Κινηματογράφος

«Ο ΑΝΔΡΑΣ ΠΟΥ ΕΡΙΞΕ ΤΟ ΛΕΥΚΟ ΟΙΚΟ»
Το Βαθύ Λαρύγγι της Ουάσινγκτον

Του Στράτου Κερσανίδη

Το 1976, ο σκηνοθέτης Άλαν Πάκουλα, με την ταινία «Όλοι οι άνθρωποι του προέδρου», μετέφερε στον κινηματογράφο μια υπόθεση η οποία οδήγησε έναν πρόεδρο, τον Ρίτσαρντ Νίξον, στην παραίτηση. Όλα ξεκίνησαν όταν αποκαλύφθηκε πως, στις 17 Ιουλίου 1972, έγινε διάρρηξη στα γραφεία της Εθνικής Επιτροπής Δημοκρατικών, στο κτίριο Γουότεργκεϊτ. Η αποκάλυψη έγινε από τους δημοσιογράφους της «Ουάσινγκτον Ποστ», Καρλ Μπέρνσταϊν και Μπομπ Γούντγουορντ. Η έρευνα οδήγησε σε άμεση εμπλοκή του προεδρικού περιβάλλοντος και είχε ως αποτέλεσμα την παραίτηση του Νίξον. Στην αποκάλυψη του σκανδάλου πολύ σημαντικό ρόλο έπαιξε η πηγή που είχαν οι δύο δημοσιογράφοι, ένας άγνωστος πληροφοριοδότης στον οποίο δόθηκε το ψευδώνυμο «Βαθύ λαρύγγι».
Σαράντα δύο χρόνια μετά την ταινία του Πάκουλα, έρχεται η ταινία «Ο άνδρας που έριξε το Λευκό Οίκο» (Mark Felt: The man who brought down the White House) του Πίτερ Λάντσμαν, στην οποία κεντρικός χαρακτήρας είναι ο Μαρκ Φελτ, δηλαδή το «Βαθύ λαρύγγι», ο άνθρωπος ο οποίος αποκάλυψε τη συνωμοσία του Λευκού Οίκου. Ο πράκτορας Μαρκ Φελτ ήταν ο δεύτερος στην ιεραρχία του Εφ Μπι Άι, μετά τον Έντγκαρ Χούβερ, ο οποίος υπήρξε διευθυντής για 50 χρόνια περίπου. Όταν πέθανε ο Χούβερ, το Μάιο του 1972, όλοι περίμεναν πως τη θέση του θα πάρει ο Φελτ, αλλά η κυβέρνηση προτίμησε να τοποθετήσει έναν δικό της άνθρωπο, ώστε να μπορεί να τον ελέγχει.
Ο Φελτ ήταν ένας ακέραιος άνθρωπος, ο οποίος πίστευε και υπερασπιζόταν την ανεξαρτησία του Εφ Μπι Άι από την κυβέρνηση. Όταν ο πρόεδρος και η κυβέρνηση προσπάθησαν να σταματήσουν την έρευνα αποκάλυψε όλα ήξερε στον Τύπο με τα γνωστά δραματικά αποτελέσματα για την αμερικανική πολιτική σκηνή. Επί 30 χρόνια το όνομα του πληροφοριοδότη παρέμεινε μυστικό. Μέχρι το 2005, όταν ο ίδιος ο Φελτ αποφάσισε να αποκαλύψει τα πάντα μέσω του Τύπου.
Ποιος ήταν όμως ο Μαρκ Φελτ; Ποιες ήταν οι σχέσεις του με την οικογένειά του; Ποια ήταν τα προσωπικά του προβλήματα; Ο σκηνοθέτης επιχειρεί να φωτίσει μέχρι ένα βαθμό και αυτές τις πτυχές του Φελτ μέσα από ένα δυνατό πολιτικό θρίλερ στο οποίο κυριαρχεί ο Λίαμ Νίσον, στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Μια ιστορία για τις μυστικές πολιτικές συνωμοσίες, για την ηθική και την ανηθικότητα, την αίσθηση του καθήκοντος, την αλήθεια και την απόκρυψή της.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

 

 

«DOLPHIN MAN»
Ο άνθρωπος που αγαπούσε το βυθό

 

Ο Ζακ Μογιόλ υπήρξε ένας θρυλικός δύτης ο οποίος γεννήθηκε το 1927 στη Σαγκάη και αυτοκτόνησε το 2001 στο σπίτι του στο νησί Έλβα, στην Ιταλία. Ήταν ο πρώτος άνθρωπος στον κόσμο που το 1976 ξεπέρασε με μια ανάσα το βάθος των 100 μέτρων (330 πόδια), κάτι που τότε οι επιστήμονες θεωρούσαν αδύνατον. Το τελευταίο του ρεκόρ, ο μοναδικός αυτός αθλητής, το έκανε σε ηλικία 56 ετών, όταν βούτηξε σε βάθος 105 μέτρων. Έγινε ιδιαίτερα γνωστός στο ευρύ κοινό από την ταινία του Λικ Μπεσόν, «Απέραντο γαλάζιο» (1988), η οποία γυρίστηκε στην Αμοργό και είναι εμπνευσμένη από τη «μονομαχία» του Μαγιόλ με το φίλο του επίσης δύτη, Έντζο Μαγιόρκα.
Ο Λευτέρης Χαρίτος σκηνοθετεί ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή του Μαγιόλ στο οποίο χρησιμοποιεί αρκετό αυθεντικό οπτικό υλικό με τον Μαγιόλ, λόγια συγγενών και φίλων του και γυρίσματα σε περιοχές όλου του κόσμου όπου είχε «βουτήξει» ο διάσημος δύτης. Αφηγητής είναι ο Ζαν Μαρκ Μπαρ ο οποίος είχε ερμηνεύσει το Μαγιόλ στο «Απέραντο γαλάζιο». Ένα θαυμάσιο ντοκιμαντέρ το οποίο συν τοις άλλοις επικεντρώνεται στον άνθρωπο Μαγιόλ και όχι μόνο στην ιδιότητα του δύτη. Ο σκηνοθέτης προσεγγίζει με ιδιαίτερη ευαισθησία και σεβασμό την προσωπικότητα και την προσωπική ζωή του Μαγιόλ χωρίς να υποπίπτει σε υπερβολές.
Η πρεμιέρα της ταινίας στις αίθουσες είχε προγραμματιστεί να γίνει παρουσία του αφηγητή, Ζαν Μαρκ Μπαρ, στον κινηματογράφο Δαναό στην Αθήνα. Πληροφοριακά αναφέρω πως ο Ζαν Μαρκ Μπαρ βρέθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στη Θεσσαλονίκη, όταν η ταινία προβλήθηκε στο πλαίσιο του 58ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου.

Στρα. Κερ.

 

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

 

Προβάλλονται επίσης οι ταινίες:

«Αόρατη κλωστή» (Phantom thread) του Πολ Τόμας Άντερσον: Ο σχεδιαστής ρούχων Ρέινολτς Γούντκοκ και η αδελφή του Σίριλ βρίσκονται στην κορυφή της υψηλής ραπτικής στο Λονδίνο, κατά τη δεκαετία του 1950. Πελάτες τους είναι η υψηλή κοινωνία, αστέρια του σινεμά αλλά και μέλη της βασιλικής οικογένειας. Ο οίκος Γούντκοκ κυριαρχεί, χάρη στο ευδιάκριτο στιλ των ρούχων του, τα δύο αδέλφια απολαμβάνουν την αναγνώριση και το χρήμα από τη δουλειά τους. Η αισθηματική ζωή του Ρέινολτς είναι άστατη, καθώς διάφορες γυναίκες μπαινοβγαίνουν στην καθημερινότητά του, από τις οποίες τροφοδοτείται κυρίως η έμπνευσή του. Όμως αυτός ο συνειδητός εργένης, ερωτεύεται την Άλμα και για πρώτη φορά νιώθει πως θέλει να μείνει με μια γυναίκα για πάντα. Η Άλμα γίνεται η μούσα του, η ερωμένη του, η ίδια του η ζωή. Είναι μια γυναίκα με ισχυρή θέληση, δυνατό χαρακτήρα και έντονη προσωπικότητα. Αλλά σε λίγο καιρό ο Ρέινολτς θα διαπιστώσει πως αλλάζει η προγραμματισμένη του ζωή κι αυτό τον τρομάζει. Μέσα από τη σχέση του με την Άλμα αρχίζει να αλλάζει, το ίδιο όμως συμβαίνει και με εκείνη. Μια απρόσμενη ερωτική ιστορία που αποτυπώνει ατμοσφαιρικά την προσπάθεια δύο ανθρώπων να γνωρίσουν ο ένας τον άλλο, προσπαθώντας να επιβληθούν στα ένστικτά τους και να επιβάλει ο καθένας τους δικούς του όρους. Εξαιρετικός στο ρόλο του, ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις, στον τελευταίο ρόλο της καριέρας του, κατά δική του δήλωση. «Σε όλη μου τη ζωή έλεγα πως θέλω να σταματήσω να παίζω. Δεν ξέρω αλλά αυτή τη φορά είναι διαφορετικά. Έπρεπε να το κάνω. Με θλίβει πολύ. Όταν ξεκίνησα να παίζω ήταν ζήτημα επιβίωσης. Τώρα θέλω να εξερευνήσω τον κόσμο με έναν διαφορετικό τρόπο», έχει πει.

«Ο άνθρωπος των σπηλαίων» (Early man) του Νικ Παρκ: Ο Νταγκ, άνθρωπος των σπηλαίων, ζει σε μια εποχή που τα προϊστορικά ζώα δεν έχουν εξαφανιστεί. Ο Νταγκ, λοιπόν, ζει μαζί με τη φυλή του και του αρέσει να κυνηγά κουνέλια. Όμως όταν εμφανίζεται ο Λόρδος Νουθ, με σκοπό να κατακτήσει την κοιλάδα, ο Νταγκ με τη βοήθεια του πιστού του κατοικίδιου, του Χόγκνομπ, προσπαθούν να σώσουν την κοιλάδα. Συμφωνούν έτσι με το Λόρδο Νουθ να παίξουν ένα παιχνίδι που εκείνος γνωρίζει καλά και εάν τον νικήσουν θα αποχωρήσει. Έτσι μαθαίνουμε πως ο πρώτος αγώνας ποδοσφαίρου έγινε στην προϊστορική εποχή!

Σινεφίλ