Εικαστικός Χάρτης

Επιμέλεια: Κατερίνα Αναστασίου
• catana@freemail.gr

The cheat

Αλλοτε με διάθεση ενδοσκόπησης και άλλοτε εξωστρέφειας, ο Αντώνης Ντόνεφ ξεδιπλώνει τη δική του θεώρηση της γνώσης, ενώ παράλληλα διερευνά τον κοινωνικο-πολιτικό ρόλο του καλλιτέχνη και του έργου τέχνης. Ο χώρος μετατρέπεται από τον καλλιτέχνη σε παλίμψηστο, όπου με ευφυές και δηκτικό τρόπο μελετά τα γνωσιολογικά όρια. Κεντρικό σημείο αποτελεί η πρώτη μεγάλων διαστάσεων γλυπτική εγκατάστασή του, η οποία φέρει τον τίτλο Σκονάκι στην Ιστορία της Τέχνης (εννοώντας του Ernst Gombrich). Η ίδια η διαδικασία της «εξαπάτησης» έχει ως αποτέλεσμα για τον καλλιτέχνη τη σε βάθος γνώση και αποστήθιση του ίδιου του κειμένου, αναδεικνύοντας τον αυτοαναιρετικό της χαρακτήρα. Επίσης, η νέα σειρά επιτοίχιων έργων, δηλαδή τα πολύπλοκα πολυεπίπεδα κολάζ με τμήματα από παλιούς χάρτες, προβάλλουν παρόμοιους προβληματισμούς: Η αποδόμηση και η μείξη τμημάτων από διαφορετικούς χάρτες δημιουργούν νέες εικόνες, όπου τα επίσημα γεωγραφικά όρια αναιρούνται και περιπλέκονται. Η έκθεση λειτουργεί έως τις 9 Δεκεμβρίου. Ωράριο: Τρίτη έως Παρασκευή 10.00 – 20.00, Σάββατο 11.00 – 15.00
Kalfayan Galleries (Χάριτος 11, Κολωνάκι, Αθήνα, τηλ.: 2107217679)

Όταν το φως χορεύει, μιλώ δίκαια

Ο Γιώργος Σεφέρης και η ποίησή του μέσα από τη ζωγραφική και τη φωτογραφία

Χειρόγραφα, προσωπικά αντικείμενα και διάφορα έργα –ακόμη και ζωγραφικά– έργα του Γιώργου Σεφέρη, το Νόμπελ που του απονεμήθηκε (1963) και πρωτότυπες δουλειές ελλήνων ζωγράφων που εμπνεύστηκαν ή εμπνέονται από την ποίησή του περιλαμβάνονται στην έκθεση που διαρκεί έως τις 21 Ιανουαρίου 2018. Εκτός από τα παραπάνω, οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν εξήντα αντιπροσωπευτικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες που έβγαλε ο ποιητής από την περίοδο των φοιτητικών του χρόνων στο Παρίσι έως τα τελευταία του ταξίδια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο, την επιμέλειά της έχει αναλάβει ο Τάκης Μαυρωτάς και έχει τη συμπαράσταση του καθηγητή Νεοελληνικών Σπουδών και Συγκριτικής Λογοτεχνίας, κάτοχο της Έδρας «Γιώργος Σεφέρης» στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, Παναγιώτη Ροϊλού. Ωράριο: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10.00 – 18.00, Πέμπτη 10.00 – 20.00
Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών & Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη (Βασ. Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, Αθήνα, τηλ.: 2103611206)

Νέα ερείπια

Εσωτερικούς χώρους, αθέατους μικρόκοσμους από τα σωθικά της ελληνικής επαρχίας φωτογραφίζει ήδη εδώ και είκοσι πέντε χρόνια ο Αβραάμ Παυλίδης. Αυτό που ξεχωρίζει τη δουλειά του είναι η αυθεντική διεισδυτική του ματιά και η επιμονή του στη θεματική της εγκατάλειψης, που όπως εξηγεί ο Ηρακλής Παπαϊωάννου, αποτελεί «(…) ευλαβικό προσκύνημα των ερειπίων που αφήνουν πίσω τους η ζωή που σβήνει και η νεωτερικότητα που ελαύνει, σε μια εποχή που η γυαλιστερή θωριά τού διαρκώς καινούριου θάμπωνε το βλέμμα». Όπως συνεχίζει, σχολιάζοντας το έργο του καλλιτέχνη: «Μετά το 2010, και ενώ η χώρα είχε εισέλθει απότομα στα άπατα νερά της κρίσης, στράφηκε σε παρατημένες εγκαταστάσεις της βιομηχανικής κοινωνίας που παρήγαγε μαζικά προϊόντα και συμπεριφορές, όπως εργοστάσια, στρατόπεδα, ξενοδοχεία, ψυχιατρεία». Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 25 Νοεμβρίου και η πραγματοποίησή της αποτελεί μία συνεργασία του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τραπέζης και του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Ωράριο: Τρίτη έως Παρασκευή 10.00 – 18.00, Σάββατο 11.00 – 17.00
ΜΙΕΤ – Μέγαρο Εϋνάρδου (Αγίου Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου, Αθήνα, τηλ.: 2105223101)