Μουσικές Προτάσεις

Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

 

 

Focus on Mozart

Μια πρωτότυπη ιδέα εισάγει φέτος στις τακτικές εμφανίσεις της η Μητροπολιτική Συμφωνική Ορχήστρα Αθηνών. Στο πρώτο μέρος κάθε βραδιάς focus on, σημαντικές και αναγνωρισμένες προσωπικότητες της μουσικής, των γραμμάτων, των τεχνών, της επιστήμης και της δημοσιογραφίας θα συναντιούνται σε μια συζήτηση επί σκηνής, που θα διεξάγεται με συντονιστή τον καταξιωμένο κριτικό και ιστορικό μουσικής, Γιώργο Β. Μονεμβασίτη και οικοδεσπότη τον διεθνούς φήμης πιανίστα, συνθέτη και μαέστρο Βασίλη Τσαμπρόπουλο. Στη συζήτηση του πρώτου μέρους θα μετέχουν, με αλφαβητική σειρά, οι: Θανάσης Δρίτσας, καρδιολόγος στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, συνθέτης, Νικόλας Κληρονόμος, βραβευμένος ζωγράφος, Νότης Μαυρουδής, κιθαριστής, τραγουδοποιός, συγγραφέας, ραδιοφωνικός παραγωγός.
Η συζήτηση εστιάζει στον εκάστοτε μεγάλο κλασικό μουσουργό στον οποίο αφιερώνεται η βραδιά, χωρίς να αφορά, ωστόσο, αποκλειστικά σε αυτόν. Οι καλεσμένοι θα έχουν την ευκαιρία να καταθέσουν τις σκέψεις τους ενώπιον του κοινού, σε μια αυθόρμητη συζήτηση, μέσα από τον ιδιαίτερο και ξεχωριστό δρόμο της επαφής τους με τη λόγια μουσική και υπό το πρίσμα της δικής τους ξεχωριστής ιδιότητας καθένας, θα αναδεικνύουν διαφορετικές πτυχές προσέγγισης της Μουσικής, περισσότερο προσωπικές και, γι’ αυτό ίσως, περισσότερο ενδιαφέρουσες. Στο δεύτερο μέρος της βραδιάς, η Μητροπολιτική Συμφωνική Ορχήστρα Αθηνών, υπό τη διεύθυνση του Βασίλη Τσαμπρόπουλου θα ερμηνεύσει τη Συμφωνία αρ. 40 σε σολ ελάσσονα, Κ550 του Μότσαρτ. Πρόκειται για ένα από το πιο δημοφιλή έργα του αυστριακού συνθέτη, το οποίο ολοκλήρωσε το 1788, τρία χρόνια πριν το θάνατό του σε μια εποχή που βίωνε πολύ δύσκολες συνθήκες ζωής, με χρέη, απογοητεύσεις και τραγικά χτυπήματα της μοίρας. Για τη Συμφωνία αυτή, ο Ρόμπερτ Σούμαν σημείωσε ότι πρόκειται για ένα έργο που διαθέτει «ελληνική ανάλαφρη χάρη».
Την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου, στις 9μ.μ., στο Θέατρο του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός (Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 8, Αθήνα).

 

Somnium με την Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου

papastefanou

Το Πρόγραμμα Μουσικής (ΒΜ) του Hellenic American College (HAEC) σε συνεργασία με το Hellenic American University (Manchester, NH, USA) και η Ελληνοαμερικανική Ένωση παρουσιάζουν την Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου σε μια βραδιά με συνθέσεις της για σόλο πιάνο, σόλο βιολί, μικρό σύνολο και με τραγούδια. O τίτλος της βραδιάς, δανεισμένος από το ομώνυμο διήγημα επιστημονικής φαντασίας του Johannes Kepler (1634), ανταποκρίνεται στο χαρακτήρα μιας περιπλάνησης σε φανταστικούς ηχητικούς και ποιητικούς κόσμους. Η συναυλία περιλαμβάνει στο πρώτο μέρος αποσπάσματα από «Τα 12 Ορυκτά» για σόλο πιάνο και το έργο «Somnium» για μικρό σύνολο, που ερμηνεύουν o Γραμμένος Χαλκιάς (κλαρινέτο), η Νέλλη Οικονομίδου (βιολί) και η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου (πιάνο). Στη συνέχεια η σοπράνο Λένια Ζαφειροπούλου παρουσιάζει ανέκδοτα τραγούδια της Αλεξάνδρας Παπαστεφάνου σε ποίηση Emily Dickinson, Οδυσσέα Ελύτη και Νίκου Αλέξη Ασλάνογλου. Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας η σοπράνο Δάφνη Πανουργιά και η Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου παρουσιάζουν αποσπάσματα από το καινούργιο έργο «12+1 Όστρακα και Σκιές» για φωνή και πιάνο (Εκδόσεις Φίλιππος Νάκας), ανέκδοτα τραγούδια της συνθέτριας σε ποίηση Μίλτου Σαχτούρη, Κωνσταντίνου Καβάφη, Δημήτρη Καλοκύρη και Ανδρέα Εμπειρίκου, καθώς και αποσπάσματα από την παλιά προσωπική της δουλειά με τίτλο «Σμάλτο» (Lyra).
Την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου, στις 7.30μ.μ., στο Θέατρο Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Κολωνάκι). Είσοδος ελεύθερη.

 

Ο Σκαλκώτας και ο κύκλος του Βερολίνου

skalkotas

Με τη συναυλία ααυτή συνεχίζεται ο ετήσιος κύκλος Αφιέρωμα στον Νίκο Σκαλκώτα (1904-1949), ένας ετήσιος κύκλος εκδηλώσεων που στοχεύει να μυήσει το κοινό στο συναρπαστικό κόσμο του Σκαλκώτα, του πρωτοπόρου της σύγχρονης μουσικής, του έλληνα μουσουργού που είχε το σθένος να υπηρετήσει την τέχνη του χωρίς καμία προσωπική φιλοδοξία και χωρίς παραχωρήσεις, κατορθώνοντας να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στη νεότερη ελληνική και διεθνή μουσική.
Στη δεύτερη εκδήλωση του Αφιερώματος, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής (ΕΣΣΜ) υπό τον Ιάκωβο Κονιτόπουλο θα παρουσιάσει έργα του μεγάλου έλληνα συνθέτη αλλά και γερμανών μουσουργών που έζησαν στο Βερολίνο του Μεσοπολέμου, –περίοδο κατά την οποία και ο ίδιος σπούδαζε και εργαζόταν στην ίδια πόλη–, όπως οι Βάιλ, Γιάρναχ, Σαίνμπεργκ και Άισλερ. Συμμετέχουν οι σολίστ: Μαργαρίτα Συγγενιώτου (μετζοσοπράνο), Γιώργος Σκριβάνος (φλάουτο), Στέλλα Τσάνη (βιολί), Κωστής Θέος (τσέλο) και Βίκυ Στυλιανού (πιάνο).
Το αφιέρωμα είναι πολύπλευρο και άρχισε τον προηγούμενο Νοέμβριο με το ρεσιτάλ του βιολονίστα Γιώργου Δεμερτζή και του πιανίστα Βασίλη Βαρβαρέσου. Περιλαμβάνει ακόμη μία συναυλία με συνθέσεις μουσικής δωματίου για έγχορδα και πνευστά (20/2/2017) και ένα διήμερο συμπόσιο (28 και 29/4/2017) για τον έλληνα συνθέτη με τη μεγαλύτερη διεθνή ακτινοβολία στον 20ό αιώνα. Τη δεύτερη ημέρα της διημερίδας (29/4), ο μαέστρος και συνθέτης Νίκος Χριστοδούλου θα διευθύνει την Καμεράτα σε κορυφαία έργα για έγχορδα του Νίκου Σκαλκώτα.
Την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου, στις 8.30μ.μ.,  στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Tιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, 4 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι), 6 ευρώ (πολύτεκνοι, 65+).

 

«Λόενγκριν», Ρίχαρντ Βάγκνερ

bagner

Η εμβληματική όπερα του Ρίχαρντ Βάγκνερ «Λόενγκριν» ανεβαίνει σε μια νέα παραγωγή 52 χρόνια μετά την πρώτη, και μοναδική έως σήμερα, παρουσίαση του έργου από την Εθνική Λυρική Σκηνή, τον Ιανουάριο του 1965. Πρόκειται για μια νέα παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, προερχόμενη από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας και το Θέατρο Βιέλκι – Εθνική Όπερα Πολωνίας, σε ένα έργο-ορόσημο της μουσικής ιστορίας, από τα σημαντικότερα του συνθέτη. Η παραγωγή έλαβε θετικότατες κριτικές από το σύνολο του βρετανικού Τύπου, όταν πρωτοπαρουσιάστηκε, το 2013, στο Κάρντιφ και στο Μπέρμινγχαμ της Μεγάλης Βρετανίας. Την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Μύρων Μιχαηλίδης, ενώ τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει ο πολυβραβευμένος Βρετανός σκηνοθέτης και σκηνογράφος Άντονι ΜακΝτόναλντ.
Το έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στις 28 Αυγούστου του 1850 στη Βαϊμάρη, υπό τη διεύθυνση του Φραντς Λιστ, και βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του ίδιου του Βάγκνερ, όπως και όλες του οι όπερες. Η επιτυχία υπήρξε τόσο σημαντική, ώστε χάρη σε αυτό το έργο ο Βάγκνερ να αποκτήσει φήμη «εθνικού» συνθέτη.
O μύθος ανάγεται σε ένα από τα πλέον αιματηρά ποιήματα ηρωικών ανδραγαθημάτων –chanson de geste– των τροβαδούρων του 12ου αιώνα. Ο Λόεγκριν ενέπνευσε στον Βάγκνερ ορισμένες από τις ωραιότερες μουσικές σελίδες, αλλά και κάποιες από τις πιο γνωστές, όπως το περίφημο «γαμήλιο εμβατήριο» στην αρχή της Γ’ Πράξης.
Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, οι οποίοι θεωρούνται από τους πιο απαιτητικούς και δύσκολους του ρεπερτορίου, ερμηνεύουν διεθνώς αναγνωρισμένοι Έλληνες και ξένοι μονωδοί. Ο βρετανός τενόρος Πίτερ Ουεντ, ο οποίος θα ερμηνεύσει το ρόλο του Λόενγκριν, έχει σημειώσει μια λαμπρή πορεία στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα της Βρετανίας, ενώ έχει ερμηνεύσει πρωταγωνιστικούς ρόλους και σε Ολλανδία, Ελβετία, Τσεχία, Μεξικό, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία κ.α. Πλέον έχει αφιερωθεί στο βαγκνερικό ρεπερτόριο, ερμηνεύοντας με επιτυχία τους κορυφαίους ρόλους των αριστουργημάτων του γερμανού συνθέτη. Έκανε το ντεμπούτο του ως Λόενγκριν τον Μάιο του 2013 στη Εθνική Όπερα της Ουαλίας, λαμβάνοντας εξαιρετικές κριτικές. Στο ρόλο της Έλζα δύο σπουδαίες διεθνούς φήμης σοπράνο: στην πρώτη διανομή η Σλοβάκα Γιολάνα Φογκάσοβα και στη δεύτερη η Ρουμάνα Γιούλια Ισάεφ.
Με το ρόλο του Τέλραμουντ ντεμπουτάρει σε βαγκνερικό ρόλο ο σπουδαίος Έλληνας μονωδός της ΕΛΣ, Δημήτρης Πλατανιάς. Στη δεύτερη διανομή το ρόλο ερμηνεύει ο ταλαντούχος Ρουμάνος βαρύτονος Βαλεντίν Βασίλιου. Στην πρώτη διανομή, στο ρόλο της Όρτρουντ η σουηδή μεσόφωνος Μαρτίνα Ντίκε, η οποία έχει καθιερωθεί με τις ερμηνείες της σε βαγκνερικούς ρόλους. Στη δεύτερη διανομή, το ρόλο θα ερμηνεύσει η σπουδαία ελληνίδα υψίφωνος Τζούλια Σουγλάκου. Το καστ συμπληρώνουν οι διακεκριμένοι μονωδοί της ΕΛΣ Τάσος Αποστόλου και Πέτρος Μαγουλάς (Βασιλιάς), Διονύσης Σούρμπης και Δημήτρης Κασιούμης (Κήρυκας).
Στις 27, 29 Ιανουαρίου & 1, 3, 5 Φεβρουαρίου, στις 6.30μ.μ., στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Τιμές εισιτηρίων 22, 40, 60, 80 ευρώ, παιδικό & φοιτητικό 15 ευρώ.