Μουσικές προτάσεις

Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

Εβδομάδα Μπαχ

 

Τo μεγάλο αφιέρωμα στον Μπαχ, εντάσσεται στον Κύκλο Παλαιά Μουσική και περιλαμβάνει εκδηλώσεις με κλασικές αλλά και… «πειραγμένες» προσεγγίσεις της μουσικής του μεγάλου κάντορα της Λειψίας από γνωστούς καλλιτέχνες και σύνολα. Όργανα εποχής και αυθεντικές μπαρόκ ερμηνείες, αλλά και σουίτες για τσέλο παιγμένες σε κρητική λύρα, τζαζ και ροκ πιανιστικοί αυτοσχεδιασμοί δίπλα στις επιβλητικές Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ, το εκκλησιαστικό όργανο του Μεγάρου απέναντι στις μπλουζ αρμονίες ενός ηλεκτρικού οργάνου Hammond. Τι είναι αυτό που κάνει τη μουσική του Μπαχ τόσο ελκυστική και μυστηριώδη, σαν ένα πρίσμα με αμέτρητες πλευρές που μας προσκαλεί να το «ανακαλύπτουμε» ξανά και ξανά; Είναι σίγουρα μια μουσική «καθαρή», όπου κάθε νότα είναι απαραίτητη ώστε να χτιστεί λίγο λίγο το μνημειώδες οικοδόμημα, αλλά και μια μουσική που μιλάει απευθείας στην ψυχή.
Η Εβδομάδα Μπαχ επιφυλάσσει ένα μεγαλειώδες φινάλε με την Big Day Bach: Μια μεγάλη γιορτή από το πρωί ώς το βράδυ, που αρχίζει με την παράσταση-«αναζήτηση» «Ποιος έβαλε στη φυλακή τον κ. Μπαχ» που πλημμυρίζει με τους ήχους της αρπίστριας Μαρίας Μπιλντέα και της οργανίστας Ουρανίας Γκάσιου και στον τζαζ πιανίστα Γιώργο Κοντραφούρη, ενώ από τη 1 το μεσημέρι έως τις 8 το βράδυ νεαροί ταλαντούχοι σπουδαστές ωδείων παίζουν έργα Μπαχ σε ολόκληρο το Μέγαρο!
Την Εβδομάδα Μπαχ υποστηρίζει η Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα, με αφορμή τα 500 χρόνια από τη Μεταρρύθμιση (1517-2017).
Το πρόγραμμα έχει ως εξής:
The Bach Project. Στην πρώτη συναυλία με την οποία αρχίζει η Εβδομάδα Μπαχ, ο πιανίστας Αχιλλέας Γουάστωρ παρουσιάζει την Παρτίτα αρ. 4 για σόλο πιάνο σε ρε μείζονα και τη «Σακόν» από την Παρτίτα για βιολί αρ.2 σε ρε ελάσσονα του Γ. Σ. Μπαχ σε μεταγραφή για πιάνο από τον Μπουζόνι. Στο δεύτερο μέρος της βραδιάς, ο γνωστός σολίστ θα αυτοσχεδιάσει πάνω σε θέματα και δομές από το Καλώς συγκερασμένο κλειδοκύμβαλο.
Την Τετάρτη 1 Μάρτη, στις 8.30μ.μ., στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Τιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ςυρώ, νέοι-φοιτητές: 4 ευρώ, πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, 65+: 6 ευρώ.
Σουίτες για τσέλο του Μπάχ σε τετράχορδη κρητική λύρα. Ο Γιώργος Καλούδης τροποποίησε την παραδοσιακή κρητική λύρα, όπως την γνωρίζαμε μέχρι τώρα, προσθέτοντας μια τέταρτη χορδή και προσαρμόζοντας την τεχνική του τσέλου πάνω στη λύρα. Έτσι οι Σουίτες του Μπαχ είναι μια μεταγραφή του πρωτότυπου έργου για σόλο τετράχορδη κρητική λύρα, στις αυθεντικές τονικότητες του συνθέτη. Μιλώντας για τη σημασία της πολύχρονης μουσικής του περιπλάνησης στον κόσμο του Μπαχ, ο γνωστός λυράρης εξομολογείται: «Ο ήχος της κρητικής λύρας, μέσα από τα έργα του Μπαχ, μου αποκάλυψε τον αρχαίο ήχο και την ανεκτίμητη σιωπή του Αιγαίου.» Στη συναυλία θα ακουστούν η Σουίτα για τσέλο αρ. 1 σε σολ μείζονα καθώς και αποσπάσματα από τις Σουίτες για τσέλο αρ. 2 σε ρε ελάσσονα, αρ. 3 σε ντο μείζονα, αρ. 4 σε μι ύφεση μείζονα και αρ. 5 σε ντο ελάσσονα.
Την Πέμπτη 2 Μάρτη, στις 8.30μ.μ., στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Τιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, νέοι-φοιτητές: 4 ευρώ, πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, 65+: 6 ευρώ.
Παραλλαγές Γκολντμπεργκ. Η Άρια και 30 παραλλαγές αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα έργα της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας, αποκορύφωμα της πολυφωνικής γραφής αλλά και ταυτόχρονα έργο οραματικό που άνοιξε νέους δρόμους για τους μεταγενέστερους συνθέτες. Σύμφωνα με τους μελετητές του έργου του Γ.Σ. Μπαχ, οι Goldberg-Variationen γράφτηκαν για τον τσεμπαλίστα Γιόχαν Γκότλιμπ Γκόλντμπεργκ, ώστε να τις παίζει στον κύριό του, κόμη Κάιζερλινγκ, τις νύχτες που ο τελευταίος είχε αϋπνίες. Η νεότερη μουσικολογική έρευνα αμφισβητεί, μάλλον δικαιολογημένα, την εγκυρότητα αυτής της ιστορίας. Πάντως, όπως και να έχει το πράγμα, θα έπρεπε να ζηλεύει κανείς αυτόν τον ρώσο πρεσβευτή στην Αυλή της Σαξονίας που, στην αγρύπνια του, είχε την τύχη να ακούσει για πρώτη φορά, μια σύνθεση που κατέχει πλέον εξέχουσα θέση στην ιστορία της μουσικής και στο πιανιστικό ρεπερτόριο. Η Λίλια Μπογιατζίεβα στο πιάνο.
Την Παρασκευή 3 Μάρτη, στις 8.30μ.μ., στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Τιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, νέοι-φοιτητές: 4 ευρώ, πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, 65+: 6 ευρώ.
La Stravaganza Greca. Το μουσικό σχήμα La Stravaganza Greca αποτελούν οι: Σίμος Παπάνας μπαρόκ βιολί, Δήμος Γκουνταρούλης μπαρόκ βιολοντσέλο, τετράχορδο βιολοντσέλο πίκολο (tenor) και Γεράσιμος Χοΐδάς τσέμπαλο. Οι τρεις μουσικοί ειδικευμένοι στην ιστορική εκτέλεση της παλαιάς μουσικής –κυρίως στο Μπαρόκ– παίζουν Μπαχ με όργανα εποχής και με ένα ιδιαίτερο όργανο, το τετράχορδο violoncello piccolo, εξωτικό «υβρίδιο» της προκλασικής εποχής. Το πρόγραμμα του σχήματος La Stravaganza Greca περιλαμβάνει τα έργα: Πέμπτη σουίτα «discordable» à violoncello solo senza basso σε ντο ελάσσονα, Δεύτερη παρτίτα à violino solo senza basso σε ρε ελάσσονα, Σουίτα για σόλο τσέμπαλο σε λα ελάσσονα, Σονάτα για βιολοντσέλο πίκολο και μπάσο κοντίνουο σε σολ μείζονα και Σονάτα για βιολί και μπάσο κοντίνουο σε μι ελάσσονα.
Το Σάββατο 4 Μάρτη, στις 8.30μ.μ., στην αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Τιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, νέοι-φοιτητές: 4 ευρώ, πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, 65+: 6 ευρώ.
Από τον «Πρώτο Μπαχ» ως τον τελευταίο. Νέα ταλέντα, μαθητές ωδείων παίζουν Μπαχ. Ποιος μικρός μαθητής πιάνου δεν έχει βάλει κάποια στιγμή στο αναλόγιο την παρτιτούρα με τον τίτλο «Το πρώτο Μπαχ», την πρώτη του ίσως ευκαιρία να παίξει πραγματική μουσική μετά τα αρχικά 2-3 χρόνια μελέτης, που είναι γεμάτα ανούσια γυμνάσματα και βαρετές σκάλες; Το Μέγαρο υποδέχεται στα φουαγιέ και στους χώρους του όχι μόνο αυτούς τους μικρούς μαθητές, αλλά και σπουδαστές όλων των οργάνων, τους αυριανούς μας μουσικούς δεξιοτέχνες, σε ένα πανηγύρι που πλημμυρίζει μουσικές του Μεγάλου Κάντορα της Λειψίας.
Το Σάββατο 4 Μάρτη, 5 – 8μ.μ., στο φουαγιέ του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Η γιορτή συνεχίζεται την Κυριακή 5 Μάρτη, στο πλαίσιο της Big Day Bach, που αποτελεί και την κορύφωση του αφιερώματος. Η είσοδος στις διήμερες εκδηλώσεις Από τον «πρώτο Μπαχ» ως το τελευταίο είναι ελεύθερη.

Βραδιές λόγου και μουσικής

mousiki-kai-logos

Η στιχουργός Λίνα Νικολακοπούλου και η δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Χριστακάκη θα συνομιλούν με καλεσμένους ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών και η βραδιά δεν θα τελειώνει εκεί. Στη συνέχεια θα ακολουθεί μια μουσική πρόταση που έχει επιμεληθεί η Λίνα Νικολακοπούλου για τις ωραίες φωνές της Αργυρώς Καπαρού και του Θοδωρή Βουτσικάκη. Παίζουν οι μουσικοί Παντελής Ντζιάλας (κιθάρες, ενορχήστρωση), Βασίλης Δρογκάρης (ακορντεόν) και Ευαγγελία Μαυρίδου (πιάνο).
Ο κύκλος αυτών των συναντήσεων έχει τον τίτλο «Λάμπα θυέλλης», σαν μια συμβολική έννοια και πρόθεση. Μαζί μας θα είναι η Φωτεινή Τσαλίκογλου (συγγραφέας – καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πάντειο πανεπιστήμιο) (1/3) με αφορμή το βιβλίο της «Η μετακόμιση», ο Νίκος Σιδέρης (ψυχίατρος – συγγραφέας) (8/3) με θέμα τις προκλήσεις και τους κινδύνους από τη χρήση των νέων τεχνολογιών από ανηλίκους και ενηλίκους, ο Γιώργος Βέης (ποιητής – διπλωμάτης) (15/3) σε μία κουβέντα για την ποίηση, ο Θάνος Μικρούτσικος (συνθέτης) (22/3) με τη Μυρσίνη Ζορμπά (συγγραφέας – επικεφαλής του Δικτύου για τα δικαιώματα του παιδιού) (22/3) σε μία συζήτηση για τον πολιτισμό και η Μάρω Δούκα (συγγραφέας) (29/3) με θέμα συζήτησης «Πεζός λόγος εφ’ όλης της ύλης».
Για να υπάρχει πάντα ένα αναμμένο φώς στη σκέψη μας κι ένα σημείο συνάντησης γύρω από πρόσωπα, λόγια και τραγούδια που μάς δίνουν χαρά και δύναμη.
Τις Τετάρτες 1, 8, 15, 22 και 29 Μαρτίου, στις 8μ.μ. με 9.15μ.μ. θα γίνεται η συνομιλία με τον καλεσμένο και στις 9.3μ.μ. μουσική και τραγούδια, στο μουσικό χώρο Σφίγγα (Ακαδημίας και Ζωοδόχου Πηγής, είσοδος στον πεζόδρομο Κιάφας 13). Τιμή εισιτηρίου: 10 ευρώ με μπύρα ή κρασί.