Κινηματογράφος

«ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΤΕΧΕΡΑΝΗΣ»
Φωτίζοντας την άγνωστη πλευρά

Του Στράτου Κερσανίδη

Μια γυναίκα αγωνίζεται να πάρει διαζύγιο από τον φυλακισμένο άντρα της και για να μεγαλώσει το παιδί της εργάζεται ως πόρνη. Μια άλλη γυναίκα περιμένει παιδί, αλλά από μια παρεξήγηση η οικογένειά της διαλύεται. Μια τρίτη γυναίκα, μετά από την ερωτική περιπέτεια μιας βραδιάς, προσπαθεί να «διορθώσει» ιατρικά το πρόβλημά της ενώ επίκειται ο γάμος της. Ένας νεαρός μουσικός, ο περιστασιακός εραστής της προηγούμενης γυναίκας, ψάχνει τρόπο να βρει λύση για να την βοηθήσει. Αυτοί οι άνθρωποι συναντιούνται μεταξύ τους, αναπτύσσουν σχέσεις, οι ζωές τους επηρεάζονται. Κι όλα αυτά συμβαίνουν στην Τεχεράνη, στην πρωτεύουσα του Ιράν που την βλέπουμε όπως δεν την έχουμε ξαναδεί, αφού ο σκηνοθέτης Αλί Σουζάντεχ αποκαλύπτει τα μυστικά της.
Η ταινία «Τα μυστικά της Τεχεράνης» είναι μια καταβύθιση στη σκοτεινή, την άγνωστη πλευρά μιας πόλης η οποία για τους περισσότερους Δυτικούς «χαρακτηρίζεται από στερεότυπα που ποικίλουν από τον εξωτισμό του «1001 νύχτες έως το σκληρό ισλαμικό καθεστώς», λέει ο σκηνοθέτης. «Όμως», συνεχίζει, «η πραγματικότητα στους δρόμους της είναι πολύ διαφορετική».
Η ταινία έχει γυριστεί με την τεχνική της ροτοσκόπησης (rotoscoping), δηλαδή της μετατροπής των γυρισμάτων της ταινίας σε κινούμενο σχέδιο. Γι’ αυτό και οι ρόλοι ερμηνεύονται από πραγματικούς ηθοποιούς.
Πέρα όμως από την τεχνική της ροτοσκόπησης, η οποία προσδίδει μια ιδιαίτερη γοητεία στο όλο εγχείρημα, η ταινία προχωρά παραπέρα. Εξαιρετικά δομημένοι χαρακτήρες, δυνατό και ρεαλιστικό σενάριο, σκηνοθεσία η οποία εκμεταλλεύεται όλες τις δυνατότητες του μέσου. Μια πολύ δυνατή ιστορία που φέρνει τους θεατές σε επαφή με την πραγματική ζωή των ανθρώπων στο Ιράν, τη ζωή που κρύβουν από τα κοινωνικά ταμπού και τον ισλαμικό νόμο. Κρυφά ξέφρενα πάρτι, ερωτικές συνευρέσεις, πορνεία, ναρκωτικά, αλκοόλ, εμπορία γυναικών. Ο σκηνοθέτης αναδεικνύει μέσα από τις εικόνες του τα όνειρα, τους πόθους, τις αγωνίες και τον αγώνα των ανθρώπων για μια καλύτερη ζωή η οποία συγκρούεται με κατεστημένες αξίες και νόμους. Και είναι εμφανές πως χρησιμοποιώντας την καθημερινότητα της ιρανικής πρωτεύουσας το βλέμμα του απλώνεται σε ολόκληρο τον κόσμο. Άλλωστε το λέει και ο ίδιος: «Πιστεύω πως οι άνθρωποι και τα όνειρα είναι τα ίδια παγκοσμίως. Μόνο οι συνθήκες αλλάζουν».
Συγκλονιστική ταινία, γοητευτική αισθητική, δυνατό θέμα και σαφής αλλά όχι δημαγωγική, κοινωνική και πολιτική προσέγγιση. Δείτε την!

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

«ΤΟ ΠΑΡΤΙ»
Το αιώνιο βρετανικό χιούμορ!

Μια γυναίκα πολιτικός, η Τζάνετ, με αφορμή την υπουργοποίησή της προσκαλεί στο σπίτι μερικούς φίλους για να το γιορτάσουν. Όμως η ατμόσφαιρα θα βαρύνει όταν ο άντρας της, ο Μπιλ, θα ανακοινώσει πως πάσχει από βαριά, ανίατη ασθένεια και του μένει λίγος χρόνος ζωής. Η συνέχεια θα είναι καταστροφική αφού ένα γαϊτανάκι αποκαλύψεων μεταξύ των φίλων θα αποδομήσει τα πάντα!
Η εκπληκτική ταινία της Σάλι Πότερ «Το πάρτι» (The party) είναι μια πανέξυπνη μαύρη κωμωδία στο επίκεντρο της οποίας βρίσκονται οι σχέσεις. Και ιδίως εκείνες οι οποίες αναπτύσσονται στο σκοτάδι! Βέβαια μέσα από την ιστορία αυτή καθαυτή, η σκηνοθέτιδα σχολιάζει με έμμεσο αλλά εύστοχο τρόπο, την πολιτική κατάσταση στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Υπέροχη ασπρόμαυρη φωτογραφία, με την κάμερα να κινείται ακατάπαυστα σε χώρους και πρόσωπα, η Σάλι Πότερ σκηνοθετεί με νεύρο μια απολαυστική κωμωδία η οποία επί της ουσίας είναι ένα δράμα. Η υποκρισία της κοινωνικής και πολιτικής ελίτ αλλά και η δυστυχία η οποία είναι καλυμμένη με την ψευδαίσθηση της ευτυχίας, είναι το έναυσμα για τη σκηνοθέτιδα, η οποία χειρίζεται με τον καλύτερο τρόπο το σενάριο, σκηνοθετεί λιτά, ουσιαστικά και με υποδειγματική οικονομία, αφού ολόκληρη η ταινία διαδραματίζεται σε πραγματικό χρόνο, που είναι σε 71 λεπτά! Ο εμφανής σαρκασμός, το μοναδικό βρετανικό χιούμορ και οι πανέξυπνοι και πολύ καλά δουλεμένοι διάλογοι, σε συνδυασμός με τις μοναδικές ερμηνείες ενός εξαιρετικού καστ, συνθέτουν μια ταινία απολαυστική.
Η Σάλι Πότερ σημειώνει: «Το Πάρτι είναι μία τραγωδία σε περιτύλιγμα κωμωδίας, όπου η εορταστική συγκέντρωση μερικών φίλων κλιμακώνεται γρήγορα σε ένα βίαιο ξέσπασμα. Μπορεί στην πολιτική η μία εβδομάδα να μετράει ως μεγάλο διάστημα, αλλά σε μια σχέση μερικά λεπτά μετράνε πολύ περισσότερο […] Ήθελα να προκαλέσω το γέλιο στην κόψη του ξυραφιού, καθώς γινόμαστε μάρτυρες, μέσα από την εξεταστική ματιά του φακού, μιας παρέας που αποτυγχάνει παταγωδώς να ορίσει τι είναι ηθικό ή πολιτικώς ορθό».

Στρά. Κερ.

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Προβάλλονται επίσης οι ταινίες:

«Το δωμάτιο των θαυμάτων» (Wonderstruck) του Τοντ Χέινς: Βασισμένη στο μυθιστόρημα του Μπράιαν Σέλζνικ, η ταινία συνδέει δύο εποχές οι οποίες απέχουν 50 χρόνια η μία από την άλλη. Το 1927, η Ρόουζ, ένα κουφό κορίτσι, φεύγει από το σπίτι της στο Νιου Τζέρσεϊ για να πάει στη Νέα Υόρκη. Μοναδικός της σκοπός είναι να γνωρίσει το είδωλό της, τη Λίλιαν Μέιχιου, σταρ του βωβού κινηματογράφου. Το 1977, ένα παιδί, ο Μπεν, ο οποίος έχει χάσει τη μητέρα αλλά και την ακοή του σε ένα ατύχημα, ταξιδεύει ως τη Νέα Υόρκη για να βρει τον πατέρα του χωρίς όμως να διαθέτει κανένα στοιχείο. Παρά τη χρονική διαφορά των 50 χρόνων που χωρίζει τις δύο ιστορίες τα δυο παιδιά μοιάζουν να μοιράζονται πολλά κοινά πράγματα. Πολύ καλές κριτικές για τη νέα ταινία του Τοντ Χάινς, ο οποίος ουδέποτε μας έχει απογοητεύσει.

«Θαύμα» (Wonder) του Στίβεν Τσμπόσκι: Ο 10χρονος Ογκίστ Πούλμαν είναι ένα παιδί με πρόσωπο «διαφορετικό». Εξαιτίας αυτού του προβλήματος δεν κατάφερε να πάει σε κανονικό σχολείο. Έπρεπε να φτάσει στην 5η τάξη για να μπορέσει να εγγραφεί στο τοπικό σχολείο. Απομονωμένος, κρύβει το πρόσωπό του φορώντας ένα διαστημικό κράνος. Σιγά – σιγά όμως θα γίνει αποδεκτός από τους συμμαθητές του και από ολόκληρη την κοινότητα. Ο Όγκι θα δει τη ζωή του να αλλάζει και θα αρχίσει να βλέπει τον εαυτό του διαφορετικά. Θα αντιληφθεί πως εκτός από διαφορετικός είναι και μοναδικός. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μπεστ σέλερ της Ράκελ Χαραμίγιο, που έγραψε το 2012 με το ψευδώνυμο Ρ. Χ. Παλάθιο.

«The greatest showman» του Μάικλ Γκρέισι: Η βιογραφική αυτή ταινία αφηγείται τη ζωή του Π. Τ. Μπάρουμ, του ανθρώπου ο οποίος ανακάλυψε το τσίρκο! Ο εν λόγω Π. Τ. Μπάρουμ, στις αρχές του 18ου αιώνα, ζει στο Κονέκτικατ προσπαθώντας να πετύχει κάτι στη ζωή του. Δυστυχώς δεν τα καταφέρνει μέχρι τη μέρα που χάρη σε κάποιες επαφές θα του έρθει η φαεινή ιδέα! Θα δημιουργήσει το πρώτο τσίρκο, το «Ringling Bros and Barnum & Bailey Circus» το οποίο γνώρισε τεράστια επιτυχία και πολλοί στη συνέχεια το μιμήθηκαν. Για την ιστορία αναφέρουμε πως τον Ιανουάριο του 2017, το «Ringling Bros and Barnum & Bailey Circus», αναγκάστηκε να κλείσει λόγω μικρής προσέλευσης κοινού αλλά και εξαιτίας διαμαρτυριών από οργανώσεις για την προστασία των ζώων.

Σινεφίλ