Κινηματογραφος

«ΤΡΕΙΣ ΑΔΕΛΦΕΣ»
Ονειρεύονται τη ζωή στην πόλη

Του Στράτου Κερσανίδη

Είναι δυσβάστακτη η αίσθηση του «κλειστού χώρου», μοιάζει με φυλακή ακόμη κι όταν δεν είναι. Κόβει την ανάσα, ψαλιδίζει τα όνειρα και ακυρώνει τις επιθυμίες. Περιορίζει μόνον στα αναγκαία για την καθημερινή επιβίωση, δεν αφήνει χώρο για φιλοδοξίες και όνειρα. Κάπως έτσι είναι η ζωή για τους ήρωες της ταινίας του Εμίν Αλπέρ «Τρεις αδελφές». Κυλά μέσα στη ρουτίνα και την ακινησία του χρόνου, με ελάχιστες χαραμάδες διαφυγής.
Η Ρειχάν, η Νουράν και η Χαβά είναι τρεις αδελφές οι οποίες ζουν με τον πατέρα τους σε ένα φτωχικό ορεινό χωριό. Τα κορίτσια ονειρεύονται μια ζωή μακριά από τη φτώχεια και τη μιζέρια του χωριού, μια ζωή στην πόλη. Η μεγαλύτερη κόρη, η Ρειχάν, πήγε στο σπίτι του γιατρού κυρίου Νετζάτι, αλλά επειδή έμεινε έγκυος την έδιωξαν και γύρισε πίσω. Τώρα έχει παντρευτεί έναν άνδρα που δεν αγαπά και απέκτησε μαζί του ένα παιδί. Η μικρότερη, η Χαβά, επέστρεψε από το σπίτι που είχε σταλεί για να φροντίζει ένα μικρό παιδί, αλλά όταν εκείνο πέθανε επέστρεψε κι αυτή στο χωριό. Η μεσαία, η Νουράν, πήρε τη θέση της μεγαλύτερης στην οικογένεια του κυρίου Νετζάτι αλλά επειδή φέρθηκε άσχημα στο μικρό του γιο, η γυναίκα του την έδιωξε. Έτσι οι τρεις αδελφές βρέθηκαν ξανά μαζί, ενώ ο πατέρας τους διαπραγματεύεται με τον κύριο Νετζάτι, να πάρει μαζί του τη μικρότερη κόρη, την Χαβά. Την ίδια ώρα ο γαμπρός του, ο άνδρας της Ρειχάν, παρακαλάει το γιατρό να του βρει μια δουλειά στην πόλη.
Σε ένα τοπίο φτώχειας και εγκατάλειψης, ο σπουδαίος τούρκος σκηνοθέτης, Εμίν Αλπέρ, αφηγείται μια δραματική ιστορία, με φόντο τη ζωή μιας φτωχής οικογένειας κάπου στην Κεντρική Ανατολία. Όπως και η τσεχοφική ηρωίδα Ιρίνα, ονειρεύεται μια άλλη, ιδανική ζωή στη Μόσχα, έτσι και οι τρεις αδελφές στα βάθη της Τουρκίας ονειρεύονται μια ζωή στη μεγάλη πόλη.
Ο Αλπέρ δημιουργεί ένα θαυμάσιο ψηφιδωτό, ένα κινηματογραφικό κομψοτέχνημα αισθητικής αλλά και αφηγηματικής τέχνης. Πρόκειται για ένα αψεγάδιαστο κινηματογραφικό διαμάντι, ένα εξαιρετικό δείγμα ρεαλιστικού κινηματογράφου. Οι ήρωές του είναι άνθρωποι του μόχθου, ζυμωμένοι με το χώμα, το χιόνι και τον αέρα των βουνών. Οι τρεις γυναίκες ζουν εγκλωβισμένες στις επιταγές του πατέρα-αφέντη, ο οποίος όμως τις αγαπά με τον τρόπο που ξέρει. Εκείνες ονειρεύονται μια καλύτερη ζωή, ως παραδουλεύτρες στην πόλη, γιατί αυτός είναι ο μόνος τρόπος που ξέρουν ώστε να ξεφύγουν από τη σκληρή ζωή του χωριού. Ο σκηνοθέτης «ζωγραφίζει» με γήινες αποχρώσεις τη ζωή στην τουρκική επαρχία.
Οι χαρακτήρες αληθινοί και καλοδουλεμένοι, η πλοκή λιτή, σχεδόν αναμενόμενη. Παρά την όποια θεατρικότητα σε κάποια σημεία, ο αφηγηματικός ρυθμός του Εμίν Αλπέρ, απορροφά το θεατή, τον κάνει μέρος της δραματουργίας και τον οδηγεί στο αναπόφευκτο δράμα, το οποίο έρχεται για να κλείσει ένα επεισόδιο του κύκλου της ζωής και να αρχίσει το επόμενο μαζί με το φρέσκο χιόνι που θα πέσει.
Στην ταινία η οποία προβλήθηκε στο τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια, του 60ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, η Ελλάδα συμμετέχει ως συμπαραγωγός χώρα. Επίσης τη μουσική της ταινίας συνέθεσαν ο Γιώργος Παπαϊωάννου και ο Νίκος Παπαϊωάννου.

strakersan@gmail.com
kersanidis.wordpress.com

 

«EYTYXIA»
Μια γυναίκα

Η πολυαναμενόμενη βιογραφία της Ευτυχίας Παπαγαννοπούλου προβάλλεται από την προηγούμενη Πέμπτη στους κινηματογράφους. Η ταινία του Άγγελου Φραντζή «Ευτυχία», βασισμένη στο σενάριο που έγραψε η Κατερίνα Μπέη αφηγείται την πολυτάραχη ζωή εκείνης της αντισυμβατικής γυναίκας η οποία δεν δίστασε να ζήσει όπως η ίδια επέλεξε. Μικροπαντρεμένη και μητέρα σε δύο κόρες, η Ευτυχία έφτασε πρόσφυγας από το Αϊδίνι στην Ελλάδα, με τη μητέρα και τις κόρες της. Αποφασισμένη να μην το βάλει κάτω και να αρπάξει από τη ζωή ό,τι της ανήκει, ρίχτηκε με πάθος επάνω της, ερωτεύτηκε, χαρτόπαιξε σε λέσχες και χαμαιτυπεία, έγινε ηθοποιός σε μπουλούκι αλλά και δεν σταμάτησε στιγμή να γράφει, να σκαρώνει στίχους και έτσι να εξελιχθεί σε μια από τις πιο σημαντικές στιχουργούς που χάρισαν αμέτρητα τραγούδια στην ελληνική μουσική.
Αφού χώρισε τον κατά πολλά χρόνια μεγαλύτερό της, πρώτο της άντρα, παράτησε τη μεγαλοαστική ζωή για να παίξει θέατρο στα μπουλούκια, ερωτεύτηκε τον ηθοποιό του θεάτρου Νίκο Αλεξίου, που ήταν και μέντορας της στα πρώτα της βήματα. «Στη συνέχεια φεύγει από το θέατρο, ερωτεύεται τον Γιώργο Παπαγιανόπουλο, του οποίου παίρνει το επίθετο. Ξαναπαντρεύεται και αρχίζει να γράφει στίχους για τραγούδια, ενώ πάντα έγραφε ποιήματα. Ήταν ποιήτρια πολύ σπουδαγμένη, μορφωμένη, πάρα πολύ μπροστά από την εποχή της, ένα πολύ ελεύθερο πνεύμα» σημειώνει ο σκηνοθέτης της ταινίας.
Βασίλης Τσιτσάνης, Απόστολος Καλδάρας, Μανώλης Χιώτης, Αντώνης Ρεπάνης, Μάνος Χατζιδάκις είναι μερικά από τα ονόματα που έντυσαν με μουσική τους στίχους της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου. Κι όλα αυτά σε εποχές που ο χώρος ήταν περίπου απαγορευμένος στις γυναίκες. «Κανένα επίθετο δεν χαρακτηρίζει πραγματικά την Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου» λέει ο Άγγελος Φραντζής που μαζί με τη ζωή της στιχουργού συνθέτει ένα μωσαϊκό που ξεκινάει από την καταστροφή του μικρασιατικού ελληνισμού το 1922 για να διατρέξει πέντε δεκαετίες στην Ελλάδα και να καταλήξει στο 1972.
Η Κάτια Γκουλιώνη και η Καρυοφιλιά Καραμπέτη υποδύονται την Παπαγιαννοπούλου σε δύο διαφορετικές ηλικίες. Μια πλειάδα γνωστών ηθοποιών συμπληρώνει το καστ της ταινίας, όπως: Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Θάνος Τοκάκης, Ντίνα Μιχαηλίδου, Παύλος Ορκόπουλος, Ευαγγελία Συριοπούλου, Λίλα Μπακλέση, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Ευγενία Σαμαρά, Γιάννης Δρακόπουλος, Αντώνης Λουδάρος, Κρατερός Κατσούλης, Ματθίλδη Μαγγίρα, Χρύσα Ρώπα, Φοίβος Δεληβοριάς, Χάρης Μαυρουδής, Λεωνίδας Κακούρης, Κατερίνα Διδασκάλου.

Σ. Κ.

 

ΟΙ ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ

«Star wars: Skywalker, Η άνοδος» του Τζέι Τζέι Έιμπραμς: Οι εναπομείνασες δυνάμεις της Αντίστασης ανασυντάσσονται για να αντιμετωπίσουν το Πρώτο Τάγμα, ενώ η Ρέι προετοιμάζεται για την τελική σύγκρουσή της με τον Κάιλο Ρεν. Το τελευταίο κεφάλαιο του έπους επιστημονικής φαντασίας κλείνει την αφήγηση της ιστορίας για την τρίτη τριλογία των Skywalker. Γνωστό στην Ελλάδα ως «Ο Πόλεμος των Άστρων» είναι σειρά επικών ταινιών επιστημονικής φαντασίας που δημιουργήθηκαν από τον Τζορτζ Λούκας. Η πρώτη ταινία με τον ομώνυμο τίτλο προβλήθηκε στις 25 Μαΐου του 1977 και έκτοτε δημιούργησε ένα φαινόμενο, με αποτέλεσμα να γυριστούν ακόμη 8 ταινίες αλλά και βιβλία, κόμικς, βιντεοπαιχνίδια, τηλεοπτικές σειρές κ.λπ.

«Μετά το γάμο» (After the wedding) του Μπαρτ Φρέντλιχ: Η Ιζαμπέλ έχει αφιερώσει τη ζωή της στη λειτουργία ενός ορφανοτροφείου σε μια φτωχή γειτονιά της Καλκούτας. Καθώς τα οικονομικά προβλήματα αρχίζουν να εντείνονται, εμφανίζεται κάποιος ευεργέτης ο οποίος θα βγάλει την Ιζαμπέλ από το αδιέξοδο. Μόνο που πρέπει να συναντηθεί μαζί του και γι’ αυτό θα πρέπει να ταξιδέψει ως τη Νέα Υόρκη, την οποία εγκατέλειψε πριν από δυο δεκαετίες. Φτάνοντας εκεί γνωρίζεται με τον ευεργέτη που είναι η εκατομμυριούχος μεγαλοδικηγόρος Θιρίζα Γιούνι. Η Θιρίζα ζει με τον καλλιτέχνη σύζυγό της Όσκαρ Κάρλσον, την 21 ετών κόρη τους, Γκρέις και τους 8χρονους δίδυμους γιους τους Τεό και Ότο. Η ζωή της Θιρίζα μοιάζει ιδανική και εντελώς διαφορετική από εκείνη της Ιζαμπέλ. Όμως τελικά αποδεικνύεται πως οι δύο γυναίκες έχουν περισσότερα κοινά από όσα φαίνονται. Η Ιζαμπέλ βιάζεται να επιστρέψει στην Καλκούτα, αλλά η Θιρίζα επιμένει να παρευρεθεί στο γάμο της Γκρέις στο οικογενειακό τους κτήμα. Το ευτυχές γεγονός θα αποδειχθεί καταλύτης καθώς θα αποκαλυφθεί κάτι πολύ σημαντικό για τη ζωή τους. Ριμέικ της ομώνυμης δανέζικης ταινίας (Etter Bryllupet) της Σούζαν Μπίερ, η οποία είχε διεκδικήσει το 2007 το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας.

«Playmobil: Η ταινία» (Playmobil: The movie) του Λίνο ντε Σάλβο: Όταν ο μικρότερος αδελφός του Τσάρλι εξαφανίζεται απροσδόκητα στο μαγευτικό, κινούμενο σύμπαν του Playmobil, η Μάρλα καταβάλει όλες της τις προσπάθειες για να επιστρέψει σπίτι. Η Μάρλα συνεργάζεται με μερικούς απίθανους νέους φίλους, όπως τον ομαλό οδηγό τροχόσπιτων Ντελ, τον αστείρευτο και χαρισματικό μυστικό πράκτορα Ρεξ Ντάσερ, ένα ολόψυχο ρομπότ, μία νεράιδα και πολλούς άλλους. Μέσα από τη ζωντανή τους περιπέτεια, η Μάρλα και ο Τσάρλι συνειδητοποιούν ότι ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει στη ζωή, ο καθένας μπορεί να επιτύχει οτιδήποτε όταν πιστεύει στον εαυτό του!

Σινεφίλ