Θεατρικά νέα

“Tαπ άουτ”
του Ανδρέα Φλουράκη

Μια μπουνιά βγαίνει έξω από το ρινγκ και αρχίζει να βαράει όλους όσους έχουν πληρώσει εισιτήριο για να τη δουν. Αυτή η μπουνιά περιμένει να τους περιποιηθεί όλους έναν-έναν, άντρες-γυναίκες, δεξιούς-αριστερούς, έξυπνους και βλάκες. Το «Ταπ-άουτ» αφηγείται την ιστορία ενός νεαρού kickboxer που σε λίγες ώρες πρόκειται να δώσει το σημαντικότερο αγώνα της ζωής του ενάντια στον Τζόνι, τον πατέρα του, την καφετέρια που δουλεύει, τη χώρα που είχε την ατυχία να γεννηθεί.
Αυτή τη φορά ο συγγραφέας σκηνοθετεί ο ίδιος το έργο του στο οποίο παίζει ο Τάσος Κορκός.
Παραστάσεις: Πέμπτη, στις 9μ.μ., στο Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας – Β’ σκηνή (Κεφαλληνίας 16-18, Κυψέλη, τηλ. 210 8838727).

 

“Η παράλειψη
της οικογένειας Κόλεμαν”
του Κλαούντιο Τολκατσίρ

 

«Η παράλειψη της οικογένειας Κόλεμαν» του Κλαούντιο Τολκατσίρ είναι μια σύγχρονη μαύρη κωμωδία για την κρίση που ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο και παίχτηκε σε μεγάλα θεατρικά φεστιβάλ, μετά την επιτυχία στην Αθήνα. Γεννημένο μέσα από μακροχρόνια διαδικασία αυτοσχεδιασμών ανάμεσα στους ηθοποιούς, το έργο περιγράφει με χιούμορ και κυνισμό, αλλά και ιδιαίτερη ευαισθησία, τις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη μιας φτωχής οικογένειας του Μπουένος Άιρες, όπου η βία λειτουργεί ως μοναδικό μέσο επικοινωνίας. Η παράλογη, κωμικοτραγική κι αδιέξοδη αυτή συνύπαρξή τους μοιάζει να συνοψίζει τα αδιέξοδα του σύγχρονου κόσμου.
Η μετάφραση είναι της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ, η σκηνοθεσία της Μαριτίνας Πάσσαρη. Ερμηνεύουν: Αλεξάνδρα Παντελάκη (γιαγιά), Εύρη Σωφρονιάδου (Μεμέ), Μιχάλης Πανάδης (Μαρίτο), Μαρσέλα Λένα (Βερόνικα), Αντιγόνη Δούμου (Γκάμπι), Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης (Νταμιάν), Πάνος Τζίνος (Εδουάρδο), Στέργιος Κοντακιώτης (Ερνάν).
Παραστάσεις: Παρασκευή, Σάββατο, στις 9μ.μ. και Κυριακή στις 6μ.μ., στο Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας – Β’ σκηνή (Κεφαλληνίας 16-18, Κυψέλη, τηλ. 210 8838727).

 

“Κεκλεισμένων των θυρών” του Ζαν Πωλ Σαρτρ

 

Η Μαργαρίτα Αμαραντίδη επιχειρεί μια σύγχρονη προσέγγιση του σπουδαίου έργου του υπαρξιστή φιλόσοφου Ζαν Πωλ Σαρτρ. Οι τρεις βασικοί χαρακτήρες του έργου (Γκαρσέν, Ινές, Εστέλ) συναντιούνται μετά θάνατον, άγνωστοι μεταξύ τους, εγκλωβισμένοι σε ένα χώρο απροσδιόριστο, κατά τ’ άλλα οικείο, για να αναμετρηθούν με το παρελθόν τους, να ομολογήσουν πως έχουν υπάρξει θύτες και θύματα την ίδια στιγμή, και τελικά να διαπιστώσουν πως θα είναι έρμαια της μεταξύ τους αλληλεπίδρασης εις το διηνεκές. Με αυτόν το τρόπο ο Σαρτρ επιθυμεί να φέρει στο φως το θέμα των προσωπικών επιλογών και τη χάραξη μιας ηθικής που συμφωνεί με αυτές, όσο ο άνθρωπος ζει και έχει τη δυνατότητα να πλάθει την πραγματικότητά του. Θίγει το θέμα του «καθωσπρεπισμού» και της υποκρισίας, αλλά συγχρόνως και τις επιπτώσεις που προκαλεί η αλήθεια. Ανοίγει επί σκηνής ένα διάλογο αντικρουόμενων θέσεων που οδηγεί τους χαρακτήρες του έργου σε «αδιέξοδο», προσκαλώντας έτσι τους θεατές να πάρουν θέση σε σχέση με τα «αδιέξοδα» της δικής τους ζωής κάνοντας τις επιλογές τους πράξη στο παρόν.
Τη μετάφραση υπογράφει ο Αλέξανδρος Βαμβούκος και τη μουσική ο Gautier. Παίζουν οι ηθοποιοί Βαλίσια Βύζα, Έλενα Θωμοπούλου και Απόστολος Χατζής.
Παραστάσεις: Σάββατο, στις 9.30μ.μ. και Κυριακή, στις 6.30μ.μ., στο Θέατρο ΠΚ (Κασομούλη 30 & Ρενέ Πυώ 2, Νέος Κόσμος, τηλ. 210 9011677).

 

“Ο μηχανισμός του δωματίου”
του Αριστείδη Αντονά

Η νεοσύστατη ομάδα Apparatus, μια ομάδα δημιουργών στο χώρο του θεάτρου και των εικαστικών τεχνών, επέλεξε ως εναρκτήρια δουλειά της την παρουσίαση του άπαικτου θεατρικού έργου του Αριστείδη Αντονά, «Ο μηχανισμός του δωματίου». Ένα άγνωστο δωμάτιο κρύβεται πίσω από μια πόρτα, με μοναδικό φύλακα τον πορτιέρη που κρατάει το πόμολό της. Δουλειά του ακοίμητου αυτού φρουρού είναι να μην επιτρέψει σε κανέναν να ανοίξει την πόρτα. Το περιεχόμενο του δωματίου παραμένει άγνωστο. Η πόρτα ωστόσο θα παραβιαστεί κατ’ επανάληψη και τα γεγονότα θα πάρουν γρήγορα μια εντελώς απρόσμενη τροπή. Τρεις πυροβολισμοί, δύο εξαφανισμένοι νεκροί, δύο αυξήσεις μισθού. Ένα έργο που συνεχώς αποσυναρμολογείται. Στον Μηχανισμό του Δωματίου τίποτα δεν είναι δεδομένο. Ο Πορτιέρης δεν είναι ήρωας αλλά ένας σύγχρονος άνθρωπος που αυτοαπαλάσσεται των κοινωνικών ευθυνών. Δεσμευμένος από το συμβόλαιό του, φυλάει ένα δωμάτιο του οποίου το περιεχόμενο, αλλά και τα όσα διαπράττονται εντός αυτού, αγνοεί. Τα γεγονότα τον αφορούν μόνο όταν απειλούν τον ίδιο. Παρόμοια και οι υπόλοιποι χαρακτήρες, ενσαρκωμένοι από δύο ηθοποιούς, μένουν πιστοί στο καθήκον του ρόλου τους, χωρίς ονόματα, αλλά απλώς ιδιότητες. Εξαίρεση αποτελεί η Ντάλια, που φέρει όλο το συμβολικό βάρος της αντίθεσης και αντίστασης στον «Άνθρωπο-μηχανή».
Η παράσταση παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Βάσιας Χρονοπούλου. Τα σκηνικά και κοστούμια είναι της Λένας Λέκκου, οι φωτισμοί του Δημήτρη Μπαλτά. Επιμέλεια κίνησης της Φαίδρας Σούτου, μουσική επιμέλεια του Γιώργου Κοσμίδη. Παίζουν: Χρήστος Καπενής, Στέλλα Σαμιώτη, Βασίλης Ζώης, Ανδρέας Κανελλόπουλος.
Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη, στις 9μ.μ., στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων (Κύπρου 91Α, Αθήνα, τηλ. 213 0040496).

 

Σοφοκλή
“Οιδίπους Τύραννος”

Σαν μια σύγχρονη «παραλογιά», σαν λαϊκό ορατόριο με βυζαντινά, δημοτικά, αλλά και μοντέρνα ακούσματα, παρουσιάζεται το έργο του Σοφοκλή από την Ομάδα Κήπος – Λ.Α.Θ.Ε. (Λαϊκό Απλό Θέατρο Ενέργειας), σε ελεύθερη μετάφραση-μετάπλαση του Κώστα Μεσάρη, με τον ίδιο στον ρόλο του Οιδίποδα. Η παράσταση στοχεύει στην αναβίωση του μύθου του Οιδίποδα μέσα από την παράδοση. Τα σκηνικά και τα κοστούμια επιμελήθηκε η Νεφέλη Ηλιοπούλου, τους φωτισμούς ο Δημήτρης Τσιούμας.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Κώστας Μεσάρης, Κάτια Σπερελάκη, Γιάννης Ρωμανός, Αλέξανδρος Ζαχαρέας, Αλέξης Μαρτζούκος, Βίλλυ Σκούρα, Σεβίλη Λυμπέρη, Τάκης Βαμβακίδης.
Παραστάσεις: Σάββατο και Κυριακή, στις 9μ.μ., στον Πολυχώρο Τέχνης Αλεξάνδρεια (Σπάρτης 14, Πλατεία Αμερικής,
τηλ. 210 8673655).