Κινηματογράφος

«ΜΟΝΟ ΕΣΕΝΑ ΒΛΕΠΩ»
Βλέπω με τα μάτια σου

Του Στράτου Κερσανίδη

Ο κόσμος είναι ένας αλλά έχει διαφορετικές οπτικές γωνίες. Και διαφορετικές ερμηνείες. Ακόμη και από το ίδιο πρόσωπο. Χρησιμοποιώντας την τυφλότητα, ο Μαρκ Φόστερ με την ταινία «Μόνον εσένα βλέπω» (All I see is you), αφηγείται την ιστορία ενός ζευγαριού, στο οποίο η επίλυση ενός προβλήματος δημιούργησε άλλα προβλήματα.
Είναι ο Τζέιμς και η Τζίνα, ένα ευτυχισμένο ζευγάρι και ζουν στην Μπανγκόκ επειδή εκεί εργάζεται ο Τζέιμς ως στέλεχος σε ασφαλιστική εταιρεία. Όμως η γυναίκα «βλέπει» μέσα από τα μάτια του συζύγου της, ο οποίος την υπεραγαπά και την φροντίζει, αφού έχασε το φως της μετά από ένα ατύχημα στο οποίο σκοτώθηκαν οι γονείς της. Όταν μετά από μια δύσκολη αλλά επιτυχημένη εγχείρηση, η Τζίνα αρχίζει να βλέπει πάλι από το ένα μάτι, όλα φαίνονται να γίνονται ιδανικά και το μόνο που μένει για να συμπληρώσει την ευτυχία τους είναι ένα παιδί. Όμως η κατάσταση θα εξελιχθεί εντελώς διαφορετικά. Η μεν Τζίνα θα αρχίσει να ανακαλύπτει πως είναι να ζεις ανεξάρτητα, ο δε Τζέιμς θα νιώσει πως χάνει το λόγο της ύπαρξής του μέσα στη σχέση. Έτσι ένα ευτυχισμένο γεγονός θα έρθει να ανατρέψει την καθημερινότητα, θα δημιουργήσει νέα δεδομένα και προβλήματα στη σχέση του ζευγαριού, ως αποτέλεσμα των διαφορετικών θέσεων από τις οποίες βλέπουν τη ζωή. Όμως ο Τζέιμς δεν μπορεί να συμβιβαστεί με τη νέα πραγματικότητα και αποφασίζει να δράσει.
Η ταινία του Μαρκ Φόστερ είναι ένα εξαιρετικό ερωτικό δράμα, το οποίο διεισδύει βαθιά στους χαρακτήρες, τους απογυμνώνει. Έτσι είναι πιο σωστό να μιλάμε για ψυχολογικό δράμα με ψήγματα θρίλερ. Όλο αυτό χτίζεται βήμα-βήμα από το σκηνοθέτη ο οποίος μεθοδικά μας οδηγεί σε μια ιστορία με χαρακτηριστικό της την απρόβλεπτη εξέλιξη.
Οι δύο πρωταγωνιστές, η Μπλέικ Λάβλι και ο Τζέισον Κλαρκ διαθέτουν εντυπωσιακή χημεία μεταξύ τους, διεκπεραιώνοντας ιδανικά δύο εξαιρετικά απαιτητικούς ρόλους.
«Πώς θα ήταν αν κάποιος έχανε την όρασή του, μετά την αποκτούσε πίσω και στο μεσοδιάστημα ζούσε μια πραγματικότητα που συνέθετε μέσω της μνήμης, του ήχου και της φαντασίας;». Το ερώτημα αυτό, όπως εξομολογείται ο σκηνοθέτης, τον οδήγησε στο να γυρίσει τη συγκεκριμένη ταινία.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

 

 

«ΤΟ ΚΟΡΙΤΣΙ ΣΤΗΝ ΟΜΙΧΛΗ»

Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται

Επειδή η πραγματικότητα έχει πολλές προσεγγίσεις και η αλήθεια μπορεί να είναι πολύ καλά κρυμμένη, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως, συνήθως, τίποτε δεν είναι όπως φαίνεται. Αυτό το γνωρίζουν καλά οι αστυνομικοί, οι οποίοι αναλαμβάνουν να λύσουν διάφορες σκοτεινές υποθέσεις.
Η εξαφάνιση της 16χρονης Άννας Λου, στο απομονωμένο χωριό Αβεσό στις ιταλικές Άλπεις, είναι ένα μυστήριο που πρέπει να επιλύσει ο αστυνόμος Βόγκελ. Ένας αινιγματικός άνδρας ο οποίος χρησιμοποιεί ανορθόδοξες μεθόδους και έχει πολύ καλές σχέσεις με τα ΜΜΕ. Τι έχει συμβεί, όμως, και ο Βόγκελ βρίσκεται στο γραφείο του δρα Αουγκούστο Φλόρες, ψυχιάτρου στην περιοχή και μάλιστα με ματωμένο πουκάμισο; Φλας μπακ και η αφήγηση αρχίζει. Ο Βόγκελ έχει αναλάβει μια δύσκολη υπόθεση, κανείς δεν φαίνεται να γνωρίζει πώς εξαφανίστηκε η Άννα Λου μόλις βγήκε από το σπίτι της. Σαν να την κατάπιε η πυκνή ομίχλη του χωριού. Οι ύποπτοι πολλοί, ανάμεσά τους και ο καθηγητής της κοπέλας, Λορίς Μαρτίνι, παντρεμένος και πατέρας ενός κοριτσιού. Ο Βόγκελ συγκεντρώνει στοιχεία εναντίον του, όμως πάντα κάτι λείπει. Το μυστήριο μεγαλώνει και το ερώτημα παραμένει. Ποιος ευθύνεται για την εξαφάνιση της 16χρονης μαθήτριας; Τι ζητά στο γραφείο του ψυχίατρου ο αστυνομικός με ματωμένο πουκάμισο; Προφανώς η απάντηση δεν θα δοθεί εδώ αλλά βλέποντας την ταινία του Ντονάτο Καρίσι, «Το κορίτσι στην ομίχλη» (La ragazza nella nebbia).
Είναι μια θαυμάσια ταινία, ατμοσφαιρική, με μυστήριο και ανατροπές, με διαρκές ενδιαφέρον που κλιμακώνεται, με συναισθήματα που αυξομειώνονται. Και κυρίως με δυνατούς χαρακτήρες, οι οποίοι αναδύονται μέσα από το στιβαρό σενάριο και την αριστοτεχνικά κεντημένη σκηνοθεσία του Ντονάτο Καρίζι ο οποίος ανέλαβε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το δικό του ομώνυμο, πολυδιαβασμένο και πολυμεταφρασμένο βιβλίο. Όμορφα φωτογραφημένα και υψηλής αισθητικής πλάνα με την υπόθεση να ρέει και να κρατά ιδανικό αφηγηματικό ρυθμό, με μέτρο, χωρίς να πλατειάζει.
Ο Τόνι Σερβίλο σε μια ακόμη απολαυστική ερμηνεία, ως Βόγκελ, με πολλά στοιχεία νουάρ στο χαρακτήρα του. Εξίσου καλός και ο Αλέσιο Μπόνο, στο ρόλο του καθηγητή Μαρτίνι.

Στρα. Κερ.

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Προβάλλονται επίσης:

«Εντός ορίων» (Insyriated) του Φιλίπ Φαν Λιού: Ενώ ο πόλεμος μαίνεται, η Ουμ Γιαζάμ βρίσκεται κλεισμένη στο διαμέρισμά της μαζί με τα τρία της παιδιά, τον πεθερό της και την οικιακή βοηθό. Μαζί τους βρίσκονται εγκλωβισμένοι ο φίλος της κόρης της και το ζευγάρι από το διαμέρισμα του πάνω ορόφου μαζί με το μωρό τους. Το ζευγάρι σχεδιάζει να φύγει στη Γαλλία, αλλά ο νεαρός άνδρας, ενώ βγαίνει έξω, δολοφονείται από ελεύθερο σκοπευτή. Το περιστατικό το βλέπει η οικιακή βοηθός η οποία ενημερώνει την Ουμ, αλλά δεν το λένε στη γυναίκα του. Φυλακισμένοι μέσα στο διαμέρισμα – καταφύγιο, χωρίς νερό, βλέπουν τη ζωή τους να βρίσκεται ανά πάσα στιγμή σε κίνδυνο. Όσα βλέπουμε εκτυλίσσονται μέσα σε ένα 24ωρο. Η κάμερα κινείται μέσα στο στενό χώρο του διαμερίσματος, η ατμόσφαιρα είναι κλειστοφοβική, ενώ η αγωνία κορυφώνεται καθώς άγνωστοι πολιορκητές προσπαθούν να μπουν στο σπίτι. Οι ήρωες ασφυκτιούν μαζί με τους θεατές, η δραπέτευση είναι αδύνατη, ενώ η πολιορκία εντείνεται και ο κλοιός σφίγγει. Ο σκηνοθέτης, πολύ σωστά, αποφεύγει να ονοματίσει πολιτικά τους αντιπάλους, αυτό που τον ενδιαφέρει είναι ο ίδιος ο πόλεμος, ο φόβος που κυριαρχεί, η αγωνία των ανθρώπων μπροστά στον κίνδυνο και οι σχέσεις που δημιουργούνται μεταξύ τους. Η ταινία κινείται με τη λογική της βραδυφλεγούς βόμβας μέχρι να φτάσει στην έκρηξη-κορύφωση.

«Μια νέα γυναίκα» (Jeune femme) της Λεονόρ Σεραϊγ: Η νεαρή Πόλα επιστρέφει στο Παρίσι μετά από μεγάλη απουσία. Μαζί της κουβαλά μια ερωτική απογοήτευση και μια γάτα ενώ είναι εντελώς άφραγκη. Βλέπει τις πόρτες όσων θεωρούσε φίλους της, να κλείνουν η μία μετά την άλλη, αλλά είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στη ζωή της. Γνωρίζει νέους ανθρώπους και αρχίζει σιγά-σιγά να πατάει στα πόδια της.

«Ready player one» του Στίβεν Σπίλμπεργκ: 2045 μ.Χ.,  σε ένα κόσμο υπό κατάρρευση το εικονικό σύμπαν ΟΑΣΙΣ, που δημιουργήθηκε από τον εκκεντρικό Τζέιμς Χάλιντεϊ, μοιάζει η μόνη διέξοδος. Ο θάνατός του θα γίνει η αφορμή να ξεκινήσει ένας απίθανος διαγωνισμός, αφού αποφάσισε να αφήσει την περιουσία του σε όποιον ανακαλύψει ένα ψηφιακό πασχαλινό αυγό! Το οποίο βρίσκεται κρυμμένο κάπου μέσα στο σύστημα ΟΑΣΙΣ! Ένας νεαρός, ο Γουέιντ Γουάτς, αποφασίζει να διεκδικήσει την περιουσία και μπαίνει στο παιχνίδι, γεμάτο παγίδες και κινδύνους.

«Ματωμένη νύχτα» (The strangers: Prey at night) του Γιόχανς Ρόμπερτ: Ο Μάικ και η Σίντι, μαζί με τα παιδιά τους, τον Λουκ και την Κίνσι φεύγουν οδικώς για οικογενειακό ταξίδι. Σταματούν σε ένα απομονωμένο πάρκο για τροχόσπιτα για να περάσουν τη νύχτα. Η πόρτα τους θα χτυπήσει μέσα στη νύχτα και θα δεχτούν την επίθεση τριών μασκοφόρων. Τα μέλη της οικογένειας δεν έχουν παρά να αγωνιστούν για τη ζωή τους.

«Σκοτεινός ποταμός» (Dark river) της Κλίο Μπάρναρντ: Μετά από 15 χρόνια απουσίας, η Άλις επιστρέφει στο οικογενειακό κτήμα με αφορμή το θάνατο του πατέρα της. Ο αδελφός της, Τζο, σχεδιάζει να πουλήσει την οικογενειακή φάρμα, η Άλις αντιδρά και τραύματα του παρελθόντος αναδύονται.

«Λέο Ντα Βίντσι: Αποστολή Μόνα Λίζα» (Leo Da Vinci: Mission Mona Lisa) του Σέρτζιο Μάνφιο: Ο νεαρός Λεονάρντο Ντα Βίντσι προσπαθεί να βρει τα χρήματα που ζητά ο πατέρας της αγαπημένης του Τζιοκόντα για να μην την παντρέψει με έναν πλούσιο γαμπρό. Ένας κρυμμένος θησαυρός φαίνεται πως είναι η λύση στο πρόβλημα. Αλλά τότε απάγεται από πειρατές ο αγαπημένος του φίλος, Λορέντζο. Ταινία κινουμένων σχεδίων.

«Πίτερ Ράμπιτ» (Peter Rabbit) του Γουίλ Γκλουκ: Ο λαχανόκηπος του Μακ Γκρέγκορ, με τα λαχταριστά καρότα, μπαίνει στο μάτι του Πίτερ Ράμπιτ. Όμως ο Μακ Γκρέγκορ δεν θέλει να μοιραστεί τίποτε. Όταν θα εμφανιστεί η κυρία Μπι, οι δύο αντίπαλοι θα την διεκδικήσουν και η διαμάχη τους θα ενταθεί! Ηθοποιοί και κινούμενα σχέδια σε μια πολύ ενδιαφέρουσα ταινία, όχι μόνο για μικρούς.

Σινεφίλ