Η Κλυταιμνήστρα μαγειρεύει «Ροστμπίφ»

Το έργο της Λείας Βιτάλη στο θέατρο της οδού Κεφαλληνίας

Στη Β΄ Σκηνή του θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας ανεβαίνει το έργο της Λείας Βιτάλη «Ροστμπίφ». Το έργο δεν είναι καινούριο, ανήκει στην πρώτη περίοδο της ακάματης συγγραφέως και έχει δεχτεί διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Παίχτηκε για πρώτη φορά στην Αγγλία από αγγλικό θίασο (το 2004), αλλά δεν είχε ανέβει ποτέ στην Ελλάδα, παρότι τα θέματα που πραγματεύεται ήταν και είναι σημαντικά και ενδιαφέροντα και επικεντρώνονται γύρω από την σύγκρουση των δύο φύλων για την εξουσία και η παρουσίασή τους γίνεται με μια ιδιαίτερη χρήση των συμβόλων του κύκλου των Ατρειδών.

Η συγγραφέας εδώ (ή καλύτερα και εδώ) προσεγγίζει τους μύθους με ψυχαναλυτική διάθεση -κάτι το οποίο υπάρχει στο έργο της εν γένει- ενώ ενσταλάζει ονειρικά στοιχεία σε μια γραφή που κινείται μέσα στο πλαίσιο του ρεαλισμού, κάνοντας τους ήρωές της να διασχίζουν με άνεση αλλά και πόνο τα όρια ανάμεσα στο πραγματικό και το ονειρικό, ανάμεσα στην αλήθεια και την ψευδαίσθηση. Η Κλυταιμνήστρα της ζει τη διαρκή αναμονή της έλευσης του Αγαμέμνονα, στο μεταξύ σκοτώνει τους άντρες που φτάνουν στο πανδοχείο, σκοτώνοντας στο πρόσωπό τους ξανά και ξανά εκείνον που, όμως, όταν τον συναντήσει δεν θα τολμήσει να σκοτώσει. Μια ονειρική φιγούρα, η αγέννητη, η εκτρωμένη κατ’ απαίτηση του πατέρα της, Ιφιγένεια μεγαλώνει δίπλα της. Η σχέση μάνας και κόρης, που η συγγραφέας δούλεψε και αργότερα, στο «Addio del passato» και ο αδύνατος έρωτας κυριαρχούν. Η Κλυταιμνήστρα και ο Αγαμέμνονας σπαράσσονται, διεκδικούν την κυριαρχία ο καθένας για τον εαυτό του, παρόλο που τα αισθήματά τους είναι ζωντανά. Αλλά τι σημασία έχει ο έρωτας μπροστά στην εξουσία;
Η Χρύσα Καψούλη ανέλαβε την σκηνοθεσία και τον πρωταγωνιστικό ρόλο, την Κλυταιμνήστρα. Ακολούθησε το κείμενο στο παιχνίδι ρεαλιστικού-ονειρικού και έστησε όλη την παράσταση γύρω από ένα τραπέζι με σαφές συμβολικό νόημα. Άφησε να φανεί το μαύρο χιούμορ του έργου με ευγένεια και έδωσε μια νότα θρίλερ στα τεκταινόμενα επί σκηνής. Ο Νικόλαος Χαλδαιάκης ανέλαβε το ρόλο του άγνωστου επισκέπτη/υποκατάστατο του Αγαμέμνονα, ο Λευτέρης Παπακώστας πολύ καλός στο ρόλο του Ρούμπυ/Αίγισθου, η Χριστίνα Χειλά Φαμέλη έδωσε σώμα στην ψυχαναλυτική Ιφιγένεια, ενώ η Κατερίνα Παρισινού ήταν μια εκφραστική παρουσία στο βουβό ρόλο μιας γυναίκας μάντισσας.

Μ.Τ.