Κινηματογράφος

«ΤΥΦΛΗ ΑΓΑΠΗ»
Φώς μέσα απ’ το σκοτάδι

Του Στράτου Κερσανίδη

Η ελπίδα και η λαχτάρα για ζωή μπορούν να ξεπηδήσουν ακόμη κι από το πιο βαθύ σκοτάδι. Το φως υπάρχει παντού, αρκεί να θέλουμε να το βρούμε.
Η Ναόμι Καβάζε στην ταινία «Τυφλή αγάπη» προσεγγίζει τις σχέσεις δύο ανθρώπων οι οποίοι, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, αντιμετωπίζουν καταστάσεις με τις οποίες πρέπει να αναμετρηθούν. Από τη μια μεριά είναι η Μιζάκο, μια νέα κοπέλα η οποία «ντύνει» κινηματογραφικές ταινίες με ακουστικές περιγραφές, ώστε να μπορούν να τις παρακολουθήσουν άτομα με προβλήματα όρασης. Ταυτόχρονα προσπαθεί να ξεπεράσει το θάνατο του πατέρα της και να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της μητέρας της. Από την άλλη, είναι ο Μασάγια Νακαμόρι, ένας φωτογράφος ο οποίος χάνει σταδιακά την όρασή του και ζει με τη διαρκή αγωνία της οριστικής τύφλωσης. Συναντιούνται κατά τη διάρκεια της επένδυσης με λόγο μιας ταινίας, όπου η Μιζάκο περιγράφει και ο Μασάγια ο οποίος συμμετέχει σε ένα γκρουπ ατόμων με προβλήματα όρασης, κάνουν τις παρατηρήσεις τους. Η σχέση τους δεν θα αρχίσει πολύ καλά, καθώς ο άνδρας κάνει αυστηρές παρατηρήσεις στην κοπέλα. Όταν όμως η Μιζάκο ανακαλύψει τις φωτογραφίες του, θα διαπιστώσει πως την συνδέουν με το δικό της παρελθόν. Αυτό θα τους φέρει κοντά και σύντομα θα διαπιστώσουν πως το φως μπορεί να έχει κι άλλες μορφές. Εκείνη θα δει πίσω από το παρελθόν της ένα αισιόδοξο μέλλον κι εκείνος θα αντιμετωπίσει με θάρρος την αναπηρία του.
Η ταινία της Καβάζε, η οποία τιμήθηκε με το Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Κανών 2017, είναι μια τολμηρή και ταυτόχρονα τρυφερή διείσδυση στην πραγματικότητα της ζωής και τα προβλήματά της. Τα οποία ακόμη κι όταν φαίνονται αξεπέραστα, πάντοτε υπάρχει κάποιος τρόπος να τα αντιμετωπίσουμε. Αρκεί να τον ανακαλύψουμε και, κυρίως, να θέλουμε να ψάξουμε.
Η σκηνοθεσία συνδυάζει το λυρισμό με το ρεαλισμό σε σωστές δόσεις. Ισορροπημένη, ανθρώπινη, τρυφερή αλλά και σκληρή όπου χρειάζεται. Ευαισθησία και διακριτικότητα χαρακτηρίζουν τη χαμηλών τόνων ταινία της Ναόμι Καβάζε. Η συνάντηση, η σύγκρουση, η γνωριμία, η εμπιστοσύνη και η αποδοχή είναι τα στάδια στη σχέση των δύο πρωταγωνιστών. Οι χαρακτήρες των οποίων αποδίδονται πειστικότατα από την Αγιάμε Μισάκι και τον Μασατόσι Ναγκάζε. Πολύ καλή ταινία που θα σας συγκινήσει με το θέμα της και θα σας σαγηνεύσει με τις εικόνες της.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Προβάλλονται επίσης οι ταινίες:

«Ο θεριστής» (Le semeur) της Μαρίν Φρανσέν: Το 1852, η Βιολέτ είναι σε ηλικία γάμου. Όμως εξαιτίας του πολέμου που ξεσπά όλοι οι άνδρες εγκαταλείπουν το χωριό. Μένουν μόνον οι γυναίκες οι οποίες για πολύ καιρό μένουν μόνες. Όλες οι ευθύνες έχουν πέσει επάνω τους, αφού αναγκάζονται να κάνουν μόνες τους όλες τις δουλειές. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες αποφάσισαν και έδωσαν τον όρκο πως όποιος άνδρας εμφανιστεί στο χωριό θα ανήκει σε όλες! Τι θα συμβεί όταν ένας περαστικός βρεθεί στο χωριό; «Οι γυναίκες, πέρα από την ιδιορρυθμία και την “παραβατικότητα” αυτής της κοινής συμφωνίας τους, κατορθώνουν να βρουν η καθεμία τη θέση της σε αυτήν, γιατί σέβονται τις σεξουαλικές ανάγκες η μία της άλλης», λέει η σκηνοθέτις. Η ταινία είναι βασισμένη στο αυτοβιογραφικό κείμενο της Βιολέτ Αϊλχόντ, «Ο προσφέρων το σπόρο» (The seed giver).

«Ένας ξένος στην πόλη» (Gringo) του Νας Έτζερτον: Ο Χάρολντ Σορίνγκα είναι ένας ευγενικός επιχειρηματίας ο οποίος θα μπλέξει άσχημα εξαιτίας των συνεργατών του. Έτσι ντόπιοι μαφιόζοι που διακινούν ναρκωτικά καθώς και ένας ανήθικος μισθοφόρος από τις ειδικές δυνάμεις, θα τον οδηγήσουν στην όχθη της παρανομίας και από έντιμος πολίτης θα μετατραπεί σε καταζητούμενο εγκληματία. Κωμική περιπέτεια.

«Tomb Raider: Lara Croft» του Ρορ Ούθαγκ: Η Λάρα Κροφτ έχασε τον πατέρα της όταν ήταν στην εφηβεία. Τώρα στα 21 της αρνείται να αναλάβει τα σκήπτρα της μεγάλης της κληρονομιάς και αποφασίζει να λύσει το μυστήριο με το θάνατο του πατέρα της ο οποίος χάθηκε εξερευνώντας ένα τύμβο σε ένα νησί.

«Μετά το χωρισμό» (Jusqu’ a garde) του Ξαβιέ Λεγκράν: Ο Αντουάν και η Μίριαμ, αφού έχουν πάρει διαζύγιο, παίρνουν από κοινού την επιμέλεια του γιου τους Ζουλιάν. Η Μιριάν δεν συμφωνεί με αυτό αφού με αυτόν τον τρόπο ο Αντουάν, ο οποίος δεν μπορεί να αποδεχτεί και να ξεπεράσει το διαζύγιο, βρίσκει την ευκαιρία να είναι κοντά της. Όμως αυτή η κατάσταση δεν είναι καθόλου καλή για τον ίδιο τον Ζουλιάν ο οποίος, για να μη συμβούν τα χειρότερα, θα οδηγηθεί σε ακραίες καταστάσεις.

«Τα μυστήρια της Σικελίας» (Sicilian ghost story) των Φάμιο Γκρασαντόνια και Αντόνιο Πιάτζα: Ο 13χρονος Τζουζέπε εξαφανίζεται στην άκρη ενός δάσους σε ένα χωριό στη Σικελία. Η σιωπή όλων και η αδιαφορία των αρχών, εξοργίζουν την αγαπημένη του φίλη, Λούνα, η οποία αποφασίζει να αναζητήσει την αλήθεια. Χωρία να διστάσει βουτάει στα σκοτεινά νερά της λίμνης που βρίσκεται στον τόπο της εξαφάνισης για να βρει τον αγαπημένο της Τζουζέπε. Η ταινία, η οποία κινείται στα όρια του φανταστικού, είναι μια σύγχρονη εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας μέσα στο σκληρό κόσμο της σιτσιλιάνικης μαφίας.

«Η μούσα» (Muse) του Χάιμε Μπαλαγκουέρο: Ο Σάιμον Σόλομον, καθηγητής λογοτεχνίας, βασανίζεται από έναν εφιάλτη: το φόνο μιας γυναίκας σε μια παράξενη τελετή. Όταν όμως η γυναίκα που βλέπει στον ύπνο του βρίσκεται δολοφονημένη στα αλήθεια, ο Σάιμον θα ψάξει για τις απαντήσεις. Στον τόπο του εγκλήματος θα συναντήσει την Ρέιτσελ, μια γυναίκα η οποία βασανίζεται από τους ίδιους εφιάλτες. Μαζί πλέον θα προσπαθήσουν να διαλευκάνουν το μυστήριο. Βασισμένη στο βραβευμένο μπεστ σέλερ του Χοσέ Κάρλος Σομόθα, «Η γυναίκα με το νούμερο 13».

«Στην άκρη του δρόμου» (Yol kenari) του Ταϊφούν Πιρσελίμογλου: Ένας νεαρός άνδρας φτάνει σε μια μικρή επαρχιακή πόλη. Ένα παράξενο καράβι αγκυροβολημένο στα ανοιχτά, ένας διαπεραστικός ήχος που ακούγεται παντού, φωτιές, αγνοούμενοι και άλλες περίεργες ενδείξεις, οδηγούν τους κατοίκους της να πιστεύουν ότι έρχεται η μέρα της κρίσης. Οι φήμες ξεδιπλώνουν ιστορίες που ξεπερνούν την φαντασία του. Σύντομα θα γίνει μάρτυρας μιας βίαιης δολοφονίας. Όλα ανατρέπονται όταν η νοσοκόμα της πόλης, με την οποία έχει αναπτύξει ιδιαίτερη σχέση, θα ανακαλύψει ένα περίεργο σημάδι στην πλάτη του. Μήπως είναι ο Μεσσίας που όλοι περιμένουν;

Σινεφίλ

 

 

«DO IT YOURSELF»

«ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ»
Αγάπη για τους απλούς ανθρώπους

Δεν πέρασαν πολλές μέρες από την προβολή της θαυμάσιας αυτής ταινίας στην τελετή έναρξης του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Εκείνο το βράδυ το κοινό απόλαυσε την ταινία, κάτι που φάνηκε στο τελικό θερμό και παρατεταμένο χειροκρότημα.
Τα «Πρόσωπα και ιστορίες», που συν-σκηνοθέτησε η 89χρονη Ανιες Βαρντά -κυριά της νουβέλ βαγκ την έχουν αποκαλέσει- μαζί με τον κατά 55 χρόνια(!) νεότερό της, φωτογράφο και εικαστικό καλλιτέχνη, Τζέι Αρ (JR). Οι δύο καλλιτέχνες ταξιδεύουν, συναντούν απλούς ανθρώπους και, αφού τους φωτογραφίσουν, μετατρέπουν τις φωτογραφίες τους σε τεράστιες τοιχογραφίες. Μοιράζονται έτσι την αγάπη και το πάθος για δημιουργία και εξερεύνηση, με τους ανθρώπους που ζουν στη γαλλική ύπαιθρο.
Θαυμάσια ταινία, ένα τρυφερό, ανθρώπινο, απολαυστικό και άκρως διασκεδαστικό ρόουντ μούβι. Πανέξυπνοι, σπιρτόζικοι διάλογοι, ένας ύμνος στους καθημερινούς απλούς ανθρώπους, στους αληθινούς ήρωες της ζωής, οι οποίοι προσεγγίζονται με σεβασμό και αγάπη. Έτσι μια σκηνοθέτιδα και ένας φωτογράφος συναντιούνται και ταξιδεύουν μαζί, δημιουργώντας. Δεν ξεχνούν όμως και μας υπενθυμίζουν το εφήμερο των πάντων. Της ζωής και της τέχνης μέσα από τις φωτογραφίες-τοιχογραφίες οι οποίες είναι καταδικασμένες να υποκύψουν με τον καιρό στα στοιχεία της φύσης. Όμως παρόλα αυτά στην ταινία δεν υπάρχει το στοιχείο της μελαγχολίας, αντίθετα μια παιχνιδιάρικη διάθεση η οποία διαχέεται σε ολόκληρη την ταινία.
Η ταινία ήταν υποψήφια για το Όσκαρ Ντοκιμαντέρ. Επίσης σημείωσε τεράστια εισπρακτική επιτυχία στη Γαλλία, ενώ το περιοδικό «Τάιμ», την συμπεριέλαβε ανάμεσα στις 10 καλύτερες ταινίες του 2017. Φυσικά, στο Φεστιβάλ των Κανών κέρδισε το πρώτο βραβείο στην κατηγορία ντοκιμαντέρ.

Στρά. Κερ.