Κινηματογράφος

«ΕΝΑ ΑΞΕΧΑΣΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ»
Σε μια νέα οικογένεια

Του Στράτου Κερσανίδη

Πολλά παιδιά, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, δεν μεγαλώνουν με τους φυσικούς τους γονείς. Επόμενο είναι τα παιδιά αυτά να αντιμετωπίζουν δυσκολίες επειδή βιώνουν την απώλεια, η οποία χρειάζεται κάποιο χρονικό διάστημα για να ξεπεραστεί, και αυτό δημιουργεί, αντιδράσεις ανάλογα με το παιδί. Μια τέτοια ιστορία επέλεξε να αφηγηθεί η ανερχόμενη ισπανίδα σκηνοθέτιδα, Κάρλα Σιμόν με την ταινία «Ένα αξέχαστο καλοκαίρι» (Estiu). Η ταινία περιέχει πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, αφού η βάση της αφήγησης αποτελεί την προσωπική της ιστορία.
Η 6χρονη Φρίντα εγκαταλείπει το σπίτι της στη Βαρκελόνη και μετακομίζει στην εξοχή, στο σπίτι του αδελφού της μητέρας της. Οι γονείς της έχουν πεθάνει και την κηδεμονία της αναλαμβάνει ο θείος της Εστεβάν και η θεία της Μάργα. Τη νέα οικογένεια της Φρίντα συμπληρώνει η εξαδέλφη της, η 3χρονη Άννα. Το κορίτσι προσπαθεί να συνειδητοποιήσει τι του έχει συμβεί και να συνηθίσει τη νέα του ζωή στο διαφορετικό περιβάλλον της επαρχίας και με διαφορετικούς ανθρώπους. Φαινομενικά ήρεμη και λιγομίλητη, η Φρίντα αρχίζει να αντιδρά άσχημα χωρίς προφανή λόγο ενώ δείχνει ανταγωνιστικές τάσεις και ιδιαίτερη ζήλεια απέναντι στην Άννα. Κάποια στιγμή, μάλιστα, η ζήλεια αυτή θα πάρει επικίνδυνες διαστάσεις. Όμως η αγάπη που της δείχνουν ο θείος και η θεία της θα παίξουν καθοριστικό ρόλο και τελειώνοντας το καλοκαίρι η Φρίντα θα είναι εντελώς διαφορετική.
Θαυμάσια προσέγγιση ενός δύσκολου θέματος με ιδιαίτερα προσεγμένη σκηνοθεσία, χωρίς βερμπαλισμούς και υπερβολές, αλλά απολύτως προσγειωμένη και ειλικρινής. Ο φαινομενικά νωχελικός ρυθμός υποκρύπτει τον ανελέητο εσωτερικό πόλεμο, ο οποίος γίνεται μέσα στην ψυχή της μικρής Φρίντα που προσπαθεί να βρει τη θέση στο κόσμο. Συγκινητικό αλλά όχι δακρύβρεχτο δράμα, χαμηλών τόνων αλλά πολλών μεγατόνων, με αξιοσημείωτες ερμηνείες από όλους τους ηθοποιούς, μικρούς και μεγάλους. Η Λάγια Αρτίγας, στο ρόλο της Φρίντα, είναι εξαιρετική.
Η Κάρλα Σιμόν με το «Ένα αξέχαστο καλοκαίρι» κάνει ένα σινεμά η δύναμη του οποίου βρίσκεται στην ίδια την απλότητά του. Δεν χρειάζεται να χρησιμοποιήσει τίποτε περισσότερο από μια ιστορία γεμάτη αλήθεια, μια δεμένη, αλλά όχι αυστηρή και τυποποιημένη, αφήγηση και, κυρίως, να αφήσει χώρο στην εικόνα να μιλήσει μέσα από τις εκφράσεις και τα βλέμματα.
Η ταινία κέρδισε τρία βραβεία Γκόγια της Ισπανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Καλύτερης Πρωτοεμφανιζόμενη Γυναίκας Ηθοποιού και Καλύτερου Β΄ Ανδρικού Ρόλου), ενώ ήταν η επίσημη πρόταση της Ισπανίας για το Ξενόγλωσσο Όσκαρ. Στο Φεστιβάλ του Βερολίνου κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Πρώτης Ταινίας σε όλα τα τμήματα του φεστιβάλ και το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Generation Kplus (ταινίες κατάλληλες και για μικρά παιδιά). Επίσης, στο Διεθνές Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου του Μπουένος Άιρες (BAIFIC) κέρδισε το βραβείο κοινού, ενώ στο Φεστιβάλ της Μάλαγα κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Ισπανικής Ταινίας. Τέλος, στο Φεστιβάλ των Κανών η Σάλμα Χάγιεκ απένειμε στην Κάρλα Σιμόν το Βραβείο «Γυναίκες σε Δράση» για Νέα Ταλέντα.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

 

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

Προβάλλονται επίσης οι ταινίες:

«Ιστορίες αγάπης που δεν ανήκουν σ’ αυτόν τον κόσμο» (Amori) της Φραντσέσκα Κομεντσίνι: Οι ερωτικές σχέσεις είναι φτιαγμένες από παράξενα υλικά, συχνά άγνωστα. Κάποιοι λένε πως καμιά ερωτική σχέση δεν μοιάζει με άλλη, αν και φαινομενικά μπορεί να φαίνονται ίδιες κι απαράλλαχτες. Αφήστε, δε, που ούτε οι άμεσα εμπλεκόμενοι δεν υποψιάζονται καν αυτό που θα συμβεί, πριν συμβεί! Η Κλαούντια και ο Φλάβιο είναι ένα ζευγάρι που ο παθιασμένος έρωτάς τους σταμάτησε ξαφνικά. Δεν είναι κάτι περίεργο, άλλωστε ο έρωτας παίζει διαρκώς τέτοια παιχνίδια. Μόνο που στη συγκεκριμένη περίπτωση, η Κλαούντια είναι πλέον 50 ετών και φαίνεται να χάνει τον κόσμο γύρω της, ενώ η αυτοπεποίθησή της βυθίζεται. Αντίθετα, ο Φλάβιο είναι γεμάτος όρεξη για ζωή και η αυτοπεποίθησή του είναι στα ουράνια. Όταν μάλιστα στη ζωή του εμφανίζεται η Τζόρτζια, μια πανέμορφη 30άρα, ο Φλάβιο την ερωτεύεται αμέσως! Όμως φαίνεται πως η ζωή έχει φροντίσει και για την Κλαούντια. Μόνο που στη δική της περίπτωση, δεν είναι μόνο η διαφορά ηλικίας που την τρομάζει, αλλά και το γεγονός πως το αντικείμενο του πόθου της είναι γυναίκα, η Νίνα! Φοβάται ακόμη πως αυτό που νιώθει η Νίνα είναι πιο πολύ θαυμασμός παρά αγάπη. Το μόνο που μένει είναι η Κλαούντια να πάρει τη μεγάλη απόφαση. Πολύ ενδιαφέρουσα δραματική κομεντί, ένα πορτρέτο ερωτικών σχέσεων για το αναπάντεχο του ερωτικού πάθους.

«Αγαπώντας τον Πάμπλο» (Loving Pablo) του Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόγια: Η νεαρή δημοσιογράφος Βιρχίνια Βαγιέχο συναντά τον Πάμπλο Εσκομπάρ το 1982, γοητεύεται από το φιλανθρωπικό του έργο και την προσωπικότητά του και τον ερωτεύεται. Έκτοτε και για τα επόμενα πέντε χρόνια, η διάσημη τότε δημοσιογράφος, κοσμική και πρώην μοντέλο ήταν η ερωμένη του, το πιο έμπιστό του άτομο, η πληροφοριοδότης του. Δεν αναρωτιέται από πού προέρχονται τα χρήματά του, μέχρις ότου ο Εσκομπάρ εξαπολύει πόλεμο στην κυβέρνηση της Κολομβίας και η ζωή της Βιρχίνια απειλείται.Τα τελευταία είκοσι χρόνια ο Χαβιέρ Μπαρδέμ – που είναι και παραγωγός της ταινίας –  επιθυμούσε τη δημιουργία μιας ταινίας με πρωταγωνιστή τον πιο περιβόητο ναρκέμπορα όλων των εποχών.  Αυτό που ο ηθοποιός ξεχώρισε στο «Αγαπώντας τον Πάμπλο» είναι ότι η ταινία παρουσιάζει τον Εσκομπάρ, όχι στερεοτυπικά αλλά μέσα από τα μάτια της ερωμένης του Βιρχίνια Βαγιέχο, καθώς και όλων εκείνων που γνώρισαν τις πιο ανθρώπινες πτυχές του.

«Οι πειρατές της Σομαλίας» (The pirates of Somalia) του Μπράιαν Μπάκλεϊ: Ο Τζέι Μπαχαντούρ, αν και νέος, έχει μαζέψει κάμποσες επαγγελματικές απογοητεύσεις. Έτσι όταν γνωρίζει το ίνδαλμά του, το δημοσιογράφο Σίμουρ Τόλμπιν, αποφασίζει πως είναι η ευκαιρία να γράψει το πρώτο του βιβλίο. Αυτό όμως απαιτεί μια μεγάλη και δύσκολη δημοσιογραφική έρευνα. Έτσι ο Μπαχαντούρ τα παρατάει όλα και καταφέρνει να φτάσει στη Σομαλία για να εξερευνήσει τη ζωή των διαβόητων Σομαλών πειρατών. Ανάμεσά τους θα ζήσει έξι ολόκληρους μήνες και, με τη βοήθεια του μεταφραστή του, θα καταφέρει να μάθει πολλά πράγματα για τους πειρατές. Μάλιστα με μια βιντεοκάμερα αρχίζει να καταγράφει τη ζωή τους. Όμως το θέμα του δεν θα περιοριστεί σε αυτούς.

«Κρυφή συνταγή» (The cakemaker) του Οφίρ Ραούλ Γκράιτσερ: Ο ζαχαροπλάστης Τόμας κάνει υπέροχα γλυκά. Επίσης είναι εραστής του Όρεν, ενός άνδρα από το Ισραήλ ο οποίος επισκέπτεται συχνά για δουλειές τη Γερμανία. Όμως όταν ο Όρεν σκοτώνεται σε τροχαίο, ο Τόμας αποφασίζει να ταξιδέψει μέχρι την Ιερουσαλήμ για να μάθει λεπτομέρειες για τη ζωή του ανθρώπου που αγαπούσε. Έτσι θα γνωρίσει την Ανάτ, τη γυναίκα του Όρεν η οποία διατηρεί ένα καφέ. Χωρίς να της αποκαλύψει ποιος είναι θα της ζητήσει να εργαστεί στο καφέ της. Η Ανάτ δέχεται και σύντομα η πελατεία του μαγαζιού θα αυξηθεί κατακόρυφα χάρη στα γλυκά που παρασκευάζει ο Τόμας. Όμως θα κάνει δύο βασικά λάθη. Πρώτον, δεν χρησιμοποιεί κοσέρ υλικά για την Παρασκευή των γλυκών του και, δεύτερον, δεν μπορεί να φανταστεί πού θα φτάσει η σχέση με τη νεαρή γυναίκα του πρώην εραστή του.  Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι. Επίσης η ταινία προβλήθηκε στους Ανοιχτούς Ορίζοντες του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

«Η συμμορία των 8» (Ocean’ s 8) του Γκάρι Ρος: Σίκουελ της θρυλικής σειράς, με γυναίκες! Με αρχηγό την αδελφή του Νταν Όσεαν, Ντέμπι, η οποία έμεινε στη φυλακή 5 χρόνια, 8 μήνες και 12 ημέρες ακριβώς. Τόσο καιρό της πήρε να σχεδιάσει τη μεγαλύτερη ληστεία που έχει γίνει! Για να τα καταφέρει όμως χρειάζεται τις καλύτερες συνεργάτιδες. Έτσι κάνει αρχή από την πρώην παρτενέρ της στα κόλπα, Λου και οι δυο τους επικοινωνούν και συγκεντρώνουν τις υπόλοιπες, που η κάθε μία έχει την ειδικότητά της. Στόχος των κοριτσιών είναι 150 εκατομμύρια δολάρια σε μορφή διαμαντιών, τα οποία θα κοσμούν το λαιμό της παγκοσμίου φήμης ηθοποιού Ντάφνε Κλούγκερ, όσο θα βρίσκεται στο επίκεντρο της εκδήλωσης της χρονιάς, του Met Gala. Το σχέδιο είναι τέλειο αλλά αυτό μένει να αποδειχτεί!

Σινεφίλ