Μουσικές Προτάσεις

Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

 

Γιώτα Νέγκα

Η Γιώτα Νέγκα, με τη χαρακτηριστική δωρική ερμηνεία, που έχει τις ρίζες της στις κορυφαίες λαϊκές φωνές αυτού του τόπου, ήρθε όχι μόνο για να συνεχίσει τη μεγάλη παράδοση του έντεχνου και λαϊκού τραγουδιού αλλά και να την προχωρήσει, με τρόπο μοναδικό. Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, με προσεκτικές και ουσιαστικές επιλογές και με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία του τραγουδιού που εκπροσωπεί, η Γιώτα Νέγκα κατέκτησε επάξια τη θέση της ανάμεσα στις μεγάλες φωνές του καιρού μας, επιμένοντας να μας συγκινεί όπως παλιά και σαν από πάντα.
Από την πρώτη της εμφάνιση με το τραγούδι «Με τα μάτια κλειστά» του Παναγιώτη Καλαντζόπουλου, μέχρι το «Δίκιο μου» και τους δυο δίσκους με τον Θέμη Καραμουρατίδη, η Γιώτα Νέγκα χαράζει μια επιτυχημένη πορεία γεμάτη από σημαντικές συνεργασίες τόσο στη δισκογραφία όσο και στη σκηνή, έχοντας στο πλευρό της κάποιους από τους σημαντικότερους σύγχρονους συνθέτες όπως τον Σταμάτη Κραουνάκη, τον Βαγγέλη Κορακάκη, τον Κώστα Λειβαδά, τον Χρήστο Νικολόπουλο, τον Βασίλη Δημητρίου, τον Μίκη Θεοδωράκη.
Σε μια μεγάλη συναυλία που θα παρακολουθήσει βήμα-βήμα την πορεία της από το ξεκίνημά της έως σήμερα, η Γιώτα Νέγκα θα έχει στο πλευρό της μερικούς από τους κορυφαίους συνθέτες των τελευταίων ετών που αποτελούν και πρόσωπα-κλειδιά στην δημιουργία του προσωπικού της ρεπερτορίου. Εκεί θα είναι ο Παναγιώτης Καλαντζόπουλος, ο Βαγγελης Κορακάκης, ο Κώστας Λειβαδάς, ο Σταματης Κραουνάκης και ο Θέμης Καραμουρατίδης, για να παρουσιάσουν όλα αυτά τα τραγούδια που έγραψαν και αγαπήσαμε από τη φωνή της αλλά και να συμπράξουν με την ερμηνεύτρια σε διασκευές μερικών από τα πιο όμορφα τραγούδια τους.
Από μια βραδιά φόρο τιμής στο καλό ελληνικό τραγούδι και τους συνθέτες του δεν θα μπορούσε να λείπει και μια επιλογή από τα σπουδαιότερα και πιο αγαπημένα έντεχνα και λαϊκά τραγούδια από το ’60 μέχρι σήμερα,που κατέχουν οργανική θέση στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής πορείας της Γιώτας Νέγκα. Και μαζί με το προσωπικό της ρεπερτόριο συμπληρώνουν άψογα το ερμηνευτικό πορτρέτο της.
Την Παρασκευή 9 Ιουνίου, στις 9μ.μ., στην Τεχνόπολη τους Δήμου Αθηναίων. Τιμές εισιτηρίων: προπώληση ορθίων: 12 ευρώ, προπώληση καθήμενων: 15 ευρώ. Ταμείο όρθιοι: 15 ευρώ, ταμείο καθήμενοι: 17 ευρώ.

Η ταράτσα του Φοίβου
 
Με το σύνθημα: «Αυτό το καλοκαίρι… θα την κάνουμε ταράτσα!» ο αγαπημένος μας τραγουδοποιός ξεκινά ένα καλοκαιρινό πολυθέαμα πάνω απ’ την Αθήνα.
Στην Ταράτσα του Φοίβου, λοιπόν, ένα ολοκαίνουργιο στέκι με την πιο τεχνικολόρ θέα στο Γκάζι, στην Ιερά Οδο 13-15, που ο Φοίβος Δεληβοριάς το μεταμορφώνει σ’ ένα παιδικό του όνειρο. Ένα «αναψυκτήριο» στη μέση της Αθήνας, ένα μουσικοθεατρικό θέαμα ποικιλιών, μια «Μάντρα» του 2017, σε μια πόλη εξίσου σκληρή, εξίσου «πεσμένη» και με εξίσου βαθειά επιθυμία να μαζευτεί κάπου ένα βράδυ και να ξαναβρεί το νήμα από εκεί που κόπηκε. Παρέα με ένα μόνιμο θίασο – από μάγους, μπουρλέσκ χορεύτριες, τραγουδίστριες, κορίτσια με κιθαρόνια – και 4 σπουδαίους μουσικούς.
Με εκλεκτό συνοδοιπόρο τον Σπύρο Γραμμένο και με καλεσμένους από τον κόσμο της μουσικής, του θεάτρου και του stand up comedy.
Τα κείμενα υπογράφουν οι: Φοίβος Δεληβοριάς, Σπύρος Γραμμένος και Κώστας Μανιάτης. Με τους μουσικούς: Δημήτρη Τσάκα (σαξόφωνο), Σωτήρη Ντούβα (τύμπανα), Κωστή Χριστοδούλου (πλήκτρα) και Yoel Soto (μπάσο) στην υπερυψωμένη ορχήστρα. Τραγούδι: Νεφέλη Φασουλή, μάγος: Κώστας Καρυπίδης.
Από 7 Ιουνίου και κάθε Τετάρτη και Πέμπτη, τον Ιούνιο, τον Ιούλιο και το Σεπτέμβριο. Ώρα έναρξης παραστάσεων: 9μ.μ., ώρα εισόδου κοινού: 7.30μ.μ. Τιμές εισιτηρίων καθήμενων: 30 και 23 ευρώ. Τιμή εισιτηρίου ορθίων: 15 ευρώ (δώρο μια μπίρα). Πληροφορίες: 210 3428272.
Το πρόγραμμα των καλλιτεχνών του Ιουνίου έχει ως εξής:
7-8/6: Νατάσσα Μποφίλιου, Θανάσης Αλευράς, Λάμπρος Φίσφης,
14-15/6: Δήμητρα Γαλάνη, Άγγελος Παπαδημητρίου, Μιχάλης Μαθιουδάκης,
21-22/6: Αργύρης Μπακιρτζής, Γιάννης Ζουγανέλλης, Βύρων Θεοδωρόπουλος,
28-29/6: Λάκης Παπαδόπουλος, Λευτέρης Ελευθερίου, Γιώργος Χατζηπαύλου.

Χρήστος Λεοντής / Δημήτρης Λέντζος
“Η φλόγα που καίει”
Μετρονόμος

Η «Φλόγα που καίει», με το βιβλικών προεκτάσεων εξώφυλλο που φιλοτέχνησε ο Στάθης Δ. Λεοντής, είναι ένας κύκλος δεκατριών τραγουδιών που ακούγοντάς τα θυμάσαι με νοσταλγία τις «Παραστάσεις» και το «Αχ Έρωτα», τα δύο θρυλικά έργα του συνθέτη από τα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Κι αν εδώ δεν υπάρχουν πια οι «κοτζαμπάσηδες, πασάδες και σεβάσμιοι δεσποτάδες» που «κυβερνούσανε τη χώρα, καλή ώρα» (ή μήπως υπάρχουν;), αν δηλαδή ο Μήτσος Ευθυμιάδης λείπει απ’ τη ζωή μαζί με τον αιρετικό αριστερό του λόγο, υπάρχουν οι στίχοι του Δημήτρη Λέντζου, μόνιμου συνεργάτη του Λεοντή, που μιλάνε όλο ευαισθησία και λυρισμό για το προσφυγικό – μεταναστευτικό ζήτημα.
Πόσος λυρισμός άραγε χωράει εκεί που οι βάρκες βουλιάζουν και η θάλασσα γίνεται τάφος; Πότε η ποίηση σταματά μπροστά στην απόλυτη τραγωδία; Ή μήπως η ποίηση – στιχουργία οφείλει να θυμίζει τις υποβαθμισμένες, δυστυχώς, ουμανιστικές αξίες; Ο Λέντζος το κατάφερε απόλυτα το τελευταίο, παραδίδοντας τον πιο ώριμο κύκλο στιχουργημάτων του, μελοποιημένων στιβαρά από τον Λεοντή. Μπαλάντες και λαϊκότροπες συνθέσεις που φέρουν 100% την υπογραφή του πιο «γλυκού» μελωδού που γνώρισε το ελληνικό τραγούδι μετά τον Μάνο Χατζιδάκι.
Διότι, αν ο Γιάννης Μαρκόπουλος, ο άλλος βέρος κρητικός συνθέτης ασχολήθηκε εκτενώς με το ριζίτικο, ο συντοπίτης του, Λεοντής, εξέφρασε το ενετικό στοιχείο σαν ένας αναγεννησιακός δημιουργός – τροβαδούρος – συνθέτης (θα μου επιτρέψετε στο σημείο αυτό, δίπλα στο όνομα του Λεοντή, να προσθέσω κι αυτό του Μάνου Αβαράκη στη φυσαρμόνικα, που συνοδεύει για δεκαετίες τις μελωδίες του).
Ως βασικές φωνές του δίσκου επιλέχθηκαν δύο άντρες ερμηνευτές, ο ένας πιο γνωστός και ο άλλος πιο άγνωστος: Ο Θοδωρής Βουτσικάκης και ο Αλέξανδρος Τσιωνάς, σε έξι κομμάτια ο πρώτος και σε άλλα πέντε ο δεύτερος. Ο Βουτσικάκης που αυτή τη στιγμή διάγει την πιο δημιουργική του περίοδο (αρκετές δισκογραφικές συμμετοχές και συνεργασία με τη Λίνα Νικολακοπούλου) με τις μοναδικές «ψηλές» του τενόρου, συγκλονίζει πραγματικά σε τραγούδια σαν το «Για μιαν Ιθάκη» ή την «Κόκκινη κραυγή», για την οποία ένας πιο αδαής ακροατής θα ισχυριζόταν πως ο Λεοντής έγραψε έως και ροκ, όσο «ροκ» μπορεί να χαρακτηριστεί ένας διονυσιασμός αρχαιοελληνικού τύπου! Ο Τσιωνάς, απ’ την άλλη, παραπέμπει στις ερμηνείες του Μανώλη Μητσιά για τα προαναφερθέντα παλιότερα έργα του συνθέτη. Ένας νέος καλλιτέχνης που θα έκανε άνετα μεγάλη καριέρα λαϊκού τραγουδιστή, μεγαλύτερη ενδεχομένως απ’ άλλους κι άλλους «λαϊκούς» της σημερινής πρώτης γραμμής. Μπράβο, πάντως, στο δίδυμο Λεοντής – Λέντζος που τον συμπεριέλαβαν στη δουλειά αυτή, εκεί που θα μπορούσαν να έχουν προσλάβει τον οποιοδήποτε ερμηνευτή.
Άφησα για το τέλος την Ιωάννα Φόρτη, επίσης μόνιμη συνεργάτιδα του συνθέτη τα τελευταία χρόνια. Στη Φόρτη δόθηκαν δύο τραγούδια, το «Κάτασπρο γιασεμί» και η «Σιταρήθρα» (να, με έβαλε ο Λέντζος και έψαχνα να δω τι είναι αυτή η σιταρήθρα -για είδος πτηνού πρόκειται). Έχω την αίσθηση πως το «Κάτασπρο γιασεμί» είναι μία ευφυέστατη ανακύκλωση του αριστουργηματικού Νανουρίσματος των F. G. Lorca – Χ. Λεοντή – Λευτέρη Παπαδόπουλου, που σφράγισε μια φορά κι ένα καιρό η Τάνια Τσανακλίδου (αλλά και η Φλέρυ Νταντωνάκη εκτός δισκογραφίας, βέβαια). Μια μπαλάντα – αριστούργημα με την απόλυτη ερμηνεία από τη Φόρτη, ικανή να πάρει όλο το λεγόμενο ραδιοφωνικό air play του δίσκου! Ας είναι!
Με την ευχή να ακουστεί ο δίσκος αυτός, θα έκλεινα την κριτική μου λέγοντας πως επιτέλους έχουμε στα χέρια μας ένα σημαντικό κύκλο ελληνικών τραγουδιών. Οι επόμενοι μήνες θα δείξουν αν πρόκειται και για το σημαντικότερο της τρέχουσας χρονιάς.

Αντώνης Μποσκοΐτης