Λύνεται ο γόρδιος δεσμός του ΟΑΣΘ

oasth

Η ανακοίνωση του νομοσχεδίου για την κρατικοποίηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), το οποίο αναμένεται να ψηφισθεί εντός Ιουλίου, φαίνεται να λύνει το πρόβλημα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της συμπρωτεύουσας.
«Κατοχυρώνεται ο ουσιαστικός πλέον ρόλος και η συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και της κοινωνίας της πόλης, αφού συμμετέχουν και στους δυο φορείς. Είναι προφανή λοιπόν, τα πολιτικά, κοινωνικά και αναπτυξιακά μηνύματα του σχεδίου νόμου: Έπειτα από 60 χρόνια, ένας από τους χώρους αναπαραγωγής του παλαιοκομματισμού, με το πρόσχημα των αστικών συγκοινωνιών, γίνεται ένας δημόσιος φορέας, που θα λειτουργεί με διαφάνεια και θα υπηρετεί το έργο του και όχι άλλα συμφέροντα», ανέφερε στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στις 6 Ιουλίου στο υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης.
Η συγκεκριμένη συνέντευξη Τύπου φανέρωσε με ενάργεια τη βούληση της κυβέρνησης να δώσει ένα τέλος στην ύπαρξη του ΟΑΣΘ, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να προκαλέσει το μένος των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, με τα διάφορα τραγελαφικά συμβάντα στα οποία έχει πρωταγωνιστήσει.

Ο νέος οργανισμός μεταφορών

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, δημιουργούνται δύο νέοι φορείς, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης Ανώνυμη Εταιρία (ΟΣΕΘ ΑΕ) και οι Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης Ανώνυμη Εταιρία (ΑΣΥΘ ΑΕ). Ο πρώτος ουσιαστικά είναι ο εποπτικός φορέας με μετοχικό κεφάλαιο έξι εκατομμυρίων ευρώ, ο οποίος, μεταξύ άλλων, θα μπορεί να ιδρύει θυγατρικές εταιρείες, να ελέγχει, σχεδιάζει, κατανέμει, αναθέτει, συντονίζει και επιβλέπει την παροχή του συγκοινωνιακού έργου «που εκτελείται από τα λεωφορεία, τα μέσα υπόγειας και επίγειας σταθερής τροχιάς και τα μέσα θαλάσσιας μεταφοράς στην περιοχή ευθύνης της». Ο δεύτερος είναι ο φορέας λειτουργίας με μετοχικό κεφάλαιο μισό εκατομμύριο ευρώ, που αναμένεται να αναλάβει τη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της συμπρωτεύουσας με το που κριθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΣΕΘ και του ΟΑΣΘ ότι υπάρχει η απαραίτητη υποδομή. Ο ΑΣΥΘ θα έχει αναλάβει τα ηνία των ΜΜΜ της Θεσσαλονίκης το αργότερο στο ξεκίνημα του Δεκεμβρίου του 2019. Επιπλέον, οι δύο ανώνυμες εταιρείες θα έχουν διάρκεια ζωής ενενήντα χρόνων από τη στιγμή που θα γίνει η καταχώρισή τους στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο. Παράταση ζωής των εταιρειών θα δύναται να επιτευχθεί με απόφαση των μετόχων της Γενικής Συνέλευσης.
Όσον αφορά την εξαγορά του ΟΑΣΘ από το ελληνικό Δημόσιο, το σχέδιο νόμου προβλέπει την απόκτηση των περιουσιακών στοιχείων του οργανισμού, που έχουν αποσβεσθεί ήδη, χωρίς κάποιο επιπρόσθετο αντάλλαγμα. Ωστόσο, μέχρι την ημέρα αλλαγής των ηνίων της λειτουργίας του συγκοινωνιακού έργου, ο ΟΑΣΘ θα διατηρεί στην κατοχή του το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων, για το οποίο όμως θα καλείται να αποπληρώνει τις ανάλογες επιβαρύνσεις που περιλαμβάνουν τα κόστη λειτουργίας, συντήρησης, φορολογικές υποχρεώσεις κοκ. Η συνολική αξία του ΟΑΣΘ θα αποτιμηθεί μέσω διεθνούς διαγωνισμού, ο νικητής του οποίου θα πρέπει να κοινοποιήσει τα αποτελέσματα εντός έξι μηνών από την ανάθεση του στους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών-Μεταφορών. Στη συνέχεια θα κατατεθεί το ανάλογο ποσό τους μετόχους του οργανισμού, ενώ το σύνολο των μετοχών θα παρέλθει στο Δημόσιο. Τέλος, οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ θα στελεχώσουν τον ΑΣΥΘ και θα υπαχθούν σε καινούριο μισθολογικό καθεστώς.
«Ο “μεγαλόπνοος” σχεδιασμός του κ. Σπίρτζη για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, βασισμένος στον κρατισμό, μας γυρίζει πίσω πολλές δεκαετίες και εποχές. Το σχέδιο του κ. Σπίρτζη να κρατικοποιήσει τον ΟΑΣΘ έρχεται, στα μέσα του 2017, όταν σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, το 2019 απελευθερώνονται οι διαδικασίες για τις μεταφορές και τις συγκοινωνίες (και οι εξαιρέσεις μπορούν να είναι ελάχιστες). Εκτός και εάν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ επιχειρεί με την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ το “colpo grosso” μεταφοράς και των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης στο υπερταμείο, όπως έγινε με τις συγκοινωνίες της Αθήνας», δήλωσε ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Γκιουλέκας, που φαίνεται να λησμονεί το γεγονός ότι η κυβέρνηση Καραμανλή ήταν εκείνη που αντί να βρει μια λύση στο πρόβλημα των ΜΜΜ της Θεσσαλονίκης, αποφάσισε να ανανεώσει τη σύμβαση με τον ΟΑΣΘ το 2008, παρότι έληγε στις 31 Δεκεμβρίου του 2009. Ταυτοχρόνως, αυτή η σύμβαση έδινε γη και ύδωρ στον οργανισμό, ενώ δεν είχε συγκεκριμένη διάρκεια με τον τότε αντιπρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΣΘ, Χρήστο Στεφανίδη, να πανηγυρίζει και να κάνει λόγο για μια «σύμβαση που πιθανότατα θα προσεγγίσει το 2020» (Τα ΝΕΑ του ΟΑΣΘ Ιαν-Απρ. 2008, Αρ. Φ. 44-45).
Αντίθετη με τις κυβερνητικές κινήσεις είναι και η διοίκηση του ΟΑΣΘ, διαμηνύοντας μέσω του προέδρου, Χρήστου Στεφανίδη, ότι θα κινηθεί νομικά εναντίον του Δημοσίου, καθώς επιχειρείται μεθοδευμένα η απαξίωση του οργανισμού. Το μέλλον θα δείξει αν το σχέδιο κρατικοποίησης θα μπορέσει να εφαρμοσθεί με επιτυχία και να συμβάλλει αποτελεσματικά στην καλυτέρευση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.

Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης