Θεατρικά Νέα

Σοφία Μαυραγάνη, “Lady R.”

theatrika_1

H Σοφία Μαυραγάνη, μετά την πολύ επιτυχημένη και ιδιαίτερη δουλειά της στο περυσινό Φεστιβάλ Αθήνας, με τον τίτλο «Σάλος» («Εποχή», 28.6.2016), επανέρχεται με μια νέα δουλειά της στο πλαίσιο της Documenta 14 και ειδικότερα εντός του έργου δημόσιας τέχνης Monument to revoution (Μνημείο στην Επανάσταση) της κροάτισσας καλλιτέχνιδας Sanja Iveković. «Lady R.» ο τίτλος και σ’ αυτό η χορογράφος συνθέτει και παρουσιάζει μια one-woman περφόρμανς στο δημόσιο χώρο της Αθήνας, εμπνεόμενη από την εμβληματική προσωπικότητα της Ρόζα Λούξεμπουργκ.
Στην Πλατεία Αυδή, στο Μεταξουργείο που έχει αποτελέσει πρελούδιο για την αθηναϊκή εκβιομηχάνιση, το μεταξουργείο του Αθανασίου Δουρούτη ήταν το ορόσημο της ομώνυμης εργατικής συνοικίας και έδωσε στην κεντρική πλατεία το όνομα του εργοστασιάρχη (ήταν παλιότερα γνωστή ως Πλατεία Δουρούτη, ενώ σήμερα λέγεται Πλατεία Αυδή). Η γειτονιά παρουσιάζει ακόμα και σήμερα υψηλή συγκέντρωση παραγωγικών μονάδων: μεταλλουργεία και ξυλουργεία, τυπογραφεία και συνεργεία, κάποια εν λειτουργία, άλλα εγκαταλελειμμένα. Το κτίριο όπου στεγαζόταν το μεταξουργείο, ένα από τα παλαιότερα νεοκλασικά της πόλης που τώρα στεγάζει τη Δημοτική Πινακοθήκη, κάποτε απασχολούσε περισσότερες γυναίκες απ’ ό,τι άντρες, που όμως αμείβονταν με λιγότερο από το μισό μέσο αντρικό μισθό. Η Sanja Iveković, ανταποκρινόμενη σε αυτά τα ιστορικά στοιχεία και στις όχι και τόσο παλιές εργασιακές συνθήκες και ανισότητες, φαντάζεται εκ νέου το μνημείο του Ludwig Mies van der Rohe για τη Ρόζα Λούξεμπουργκ και τον Καρλ Λίμπνεχτ σαν δημόσια σκηνή για τα δικαιώματα των εργατών, τα δικαιώματα των γυναικών και την ταξική πάλη.
H Μαυραγάνη έχει ως σημείο εκκίνησης του έργου το τελευταίο κείμενο της Λούξεμπουργκ, που γράφτηκε αμέσως μετά την καταστολή της εξέγερσης των Σπαρτακιστών από τη γερμανική κυβέρνηση και λίγες ώρες πριν από τη σύλληψη και δολοφονία της Λούξεμπουργκ και του Λίμπνεχτ από το σώμα Φράικορπς. Με το κείμενο αυτό δημιουργεί την παρτιτούρα για ένα παράδοξο πολιτικό ορατόριο, που πραγματεύεται με τη σύμπραξη της ερμηνεύτριας Χαράς Κότσαλη και της μουσικού Μάρθας Μαυροειδή το ζήτημα της αναβίωσης των ίδιων λέξεων από μια σύγχρονη γυναίκα. Πάνω στο μνημείο που είναι αφιερωμένο στη μνήμη της Λούξεμπουργκ, πώς ηχούν σήμερα οι λέξεις του παρελθόντος; Πώς μπορούν να μεταδοθούν; Τί είδους διάλογο προκαλούν;
Η περφόρμανς θα παρουσιαστεί μόνο τη Δευτέρα 10 Απριλίου στις 7μ.μ. και 9.30μ.μ., στην Πλατεία Αυδή στο Μεταξουργείο.

Τριήμερη θεατρική συνάντηση νέων ηθοποιών

Η Ομάδα Θεάτρου Ιδέα (Κώστας Γάκης, Αθηνά Μουστάκα, Κωνσταντίνος Μπιμπής) πιστεύοντας σε ένα χειροποίητο θέατρο και στην τέχνη του παλιάτσου, που μόνο με το σώμα του και τη φωνή του μπορεί να σκαρώσει μικρά σκηνικά θαύματα, δημιούργησε πριν από 4 χρόνια την παράσταση «Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2», εξερευνώντας τις δυνατότητες που έχουν 2 μόνο ηθοποιοί, με την αρωγή και ενός live μουσικού επί σκηνής, να σηκώσουν στους ώμους τους ένα ολόκληρο έργο. Με βάση αυτή την επιτυχημένη εμπειρία, διοργανώνουν στο Θέατρο Άλφα.Ιδέα, το πρώτο 10ήμερο του Μαΐου, το Φεστιβάλ «Duet yourself», που δίνει την ευκαιρία σε νέους ηθοποιούς, ηλικίας μέχρι 30 ετών, να δημιουργήσουν τα δικά τους ντουέτα και να αναμετρηθούν με θεατρικά ή λογοτεχνικά κείμενα. Το Φεστιβάλ έχει διαγωνιστικό χαρακτήρα και οι συμμετέχοντες καλούνται να παρουσιάσουν ένα αντιπροσωπευτικό κομμάτι της δουλειάς τους, διάρκειας από 15 μέχρι 30 λεπτά.
Το ντουέτο που θα διακριθεί θα έχει την ευκαιρία να δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη εκδοχή του θεατρικού ή του θεατροποιημένου λογοτεχνικού έργου που παρουσίασε, η οποία θα ενταχθεί στο ρεπερτόριο και θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Άλφα.Ιδέα, την προσεχή χειμερινή σεζόν 2017-2018.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν, μέχρι 20/4, την πρότασή τους στο mail: theater.alfaidea@gmail.com

Αναστασίας Κουμίδου,
“Echo (Ηχώ)”

Με μόττο την φρἀση του Τσέχωφ «είναι πιο εύκολο να γράψεις ένα θεατρικό για τον Σωκράτη, παρά για μια μαγείρισσα», η Αναστασία Κουμίδου επιστρέφει στις Θεατρικές Συνθέσεις του Beton7 για τρίτη χρονιά. Mετά το βραβευμένο έργο Capo d’ Istria (Έπαινος Δραματουργίας «Κάρολος Κουν», 2014), και το Criminal Code: Britannicus (2015), το Echo ανιχνεύει μέσα από τις υφές του τσεχοφικού κόσμου, τον απόηχο/ψίθυρο της καθημερινότητας των απλών ανθρώπων. Τέσσερεις άνθρωποι, δύο ζευγάρια διαφορετικών γενιών, άγνωστοι μεταξύ τους, συναντιούνται ως θεατές, στην πρόβα ενός τσεχωφικού έργου. Κατά τη διάρκεια του 50λεπτου διαλείμματος, οι κόσμοι τους εφάπτονται, συγκρούονται, αλληλοσυμπληρώνονται ενώ μιλάνε για τη ζωή τους, το θέατρο, για τον έρωτα. Στο Echo, η συγγραφέας και σκηνοθέτης εμπνέεται από την αλληλογραφία του Αντόν Τσέχοφ, συνδιαλέγεται με φράσεις από τον τσεχοφικό Γλάρο, αλλά και παραστάσεις του έργου. Μέσα από αυτό το αμάλγαμα διασχίζει διακριτικά τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ αλήθειας – ψέματος, θεάτρου – πραγματικότητας.
Η Κουμίδου γράφει και σκηνοθετεί, ο Κώστας Βελινόπουλος κάνει τη σκηνογραφία και η Στέλλα Κάλτσου τους φωτισμούς. Παίζουν οι: Μελίσσα Στοΐλη, Ακίνδυνος Γκίκας, Νίκη Σκιαδαρέση, Λυκούργος Μπάρδας. Συμμετέχουν με τη φωνή τους: Άννα Μιχαήλου, Βαγγέλης Ρόκκος, Γιώργος Κροντήρης, Βίκυ Μαραγκάκη
Παραστάσεις: 3, 4, 10, 11, 18, 24, 25 Απριλίου και 2 Μαΐου, στις 9μ.μ., στο Beton7 (Πύδνας 7, Βοτανικός, τηλ. 210 7512625).

 

Δημήτρη Δημητριάδη,
“Ο γύρος του κόμπου”

 

theatrika_2
Χρονιά Δημητριάδη η φετινή, το τέταρτο, αν δεν απατώμεθα, έργο του που ανεβαίνει στην προς το τέλος βαίνουσα θεατρική σεζόν. Ο ετοιμοθάνατος τύραννος της Σικελίας, Λορέντζο Λαλίνι, καλεί τον Αθηναίο φιλόσοφο Αρίσταρχο Ερμίδη, προκειμένου να λύσει τον «κόμπο» που ο ίδιος έχει δέσει: αφήνει ολόκληρη την περιουσία του στο νόθο γιο του. Οι δύο νόμιμοι γιοι του σχεδιάζουν να τον σκοτώσουν. Ο τύραννος δεν αλλάζει τη διαθήκη του. Μέσα από διαδοχικές συζητήσεις με όλα τα μέλη της οικογένειας, το νήμα περιπλέκεται και ο φιλόσοφος αντιλαμβάνεται πως τίποτε δεν είναι όπως παρουσιάζεται. Όταν γνωρίζει το νόθο γιο, όλα καταρρέουν κι από Σωτήρας μεταμορφώνεται σε Τέρας.
Έργο – μήτρα του δραματουργικού του σύμπαντος, με στοιχεία αστυνομικού, αποδομεί την πλατωνική φιλοσοφία. Με πρόδηλες αναφορές στο μύθο του Σπηλαίου, την (ψευδοπλατωνική) Έβδομη επιστολή και τη σικελική εμπειρία του φιλοσόφου, με σπαράγματα πλατωνικών φράσεων και προσώπων, ο Δημητριάδης γκρεμίζει μεθοδικά τον πνευματικό του εχθρό, γιατί «πίστεψε ότι νίκησε τον Άνθρωπο μέσα του».
Ο «Γύρος του κόμπου», περιστρεφόμενος γύρω από δίπολα (Αλήθεια – Ψεύδος, Σάρκα – Πνεύμα, Σκοτάδι – Φως, Καλό – Κακό, Θύμα – Θύτης, Φύση – Ηθική) και δημητριαδικές έννοιες (Έρωτας, Άνθρωπος, Θνητότητα, Εξουσία, Πόνος), καταλήγει στον πλήρη αφανισμό του Ανθρώπου.
Την σκηνοθεσία κάνει ο Γιώργος Δούλος, τους φωτισμούς η Χριστίνα Θανάσουλα. Παίζουν οι ηθοποιοί: Μαρία Αποστολακέα, Αλκινόη Ζαχαρόγιωργα, Ηρώ Κισσανδράκη, Απόστολος Μαλεμπιτζής, Ιάσονας Νικητέας, Νικόλας Παπαευθυμίου, Γιάννης Σιαμσιάρης.
Παραστάσεις: Από 24 Απριλίου έως 23 Μαΐου, για 10 παραστάσεις, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9μ.μ., στο Θέατρο TempusVerum / Εν Αθήναις (Ιάκχου 19, Γκάζι, τηλ. 210 3425170). Αυστηρώς ακατάλληλο για ανηλίκους.