«Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς»: Σύγχρονο αστικό γουέστερν

Του Στράτου Κερσανίδη

Οταν τον περασμένο Μάρτιο ελήφθησαν τα έκτακτα μέτρα αντιμετώπισης της πανδημίας και ανάμεσα σε αυτά ήταν και το κλείσιμο των κινηματογράφων, η νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη «Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» είχε ξεκινήσει θριαμβευτικά την πορεία της. Επειδή οι αριθμοί μιλούν μόνοι τους, αξίζει να σημειωθεί πως η ταινία η οποία προβαλλόταν αποκλειστικά στον κινηματογράφο Άστυ, μία αίθουσα χωρητικότητας 330 θέσεων, έκοψε το πρώτο τετραήμερο προβολών, δηλαδή από τις 5 έως τις 8 Μαρτίου, 2.208 εισιτήρια. Σύμφωνα δε με τον προγραμματισμό, από την Πέμπτη 12 Μαρτίου η ταινία επρόκειτο να ξεκινήσει προβολές και σε άλλες κινηματογραφικές αίθουσες ανά την Ελλάδα. Ημερομηνία κατά την οποία πάρθηκε η απόφαση των περιοριστικών μέτρων. Μάλιστα στο Ολύμπιον, στη Θεσσαλονίκη, έγινε η πρώτη προβολή στις 7 το απόγευμα, με ικανοποιητική παρουσία θεατών και, ενώ είχε συγκεντρωθεί κόσμος για την προβολή των 9.30, ανακοινώθηκε ότι οι προβολές αναστέλλονται λόγω κορονοϊού!
Τα υπόλοιπα τα ξέρετε…
Από τότε πέρασαν 2,5 μήνες και, τηρώντας κάποιους βασικούς κανόνες προστασίας (π.χ. λειτουργία των κινηματογράφων με το 40% της χωρητικότητάς τους), από αύριο, Δευτέρα 1 Ιουνίου, οι οθόνες θα ζωντανέψουν και πάλι! Και βέβαια, η Μπαλάντα θα ξαναπιάσει το νήμα από εκεί που το είχε αφήσει. Έτσι, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία διανομής, η ταινία του Γιάννη Οικονομίδη θα παίζεται όλο το καλοκαίρι σε θερινούς κινηματογράφους σε όλη την Ελλάδα.

Χρήμα, ερωτικό πάθος, εκδίκηση

Όλα συμβαίνουν σε μια ελληνική επαρχιακή πόλη. Μια πόλη σε ακινησία, βουτηγμένη στη θερινή ραστώνη, την ανία και τη ρουτίνα της καθημερινότητας. Μια πόλη που για τους κατοίκους της δεν συμβαίνει σχεδόν τίποτε. Αυτό όμως είναι το γενικό σκηνικό, γιατί υπάρχει και ο «άλλος κόσμος», εκείνος που δεν σταματά να κινείται παράλληλα και υπογείως και ο οποίος ζει στο περιθώριο της νομιμότητας. Όταν μια ερωτική προδοσία, σε συνδυασμό με την αρπαγή ενός σεβαστού χρηματικού ποσού πυροδοτήσει τον κόσμο αυτόν, δεν θα αργήσει να εκραγεί με απρόβλεπτα αποτελέσματα.


Επιχειρηματίας με δουλειές όχι απόλυτα νόμιμες, είναι παντρεμένος με μια όμορφη γυναίκα. Γοητευτική, μοιραία, από εκείνες που έχει λατρέψει το σινεμά. Μια γυναίκα, η οποία γοητεύεται από έναν πρώην λαϊκό τραγουδιστή και ιδιοκτήτη του νυχτερινού κέντρου «Κροκόδειλος», για χάρη του οποίου εγκαταλείπει τον άντρα της. Εκείνος απελπισμένος πνίγει τον πόνο του στο αλκοόλ, αναζητώντας εκδίκηση, όπως συμβαίνει από αρχαιοτάτων χρόνων σε παρόμοιες περιπτώσεις. Όμως όταν ανακαλύπτει πως μαζί με τη γοητεία της, η γυναίκα του πήρε και 1 εκατομμύριο ευρώ, ο τύπος γίνεται έξαλλος και η νύχτα στη μικρή επαρχιακή πόλη μυρίζει μπαρούτι.
Όπως κάθε ταινία η οποία σέβεται τον εαυτό της, έτσι και «Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» οδηγείται στην κορύφωση, αφού προηγουμένως έχει διανθιστεί από υπερπροστατευτικές και θανατηφόρες ελληνίδες μάνες, μπάτσους και εκτελεστές.

Αθάνατη ελληνική οικογένεια

Η ταινία του Γιάννη Οικονομίδη είναι μια ιστορία παθιασμένου έρωτα, απάτης και εκδίκησης. Ο σκηνοθέτης φαίνεται να βγαίνει από τους κλειστούς χώρους και το πλαίσιο της οικογένειας, να απλώνεται σε μια πόλη και σε περισσότερες ομάδες ανθρώπων. Παρόλα αυτά η δράση εκτυλίσσεται στον περίκλειστο κόσμο της παρανομίας και της νύχτας με την πόλη να παρακολουθεί ως αμέτοχο ντεκόρ. Βέβαια ο ρόλος της οικογένειας και οι οικογενειακοί δεσμοί παραμένουν καθοριστικοί. Με αποκορύφωμα τις μάνες των δύο αντεραστών οι οποίες αναλαμβάνουν να προστατεύσουν και να βοηθήσουν με κάθε τρόπο τους κανακάρηδές τους, δύο χαρακτήρες οι οποίοι συνδυάζουν το τραγικό με το κωμικό στοιχείο.
Με στοιχεία νουάρ η ταινία του Οικονομίδη φαίνεται να φλερτάρει με το σινεμά του Ταραντίνο και ακόμη περισσότερο με των αδελφών Κοέν. Μέσα από την έντονη δράση, τα βίαια ξεσπάσματα και το διαλυμένο έρωτα, ξεχωρίζουν το υπονομευτικό, μαύρο χιούμορ και φυσικά, οι έξυπνοι, κοφτεροί, σκληροί και προκλητικοί διάλογοι.
«Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς» είναι ένα σύγχρονο αστικό γουέστερν, με έντονη δράση το οποίο αφήνει πίσω από τις εικόνες να διαφανούν και να αποκαλυφθούν οι κρυμμένες αλήθειες της νεοελληνικής πραγματικότητας. Είναι μια ταινία στην οποία ο Οικονομίδης ξεδιπλώνει και πάλι το ταλέντο του, μια ταινία που ενώ φαινομενικά διαφέρει από τις προηγούμενες, προσωπικά θεωρώ πως κρατάει το βασικό καμβά της προβληματικής του σκηνοθέτη.
Πρωταγωνιστούν οι Βασίλης Μπισμπίκης, Βίκυ Παπαδοπούλου και Γιάννης Τσορτέκης, αλλά και δύο ηθοποιοί-φετίχ του Οικονομίδη: ο Στάθης Σταμουλακάτος και ο Βαγγέλης Μουρίκης. Σε ρόλους – έκπληξη εμφανίζονται η Λένα Κιτσοπούλου και ο Γιώργος Γιαννόπουλος, ενώ το εκρηκτικό ντεμπούτο τους στον κινηματογράφο κάνουν οι κυρίες Βασιλική Καλλιμάνη και Σοφία Κουνιά, ως μαμάδες των δύο πρωταγωνιστών.
Το σενάριο έχει γράψει ο Οικονομίδης μαζί με τους Χάρη Λαγκούση και Δημοσθένη Παπαμάρκο. Αξίζει όμως και ιδιαίτερη αναφορά στη θαυμάσια μουσική του Ζαν-Μισέλ Μπερνάρ αλλά και στον Μπάμπη Παπαδόπουλο, ο οποίος διασκεύασε το γνωστό χασαποσέρβικο του Καραγκιόζη σε ένα ροκ-πανκ-τζαζ κομμάτι.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com