Εικαστικος χάρτης

Επιμέλεια: Κατερίνα Αναστασίου
• catana@freemail.gr

 

Πάνω στη Γη κάτω από τα σύννεφα

Με το χώμα και το νερό ως βασικά υλικά και το πήλινο αγγείο ως κυρίαρχο μορφολογικό στοιχείο, η Δανάη Στράτου παρουσιάζει μια μεγάλης κλίμακας in situ εγκατάσταση στο Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας, στο πλαίσιο διεξαγωγής του Φεστιβάλ Αισχύλεια 2017. Με ενοποιητικό στοιχείο το νερό, στόχος είναι η σύνδεση παρελθόντος και παρόντος, γης και ουρανού, μακρινού και κοντινού, φαντασιακού και πραγματικού, θνητότητας και υπερβατικού, οικείου και ανοίκειου. Μέσα από το ταξίδι του στον κόσμο, το νερό παραπέμπει στη γεφύρωση των συγκρούσεων και των διαφορών, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μέσο διερεύνησης του χώρου, καθώς ο τελευταίος είναι φορτισμένος με ιστορίες ανθρώπων, και πολιτιστικές και ψυχολογικές αποχρώσεις. Η αφαιρετικότητα και λιτότητα της εγκατάστασης ενεργοποιούν τη σκέψη πάνω στα θεμελιώδη ζητήματα της ύπαρξης και εγείρουν θέματα όπως είναι η πολιτική και ηθική χροιά της τέχνης, ειδικά σε μία εποχή κρίσης. Την επιμέλεια έχει αναλάβει η Αλεξάνδρα Κοροξενίδη και οι επισκέψεις είναι δυνατές έως τις 30 Ιουλίου, καθώς και από τις 19 Αυγούστου έως τις 15 Οκτωβρίου.
Παλαιό Ελαιουργείο, Παραλία Ελευσίνας (www.aisxylia.gr)

8η Μπιενάλε Φοιτητών Σχολών Καλών Τεχνών

95 φοιτητές–εκκολαπτόμενοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν το έργο τους μέχρι τις 22 Ιουλίου με στόχο την προώθηση της πειραματικής έκφρασης, που έχει άξονα τη διαθεματικότητα, την υβριδικότητα και τη σχέση της τέχνης με την κοινωνική πραγματικότητα. Επιπλέον αυτό που επιδιώκεται είναι η συγκρότηση δικτύων ανταλλαγής του πολιτισμικού προϊόντος, όπως και η στήριξη των καλλιτεχνών στα πρώτα τους επαγγελματικά βήματα. Η μετάβαση από τον σχετικά προστατευμένο χώρο της εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων στην έκθεση στο δημόσιο χώρο και την κριτική υποδοχή πραγματοποιείται μέσω επιλογής έργων ζωγραφικής, χαρακτικής, μικρογλυπτικής, μικτής τεχνικής, βίντεο και εγκαταστάσεις, που όλα μαζί αποτυπώνουν τις βαθιές ανησυχίες των φοιτητών και φοιτητριών μέσα στο σύγχρονο ακαδημαϊκό, κοινωνικό, πολιτικό και εικαστικό πλαίσιο.
Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, λιμάνι, Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310593270)

Relics to Eternity/ Ειδομένη 2015–2016

Μια «αρχαιολογική έκθεση» με σύγχρονα υλικά, μια πολυμεσική εγκατάσταση παρουσιάζει ο Καθηγητής στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ Γιώργος Κατσάγγελος, σχεδόν ένα χρόνο μετά από την εκκένωση της Ειδομένης. Τα αντικείμενα που συνέλεξε ο εικαστικός κατά τις επισκέψεις του στο χώρο αποτελούν τα υλικά του έργου του: Έτσι, παιδικά παιχνίδια, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, παπούτσια και ρούχα αποτυπώνουν την ανθρώπινη συμπεριφορά που επιβλήθηκε μέσα στις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες επιβίωσης. Συμπληρωματικά λειτουργούν οι φωτογραφικές και ηχητικές καταγραφές από το χώρο και τους ανθρώπους της Ειδομένης, ενώ προβάλλεται video με συνεντεύξεις προσφύγων από τον αυτοσχέδιο καταυλισμό. Η αγωνία των ανθρώπων για την επιβίωση μακριά από τα δεινά του πολέμου και η έννοια των συνόρων –τόσο των έξω όσο και των μέσα από τον εαυτό μας– συμπυκνώνονται σε αυτή την έκθεση, συνθέτοντας βασικά στοιχεία της ιστορίας της περιοχής. Πλέον, τα εν λόγω αντικείμενα αποκτούν μια δική τους απολυτότητα και αποτελούν σπαράγματα–κειμήλια μιας αιωνιότητας. Η έκθεση –που έχει επιμεληθεί η Μαρία Τσαντσάνογλου– διαρκεί έως τις 9 Σεπτεμβρίου. Ωράριο: Τρίτη έως Σάββατο 10.00–18.00
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών, β’ όροφος, Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310589141)