Μουσικές Προτάσεις

Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

 

Νίκος Καζαντζάκης
“Ταξιδεύοντας: Ρούσια”
Μια μουσική παράσταση με τους ΕΡΑΝ στο πλαίσιο του αφιερώματος «Έλληνες Δημιουργοί Εμπνευσμένοι από την Οκτωβριανή Επανάσταση», ένας συνδυασμός απαγγελιών από τις εντυπώσεις στη Σοβιετική Ένωση και ιδιαίτερων μουσικών ήχων και τραγουδιών από την πατρίδα του, την Κρήτη.
Τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 1927, ο Νίκος Καζαντζάκης  βρίσκεται στην αχανή χώρα, προσκεκλημένος της ρωσικής κυβέρνησης, για τον εορτασμό των δέκα χρόνων από την Οκτωβριανή Επανάσταση. Τον απασχολούν οι πολιτικές εξελίξεις και ο λόγος γίνεται πολιτική ανάλυση. Η αγωνία του συγγραφέα έκδηλη, να ζήσει με την ψυχή του την γρήγορη εφαρμογή του πνεύματος που εκφράζεται που δημιουργεί και ελπίζει σε ένα μέλλον συλλογικό, σε μια νέα εποχή. Και η πίστη του φανερή στο βέβαιο σοβιετικό όνειρο, με θρησκευτική και ειλικρινή ευλάβεια, αλλά και την εσωτερικότητα που τον χαρακτηρίζει. Βλέπει τον «άστεγο» Θεό, την αλλαγή στις νέες θρησκευτικές αντιλήψεις, δίχως να υποτιμά τη πρότερη πίστη.
Απαγγελίες και αναγνώσεις αποσπασμάτων του βιβλίου του Νίκου Καζαντζάκη «Ταξιδεύοντας: Ρουσία», θα ακουστούν στην εκδήλωση από τον εξαιρετικό ηθοποιό Ηλία Λογοθέτη με το δικό του ιδιαίτερο υποκριτικό ύφος και την ταλαντούχα ηθοποιό Μαρία Ζαχαρή.
Το ΕΡΑΝ (Νεκτάριος Παχιάδης, λύρες και τραγούδι, Κυβέλη Σεργίου, τραγούδι και κρουστά, Νεκτάριος Μαρίνος, λαούτο , μπουλγαρί), είναι ένα μουσικό σχήμα με υπέροχες μελωδίες της πλούσιας μουσικής μας παράδοσης και υπηρετεί  τον έρωτα, την αγάπη, τον πόνο και το μεγαλείο της ανθρώπινης ψυχής, θα πλαισιώσει την παρουσίαση του ταξιδιού μας στα κείμενα του Νίκου Καζαντζάκη, δίνοντας έμφαση στο πάθος και την αγάπη του συγγραφέα στα δρώμενα της εποχής αλλά και το πάθος του να ζήσει την εποχή με την ψυχή του διατηρώντας τα απαραίτητα εθνογραφικά στοιχεία.
Το Σάββατο 3 Ιουνίου, στις 8μ.μ., στο Αλκυονίς new star art cinema. Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ, φοιτητικό, ανέργων  5 ευρώ.

 

Hμέρες μουσικού θεάτρου 2017

Το ελληνικό μουσικό θέατρο της πρωτοπορίας των δεκαετιών 1960-1980 αποτελεί το θεματικό άξονα των πρώτων Ημερών Μουσικού Θεάτρου της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο πλαίσιο των οποίων θα παρουσιαστούν πέντε παραγωγές μουσικού θεάτρου, από τις 4 Ιουνίου έως τις 11 Ιουλίου 2017.
Το μουσικό θέατρο αποτελεί μία από τις πιο παρεξηγημένες και παραμελημένες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης στη χώρα μας, τουλάχιστον τις τελευταίες δεκαετίες. Ωστόσο, αυτό δεν ίσχυε πάντοτε, καθώς το μουσικό θέατρο στην Ελλάδα υπήρξε για δεκαετίες, κυρίως στην ελαφρά του εκδοχή, μια σταθερά της πολιτιστικής ζωής και δημιουργίας. Ακόμη και στην εκδοχή του πειραματικού Musiktheater, που από τη δεκαετία του 1960 επαναπροσδιόρισε τη σχέση θεάτρου και παραστατικών τεχνών, ο ελληνικός χώρος παρουσίασε μια αξιοσημείωτη δημιουργική παραγωγή. Στόχος των Ημερών Μουσικού Θεάτρου είναι η ανάδειξη του ξεχασμένου αυτού πολιτιστικού αποθέματος, το οποίο συνδέεται άρρηκτα με τον πυρήνα των ενδιαφερόντων της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Αργύρης Κουνάδης “Το λαστιχένιο φέρετρο” (1968, β’ εκδοχή 2003): Το φεστιβάλ ξεκινά με τη σουρεαλιστική, μαύρη κωμωδία του Αργύρη Κουνάδη (1924-2011) «Το λαστιχένιο φέρετρο», σε λιμπρέτο του θεατρικού συγγραφέα Βασίλη Ζιώγα, που παρουσιάστηκε το 1968 στη Βόννη. Πρόκειται για κωμωδία με στοιχεία γκροτέσκου, που χαρακτηρίζεται από την απαιτητική μουσική γραφή του Κουνάδη. Το έργο, που είναι από τα κορυφαία της εργογραφίας του συνθέτη, δεν έχει παρουσιαστεί στην Ελλάδα – η συγκεκριμένη εκδοχή του έργου, του 2003, παρουσιάζεται σε παγκόσμια πρώτη. Τη σκηνοθεσία της παράστασης έχει αναλάβει ο Βίκτωρ Αρδίττης, σκηνοθέτης με σημαντική πορεία και στο μουσικό θέατρο, ενώ θα συμπράξει το σημαντικό σύνολο σύγχρονης μουσικής Ergon ensemble, καθώς και μέλη της Χορωδίας της ΕΡΤ. Τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο αρχιμουσικός Νίκος Βασιλείου. Σκηνικά, κοστούμια Αντώνης Δαγκλίδης. Κινησιολογία Ίρις Νικολάου. Ερμηνεύουν: Βαγγέλης Μανιάτης, Γιώργος Ρούπας, Νίκος Στεφάνου, Αθηνά Καστρινάκη, Βαρβάρα Μπιζά.
Στις 4, 6 Ιουνίου, στις 8.30μ.μ., στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Τιμές εισιτηρίων δοκιμαστικής περιόδου: 12 και 15 ευρώ, φοιτητικό, παιδικό 8 ευρώ.

 

Μαντάμ Μπατερφλάι

Η «γιαπωνέζικη τραγωδία» του Πουτσίνι, το έργο που δημιούργησε γέφυρες ανάμεσα στη δυτική μουσική και την παράδοση της Άπω Ανατολής, είναι στις μέρες ένας από τους πιο δημοφιλείς, τίτλους παγκοσμίως, με χιλιάδες παραστάσεις ανά τον κόσμο, κάθε χρόνο. Η παράσταση του Ντε Άνα εστιάζει στις διαφορές μεταξύ αμερικάνικης και ιαπωνικής κουλτούρας, και στη συναισθηματική ένταση της δραματικής ηρωίδας, μέσα από μια διαχρονική σκηνοθετική άποψη με αναφορές σε συμβολικές εικόνες των δύο πολιτισμών. Τα λιτά, ιαπωνικής αισθητικής σκηνικά σε συνδυασμό με τις προβολές δίνουν μια κινηματογραφική διάσταση στην παράσταση, ενώ τα πολύχρωμα εντυπωσιακά αυθεντικά γιαπωνέζικα κιμονό και η κινησιολογία πρωταγωνιστών και χορωδίας έχουν επιρροές από το θέατρο καμπούκι.
Η υπόθεση της όπερας αφορά το μοιραίο έρωτα της δεκαπεντάχρονης γκέισας Τσο-Τσο-Σαν για τον Πίνκερτον, υποπλοίαρχο του Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Ύστερα από τρία χρόνια απουσίας, ο αξιωματικός επιστρέφει με την Αμερικανίδα σύζυγό του στην Ιαπωνία, μαθαίνοντας ότι έχει αποκτήσει γιο από την Μπατερφλάι. Εκείνη δέχεται να παραδώσει το παιδί μονάχα στον ίδιο τον Πίνκερτον και στη συνέχεια αυτοκτονεί.
O διάσημος Αργεντίνος σκηνοθέτης της όπερας Ούγκο ντε Άνα αναγνωρίζεται ως απαιτητικός σκηνοθέτης που αναζητά τις λεπτές αποχρώσεις των ερμηνειών, ενώ την ίδια στιγμή έχει την ικανότητα να δημιουργεί «μεγάλα θεάματα». Ο αρχιμουσικός της ΕΛΣ, Λουκάς Καρυτινός, θα διευθύνει την παραγωγή, ενώ τη Χορωδία της ΕΛΣ διευθύνει ο Αγαθάγγελος Γεωργακάτος. Στον ιδιαιτέρως απαιτητικό ρόλο του τίτλου θα απολαύσουμε την σπουδαία υψίφωνο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Τσέλια Κοστέα, στην πρώτη διανομή. Η Κοστέα, έχει διακριθεί στο ρόλο της Μπατερφλάι σε Ελλάδα και εξωτερικό και έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές για τις σπουδαίες ερμηνείες της. Η διακεκριμένη κορεάτισα σοπράνο Σάε-Κιουνγκ Ριμ, η οποία έχει πρωταγωνιστήσει σε κορυφαία λυρικά θέατρα, όπως η Κρατική Όπερα της Βιέννης, η Αρένα της Βερόνας, η Όπερα της Ουάσινγκτον κ.α., θα ερμηνεύσει το ρόλο της Μπατερφλάι, στη δεύτερη διανομή. Στον ρόλο του Πίνκερτον, θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στην πρώτη διανομή, έναν από τους κορυφαίους Ιταλούς τενόρους, τον Στέφανο Σέκο, ο οποίος έχει πρωταγωνιστήσει στα κορυφαία ευρωπαϊκά και αμερικάνικα λυρικά θέατρα. Στη δεύτερη διανομή το ρόλο θα ερμηνεύσει ο διακεκριμένος τενόρος της ΕΛΣ, Δημήτρης Πακσόγλου, ο οποίος εντυπωσίασε με την πρόσφατη ερμηνεία του στον Μάκβεθ της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ο Έλληνας βαρύτονος Διονύσης Σούρμπης, μέλος του ανσάμπλ της ΕΛΣ, θα ερμηνεύσει τον ρόλο του Σάρπλες και στις πέντε παραστάσεις.
Μαζί τους, μια πλειάδα μονωδών, όπως οι Έλενα Κασσιάν, Ελένη Βουδουράκη, Χρήστος Κεχρής, Χαράλαμπος Βελισσάριος, Δημήτρης Κασιούμης κ.ά.
Στις 31 Μαΐου και 2, 3, 4, 7 Ιουνίου, στις 9μ.μ.,  στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Τιμές εισιτηρίων: από 25 εώς 100 ευρώ, παιδικό, φοιτητικό 15 ευρώ.

ΟΙ ΑΚΡΟΑΣΕΙΣ ΤΗΣ «ΕΠΟΧΗΣ»

Κώστας Μυλωνάς “2 Ελληνικές Σουίτες”
Καθρέπτης

Με κυρίαρχο το μουσικό ιδίωμα της σουίτας, της οποίας η φόρμα αποτελείται από διαδοχικούς σκοπούς (ενίοτε χορευτικούς) και που από μόνη της είναι αρκετή να αποτελέσει το μεγάλο ατού της σύνθεσης, ο Κώστας Μυλωνάς δημιουργεί δύο ευφάνταστα μικρά μουσικά κοσμήματα. Και οι δύο σουίτες ξεχωρίζουν για την ποικιλία και τη μελωδικότητα των μουσικών λαϊκών θεμάτων που με πραγματική «μαεστρία» ο συνθέτης τα επεξεργάστηκε με «κλασικό στιλ»,  έχει μάλιστα συμπεριλάβει και δικά του μουσικά θέματα. Πιστεύω πως ο ήχος της κιθάρας  έδωσε ακριβώς το χρώμα και την ατμόσφαιρα που απαιτούσαν οι σουίτες. Ερμηνεύονται από  δύο νέους ταλαντούχους σολίστες τους Μιλτιάδη Καραΐσκο και Βασίλη Κανελλόπουλο, με άψογο και καθαρό ήχο. Απόλαυσα αυτά τα δύο πανέμορφα ελληνικά έργα που η μικρή τους διάρκεια μου άφησε τη γεύση του γλυκού του κουταλιού.
Λιάνα Μαλανδρενιώτη