Μουσικές προτάσεις

Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

Αφιέρωμα στη Μαρία Κάλλας (1923 – 1977)
Η όπερα-κόσμημα του μπελκάντο, η «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» του Γκαετάνο Ντονιτσέτι, θα σκορπίσει και πάλι τη λάμψη της, 15 χρόνια μετά την παρουσίασή της, το Φεβρουάριο του 2002. Αυτή τη φορά, η «Λουτσία» ανεβαίνει σε συναυλιακή μορφή στα ιταλικά και με ελληνικούς υπέρτιτλους με ένα καστ γνωστών ελλήνων μονωδών, στο πλαίσιο του αφιερώματος για τα 40 χρόνια από το θάνατο της Μαρίας Κάλλας καθώς και του Κύκλου Όπερα-Μουσικό Θέατρο.
Το δεξιοτεχνικό και απαιτητικό ρόλο της Λουτσίας, που, κατά τον 20ό αιώνα, απέδωσε υποδειγματικά η Κάλλας, ερμηνεύει για πρώτη φορά η σοπράνο κολορατούρα Βασιλική Καραγιάννη. Μαζί της επί σκηνής, ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος (Ενρίκο Άστον), οι τενόροι Γιάννης Χριστόπουλος (Εντγκάρντο Ρέιβενσγουντ) και Γιάννης Καλύβας (Αρτούρο Μπάκλω & Νορμάννο) ο βαθύφωνος Τάσος Αποστόλου (Ραϊμόντο) και η μεσόφωνος Ελένη Βουδουράκη (Αλίζα). Τους πλαισιώνουν η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον μαέστρο Λουκά Καρυτινό καθώς και οι Χορωδίες του Δήμου Αθηναίων (Διεύθυνση: Σταύρος Μπερής) και της ΕΡΤ (Διεύθυνση: Δημήτρης Κτιστάκης). Την καλλιτεχνική επίβλεψη έχει ο Άρης Χριστοφέλλης. Υπεύθυνος για τη μουσική προετοιμασία είναι ο πιανίστας Θανάσης Αποστολόπουλος.
Τη Δευτέρα 13 Μαρτίου, στις 8.30μ.μ., στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Τιμές εισιτηρίων: από 11 έως 40 ευρώ, ειδικές τιμές: 6,50 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 8,50 ευρώ (πολύτεκνοι, 65+).

 

Σαβίνα Γιαννάτου & Primavera en Salonico

 

Η Σαβίνα Γιαννάτου και οι Primavera en Salonico για τρεις μοναδικές παραστάσεις προτείνουν μια γοητευτική περιήγηση σε τόπο και σε χρόνο, μέσα από τα τραγούδια και τις μουσικές των χωρών της Μεσογείου. Τραγούδια σαν ηχητικές καρτ-ποστάλ που δημιουργούν σύγχρονες μουσικές αφηγήσεις πάνω σε παλαιούς μύθους. Τραγούδια ελληνικά, τούρκικα, αρμένικα, ισπανοεβραϊκά, βουλγαρικά, τραγούδια των προσφύγων από τον Πόντο και την Σμύρνη, ερμηνευμένα στις γλώσσες των κατοίκων κάθε περιοχής, μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα.
Βασισμένοι στην παράδοση – κυρίως της Μεσογείου – η Σαβίνα Γιαννάτου και το μουσικό σύνολο Primavera en Salonico καλύπτουν ένα ιδιαίτερα ευρύ φάσμα ήχου το οποίο δύσκολα οριοθετείται και ταξινομείται, καθώς περιλαμβάνει από απλά τραγούδια ως σύγχρονες μουσικές φόρμες. Με ένα υπόβαθρο που συνδυάζει κλασικές σπουδές, παραδοσιακή μουσική και ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και με εμμονή στα ακουστικά όργανα, τα μισά εκ των οποίων έρχονται εξ Ανατολής, τα μέλη του σχήματος αξιοποιούν στο έπακρον τον ιδιοσυγκρασιακό τους ήχο, διερευνώντας συχνά έτσι τα όρια των δυνατοτήτων τους. Πέρα από τις εξαιρετικές ερμηνευτικές της ικανότητες, η Σαβίνα Γιαννάτου δίνει μεγάλη έμφαση στην έκφραση της «μουσικής» του κάθε γλωσσικού ιδιώματος, χωρίς αυτό να την αποτρέπει από το να χρησιμοποιεί συχνά τη φωνή της ως ένα επιπλέον όργανο. Μαζί της οι μουσικοί: Κώστας Βόμβολος: ενορχηστρώσεις, κανονάκι, ακορντεόν, Κυριάκος Γκουβέντας: βιολί, Χάρης Λαμπράκης: νέι, Αντώνης Μαράτος: κρουστά, Μιχάλης Σιγανίδης: κοντραμπάσο.
Κυριακή 12, Δευτέρα 13 & Τρίτη 14 Μαρτίου, στις 9.30μ.μ., στο Half Note Jazz Club (Τριβωνιανού 17, Μετς). Τιμή εισιτηρίων: 15, 20 και 25 ευρώ.

 

Η Ρωσία στον 20ό και 21ο αιώνα

Οι βραδιές μουσικής δωματίου στο πλαίσιο του Κύκλου «Από τη Ρωσία με αγάπη» συνεχίζονται, με τη συναυλία του dissonArt Ensemble που τιτλοφορείται «Η Ρωσία στον 20ό και 21ο αιώνα». Οι μουσικοί του γνωστού συνόλου, υπό τη διεύθυνση του Βλαδίμηρου Συμεωνίδη, θα δώσουν την ευκαιρία στους φίλους της μουσικής δωματίου να γνωρίσουν σπάνια έργα σύγχρονων ρώσων συνθετών, τα οποία γράφτηκαν από το 1987 έως το 2016.
Στο πρόγραμμα της συναυλίας θα ακουστούν: το Κουαρτέτο εγχόρδων αρ.2, έργο του 1987, της Σοφίας Γκουμπαϊντούλινα (γενν. 1931) καθώς και πέντε δημιουργίες εκπροσώπων της νεότερης συνθετικής γενιάς. Επίσης το έργο Punctuation marks (2008) για φλάουτο, κλαρινέτο, πιάνο βιολί και τσέλο του Ντμίτρι Κουρλιάντσκι (γενν. 1976), η σύνθεση Soglasie (2014) για φλάουτο, κλαρινέτο, κρουστά, 2 βιολιά, βιόλα και τσέλο του Σεργκέι Χισμάτοφ (γενν. 1983), το Study for New Music (2014) για φλάουτο, μπάσο κλαρινέτο, 2 βιολιά, βιόλα, τσέλο, πιάνο και κρουστά του Αλεξάντρ Χουμπέεφ (γενν. 1986), το έργο Half a Dog (2015) για φλάουτο, κλαρινέτο, τσέλο και πιάνο του Άντον Σβετλίτσνι (γενν. 1982) και το Almost broken music box I (2016) για φλάουτο, μπάσο κλαρινέτο, βιολί, βιόλα, τσέλο, κοντραμπάσο και πιάνο της Ελβίρας Γκαριφζιάνοβα (γενν. 1976).
Το dissonArt Ensemble ιδρύθηκε στις αρχές του 2005 στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό τη διάδοση της μουσικής πρωτοπορίας, τόσο στην Ελλάδα όσο πέρα από τα σύνορά της. Με έναν πυρήνα 7 βασικών μελών, εξωτερικούς συνεργάτες και ευέλικτη εσωτερική δομή, το dissonArt ακολουθεί ένα σύγχρονο μοντέλο οργάνωσης ορχηστρικών σχημάτων. Το αποτελούν οι: Γιάννης Aνισέγκος, φλάουτο, Αλέξανδρος Σταυρίδης, κλαρινέτο. Μάριος Νικολάου, κρουστά, Λενιώ Λιάτσου, πιάνο, Θοδωρής Πατσαλίδης, βιολί, Γκρέτα Παπά, βιολί, Χαρά Σειρά, βιόλα, Βασίλης Σαΐτης, βιολοντσέλο, Γιάννης Χατζής, κοντραμπάσο.
Την Παρασκευή 17 Μαρτίου, στις 8.30μ.μ., στο Μέγαρο Μουσικής, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Tιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, ειδικές τιμές 4 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι), 6 ευρώ (πολύτεκνοι, 65+).

 

«Πολυφωνίες»
Νότης Μαυρουδής και Γιώργος Τοσικιάν

Μουσικές Εκδηλώσεις Ωνασείου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου

Ο Νότης Μαυρουδής και ο Γιώργος Τοσικιάν μας προσκαλούν σ’ ένα ταξίδι στη μουσική της αμερικάνικης ηπείρου. Ο Ν. Μαυρουδής μίλησε για τη συνεργασία με τον Γ. Τοσικιάν και για το πρόγραμμα που θα παρουσιάσουν: «Με τον Γιώργο Τοσικιάν συνεργαστήκαμε ως κιθαριστικό ντουέτο γύρω από κομμάτια και τραγούδια που καθορίζουν μια ιδιαίτερη ατμόσφαιρα γύρω από το κλίμα της κιθάρας. Η συνεργασία αυτή μας έφερε μπροστά σε ένα ρεπερτόριο λαϊκών τραγουδιών από τη Λατινική Αμερική, δίχως στίχους, ανώνυμων συνθετών, μουσικές που χάνονται στα βάθη του χρόνου…
Βαλθήκαμε να ψάχνουμε μέσα από λειψές παρτιτούρες, από παλαιές ηχογραφήσεις παλαιότερης δισκογραφίας, προσπαθώντας να ανακαλύψουμε τις γοητευτικές μελωδίες και τους ρυθμούς μιας διαφορετικής μουσικής κουλτούρας, φίλα προσκείμενη στη λατινοαμερικάνικη παράδοση. Βρεθήκαμε μπροστά σε μαγευτικές μουσικές! Δεν είναι η πρώτη φορά που καταγίνομαι με τις διασκευές για κιθάρα και πολλές φορές με τις ανασυνθέσεις έργων. Τα έξι δισκογραφικά Cafe de l’ art, μ’ αυτό το θέμα καταπιάστηκαν. Έτσι και τώρα. Το υλικό αυτό όχι μόνο των Latin μελωδιών, το δουλέψαμε μαζί και το αναπτύξαμε κιθαριστικά με τέτοιο τρόπο που να αντανακλά την κλασική φόρμα, σε συνδυασμό με το εκλαϊκευμένο ηχόχρωμα. Ο ακροατής θα ακούσει μελωδίες από διαφορετικά μουσικά ιδιώματα και, πιθανόν, να… ταξιδέψει σε «τόπους» που ήδη τις περιέχει η φαντασία του».
Την Τετάρτη, 15 Μαρτίου, στις 12 μ.μ., στο Αίθριο του Ωνασείου.  Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο ευχαριστεί θερμά τους καλλιτέχνες για την αφιλοκερδή συμμετοχή τους. Το πρόγραμμα βρίσκεται στη σελίδα: www.onasseio.gr

 

Κεϊβάν Σακέτ, μουσική από το Ιράν

Η περιπλάνηση στα μουσικά μονοπάτια Ανατολής και Δύσης συνεχίζεται με τη συναυλία του Κεϊβάν Σακέτ, ενός από πιο γνωστούς σύγχρονους καλλιτέχνες του Ιράν. Μέσα από τις ενορχηστρώσεις και τις διασκευές του, ο Σακέτ προσεγγίζει την ευρωπαϊκή μουσική, παντρεύοντας τον ήχο παραδοσιακών οργάνων της Ανατολής και του πιάνου. Στη συναυλία του στο Μέγαρο, ο πολυδιάστατος αυτός μουσικός, που είναι ερμηνευτής του ταρ και του σιτάρ αλλά και τραγουδιστής, θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα με αυτοσχεδιαστικά στοιχεία που βασίζεται στην περσική μουσική παράδοση αλλά και σε διασκευές διάσημων έργων μεγάλων ευρωπαίων συνθετών, όπως του Μότσαρτ και του Μπραμς. Τον Σακέτ πλαισιώνουν ο Σoρουσέ Αζεμικάχ στο πιάνο και ο Σιαβοσέ Σακέτ στο τουμπερλέκι και το ούντου. Μαζί τους, ο τραγουδιστής Παρσά Χασαντόχτ.
Το Σάββατο 18 Μαρτίου, 8.30μ.μ., στο Μέγαρο Μουσικής, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Τιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, ειδικές τιμές: 4 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 6 ευρώ (65+, πολύτεκνοι).