Κινηματογράφος

«Ο ΓΙΓΑΝΤΑΣ»
Η μοναξιά της διαφορετικότητας

Του Στράτου Κερσανίδη

Η μεγαλακρία ή γιγαντισμός είναι μια πάθηση η οποία οφείλεται στην υπερέκκριση της αυξητικής ορμόνης στον οργανισμό. Εξαιτίας της, μεγεθύνονται οι αδένες του οργανισμού, με αποτέλεσμα τα άτομα τα οποία πάσχουν από αυτήν την ασθένεια να φτάνουν σε υπερβολικό ύψος. Με την ταινία τους «Ο γίγαντας» (Handia), οι βάσκοι σκηνοθέτες Άιτορ Αρέγι και Τζον Γαράνιο, μεταφέρουν στον κινηματογράφο την αληθινή ιστορία του Χοακίν Ελειζέγκι, ενός άνδρα ο οποίος έπασχε από γιγαντισμό και του αδελφού του, Μαρτίν.
Η αφήγηση μας μεταφέρει στη δεκαετία του 1840, μια ταραγμένη εποχή για την Ισπανία. Τότε ο Μαρτίν, ο μεγάλος γιος του Αντόνιο Ελειζέγκι επιστρατεύεται, ενώ μένει πίσω ο μικρότερος αδελφός του, Χοακίν. Το 1943 ο Μαρτίν επιστρέφει από τον πόλεμο παράλυτος από το ένα χέρι. Κατά την επιστροφή του όμως τον περιμένει μια έκπληξη. Ο αγαπημένος μικρός του αδελφός έχει αποκτήσει τεράστιες διαστάσεις καθώς όλο αυτά τα χρόνια που εκείνος έλειπε, δεν σταμάτησε να μεγαλώνει, μοιάζοντας με γίγαντα! Εν τω μεταξύ, οι δουλειές στο οικογενειακό κτήμα δεν πηγαίνουν καλά, ο Μαρτίν δεν μπορεί να βοηθήσει λόγω της αναπηρίας του κι έτσι αποφασίζουν να εκμεταλλευτούν την ιδιαιτερότητα του Χοακίν. Τα δύο αδέλφια φεύγουν και με τη βοήθεια ενός ατζέντη ξεκινούν μια περιοδεία κατά την οποία ο «γίγαντας» εμφανίζεται σε διάφορα θεάματα σε πλατείες, θέατρα και πλούσια σπίτια. Έτσι, τα δύο αδέλφια αρχίζουν να συγκεντρώσουν χρήματα και να βοηθούν την οικογένειά τους. Μέσα σε αυτήν την κατάσταση όμως ο Χοακίν αντιμετωπίζει τα δικά του προβλήματα, καθώς αισθάνεται μόνος εξαιτίας της διαφορετικότητάς του σε έναν κόσμο που τον αντιμετωπίζει μόνον ως θέαμα και όχι ως ανθρώπινη ύπαρξη. Επίσης τα δύο αδέλφια θα διαπιστώσουν πως ο κόσμος του θεάματος λειτουργεί με τους δικούς του σκληρούς κανόνες.
Έχοντας κερδίσει 10 βραβεία Γκόγια της Ισπανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (από τα 13 για τα οποία είχε προταθεί), η ταινία έρχεται για να κατακτήσει και το ελληνικό κοινό. Πρόκειται για μια ταινία η οποία διαθέτει πολλά δυνατά στοιχεία. Το πρώτο και καλύτερο είναι η ευαισθησία με την οποία προσεγγίζει το θέμα της. Γνήσια κι ανόθευτη συγκίνηση μέσα από αφήγηση η οποία δείχνει σεβασμό κι αγάπη για τον κεντρικό χαρακτήρα. Οι σκηνοθέτες χειρίζονται με τρόπο αριστοτεχνικό τις περίπλοκες σχέσεις ανάμεσα στα δύο αδέλφια, σχέσεις αγάπης αλλά και αλληλεξάρτησης, καθώς οι ζωές τους φαίνεται να είναι δεμένες μεταξύ τους. Αλλά και τις σχέσεις τους με το οικογενειακό αλλά και το κοινωνικό περιβάλλον. Το πιο βασικό όμως είναι το πώς η ταινία καταφέρνει να «κοιτάξει» μέσα στον άνθρωπο ο οποίος με την πάθησή του έγινε σωτήρας της οικογένειάς του. Πώς αισθάνεται, τι θέλει, τι ονειρεύεται; Πώς βλέπει τις σχέσεις του, τη θέση του μέσα στον κόσμο; Πώς αντιμετωπίζει τη σεξουαλικότητά του; Γιατί, εντέλει η διαφορετικότητα συχνά κουβαλά πολλή μοναξιά και απόρριψη.
Επιπλέον, η αισθητική της ταινίας είναι υψηλού επιπέδου. Σκηνικά και κουστούμια αναδεικνύονται μέσα από τη θαυμάσια φωτογραφία αλλά και τις εξαιρετικές λήψεις και τα καδραρίσματα. Τέλος οφείλουμε να αναφερθούμε στις υποδειγματικές ερμηνείες όλων των ηθοποιών με τον Ενέκο Σαγαρδόι, να κερδίζει το βραβείο Γκόγια Α΄ ανδρικού ρόλου.

stakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

 

 

 

«ΔΕΚΑ ΥΠΟΠΤΟΙ ΓΙΑ ΦΟΝΟ»

Ένα μυστήριο αναζητά λύση

Οταν το υλικό στο οποίο βασίζεται μια ταινία είναι ένα μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι, εν προκειμένω το βιβλίο της «Αράχνες στη σοφίτα» (1949), τότε η επιτυχία είναι εξασφαλισμένη κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό. Κάτι τέτοιο συμβαίνει με την ταινία «Δέκα ύποπτοι για φόνο» (Crooked house) του Ζιλ Πακέ-Μπρενέρ, ο οποίος αναλαμβάνει να μας οδηγήσει στα πολύπλοκα μονοπάτια της αναζήτησης του δολοφόνου.
Θύμα είναι ένας πάμπλουτος έλληνας μετανάστης στην Αγγλία, ο Αριστείδης Λεωνίδης, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο κρεβάτι του κάτω από ύποπτες συνθήκες. Έτσι στην ιστορία μπαίνει ο ντετέκτιβ Τσαρλς Χέιγουορντ, ο οποίος προσλαμβάνεται από την Σοφία, εγγονή του θύματος. Στην τεράστια έπαυλη του Λεωνίδη ζουν, εκτός από τη Σοφία, ακόμη εννέα άνθρωποι. Η Μπρέντα, η κατά πολύ νεώτερη χήρα του θύματος, η λαίδη Έντιθ, αδελφή της προηγούμενης συζύγου του, οι δυο γιοι του με τις γυναίκες τους, ο μικρότερος αδελφός και η μικρότερη αδελφή της Σοφίας, ένας δάσκαλος τον οποίο προσέλαβε ο Λεωνίδης για να τον βοηθήσει να συγγράψει τα απομνημονεύματά του –ο οποίος είναι και εραστής της Μπρέντα– και η υπηρέτρια. Ανάμεσα σε αυτά τα δέκα πρόσωπα ο Χέιγουρντ πρέπει να ανακαλύψει το δολοφόνο! Αντικείμενο βέβαια την όλης ίντριγκας είναι η τεράστια περιουσία του θύματος. Οι υποψίες στρέφονται κυρίως κατά…, αλλά όχι, δεν θα συνεχίσω. Όλη η ουσία βρίσκεται στις δαιδαλώδεις διαδρομές που η Αγκάθα Κρίστι έχει ανοίξει για να διαβεί ο ντεντέκτιβ και να φτάσει στην αποκάλυψη του ή της ενόχου. Και μαζί τους τις ακολουθούμε κι εμείς προσπαθώντας να μαντέψουμε τη λύση, την οποία συνήθως δεν βρίσκουμε. Άλλωστε αυτό είναι και το βασικό ατού, το στοιχείο της έκπληξης.
Η ταινία κινείται σε γνωστά μοτίβα αλλά οπωσδήποτε έχει το ενδιαφέρον της. Ο σκηνοθέτης επιλέγει νουάρ προσέγγιση με τον πρωταγωνιστή να βρίσκεται ανάμεσα σε δύο μοιραίες γυναίκες. Με απαλές και πάντοτε ευπρόσδεκτες πινελιές λεπτού βρετανικού χιούμορ, ο σκηνοθέτης χτίζει την ίντριγκα κρύβοντας πολύ καλά το μυστικό του. Κάποιες ρωγμές που αφήνει, τις περισσότερες φορές είναι παραπλανητικές εντείνοντας έτσι το μυστήριο. Πολύ καλή κινηματογράφηση με εξαιρετική δουλειά στα κουστούμια και τα σκηνικά, αναπαράγοντας έτσι με τον καλύτερο τρόπο την εποχή.
Ο σκηνοθέτης κράτησε αναλλοίωτη την ιστορία, αλλάζοντας μόνον την εποχή. Την μετέφερε δέκα χρόνια αργότερα, δηλαδή στο 1957.

Στρα. Κερ.

 

 

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

«Sicario 2: Η μάχη των εκτελεστών» (Sicario 2: Soldado) του Στέφανο Σολίμα: Η Σι Άι Έι έχει πληροφορίες πως από τα σύνορα των ΗΠΑ περνούν τρομοκράτες με τη βοήθεια των καρτέλ ναρκωτικών. Αναθέτει την υπόθεση στον πράκτορα Ματ Γκρέιβερ ο οποίος συνεργάζεται με τον Αλεχάντρο, ένα μυστηριώδη μισθοφόρο, ο οποίος δεν χρησιμοποιεί πάντοτε ορθόδοξες μεθόδους. Ο Αλεχάντρο με σκοπό να πυροδοτήσει πόλεμο ανάμεσα στα καρτέλ, απάγει την κόρη ενός από τους αρχηγούς. Όταν το κορίτσι θα βρεθεί στα χέρια των δύο ανδρών, ο Ματ και ο Αλεχάντρο θα αρχίσουν να αντιμετωπίζουν διλήμματα σχετικά με την αποστολή που έχουν αναλάβει.

«Καρδιοκατακτητής» (La retour du heroes) του Λοράν Τιράρ: Το 1809 στη Γαλλία, ο λοχαγός Νεβίλ φεύγει για τον πόλεμο λίγο πριν το γάμο του με την Πολίν. Η κοπέλα μάταια περιμένει γράμμα από τον αγαπημένο της και ενώ οι μήνες περνούν, πέφτει σε μελαγχολία. Η αδελφή της Ελίζαμπεθ, μην αντέχοντας να βλέπει την Πολίν σε αυτήν την κατάσταση, αποφασίζει να αντικαταστήσει τον Νεβίλ και αρχίζει να γράφει γράμματα στην αδελφή της, η οποία νομίζει πως τα στέλνει ο αρραβωνιαστικός της. Και ενώ η Πολίν πιστεύει πως ο Νεβίλ δεν θα επιστρέψει ποτέ, μια ωραία πρωία ο χαμένος αξιωματικός όχι μόνον επιστρέφει αλλά όλοι τον υποδέχονται ως ήρωα πολέμου. Κανείς δεν γνωρίζει πως στην πραγματικότητα ο «γενναίος» Νεβίλ είναι λιποτάκτης εκτός από την Ελίζαμπεθ. Κι όταν εκείνη αποφασίζει να τον ξεμπροστιάσει θα αρχίσει ανάμεσά τους ένα πόλεμος γεμάτος συνομωσίες και ίντριγκες. Διασκεδαστική ιστορική κωμωδία.

«Πρόβατα εναντίον λύκων» (Volki I ovtsy. Beeezumnoe prevrashchenie) των Αντρέι Γκάλατ και Μαξίμ Βολκόφ: Ένα κοπάδι πρόβατα ζει ευτυχισμένο σε έναν όμορφο, μακρινό τόπο. Όταν όμως κοντά στη ρεματιά που ζουν έρχεται και εγκαθίσταται μια αγέλη λύκων, τα πρόβατα θα αναστατωθούν! Στο μεταξύ ο αρχηγός της αγέλης πρόκειται να αποσυρθεί και, σύμφωνα με την παράδοση, θα τον διαδεχτεί εκείνος που θα καταφέρει να εξολοθρεύσει όλους τους αντιπάλους του. Ο δυνατός λύκος Ραγκλάρ είναι έτοιμος να αναλάβει την αρχηγία, όταν αποφασίζει να τον αντιμετωπίσει ο αξιαγάπητος αλλά αδέξιος, Γκρέι. Για να κερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του Μπιάνκα, ο Γκρέι πρέπει να πάει στο δάσος όπου πέφτει επάνω σε μια κατασκήνωση κουνελιών τσιγγάνων! Η κουνέλα μάγισσα Μάμι του δίνει ένα μαγικό φίλτρο και ο Γκρέι μεταμορφώνεται σε κριάρι.
Πολύ όμορφη ταινία κινουμένων σχεδίων.

Σινεφίλ