Μουσικές Προτάσεις

Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

 

Duo Halasz

Τα εξωτικά ηχοχρώματα της νοτιοαμερικάνικης μουσικής συνδυάζονται με ευρωπαϊκά κλασικά ακούσματα στο πρόγραμμα του Duo Halasz. Ο γερμανός κιθαριστής Φραντς Χάλας [Franz Halasz] και η βραζιλιάνα πιανίστα Ντέμπορα Χάλας [Debora Halasz], ζευγάρι στη ζωή και στην τέχνη, παρουσιάζουν αυθεντικές συνθέσεις καθώς και μεταγραφές έργων για κιθάρα και πιάνο γνωστών συνθετών. Ένα μουσικό ταξίδι με το Duo Halasz από την Ευρώπη ως τη Λατινική Αμερική που σηματοδοτεί την έναρξη του κύκλου Κιθάρες και πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Βραζιλίας.
Στο πρώτο μέρος οι δύο διεθνούς φήμης βιρτουόζοι ερμηνεύουν γνωστά έργα του Λούντβιχ Μπετόβεν, μεταγραφές συνθέσεών του για κιθάρα και πιάνο από τον Φερντινάντο Καρούλι, αυθεντικές συνθέσεις του τελευταίου επίσης για τον ίδιο συνδυασμό οργάνων καθώς και ένα έργο για σόλο κιθάρα, την Πρώτη σουίτα, του Γιόχαν-Σεμπάστιαν Μπαχ.
Στο δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ, τον πρώτο λόγο έχουν διάσημοι συνθέτες από τη Λατινική Αμερική που έζησαν από τον 19ο έως τον 21ο αιώνα, όπως ο Εϊτόρ Βίλα-Λόμπος, μια από τις πλέον εμβληματικές μορφές της βραζιλιάνικης μουσικής, ο οποίος εμπνεύστηκε από τη φύση της πατρίδας του και ύμνησε τη βραζιλιάνικη ψυχή μέσα από τις δημιουργίες του. Θα ακουστούν επίσης έργα νεότερων ομότεχνών του, όπως ο Χαβιέρ Κοντρέρας και ο Μάρκο Περέιρα, καθώς και δύο συνθέσεις του Βραζιλιάνου Ρανταμές Νιάταλι.
Την Παρασκευή 12 Ιανουαρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Tιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, 7 ευρώ (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑΜΕΑ, 65+, πολύτεκνοι).

 

Ρεσιτάλ πιάνου της Ντιάνας Βρανούση

Τα ρεσιτάλ πιάνου δομούνται συνήθως με έργα γνωστών και αρκούντως ερμηνευόμενων συνθετών. Το δικαίωμα στη διαφορά διεκδικεί το ρεσιτάλ της Ντιάνας Βρανούση, αφού εστιάζει σε δύο άγνωστους συνθέτες, οι οποίοι έζησαν και δημιούργησαν στο Παρίσι την εποχή που κυριαρχούσε ο ρομαντισμός. Και όχι μόνον αυτό. Οι δύο αυτοί συνθέτες ήταν Έλληνες – ελληνικής καταγωγής ακριβέστερα. Πρόκειται για τον λιγότερο άγνωστο, και πρεσβύτερο των δύο, Κάμιλλο Σταμάτη [Camille-Marie Stamaty] (1811-1870) και την πλέον άγνωστη και νεότερη Μαριώ Φωσκαρίνα Δαμασκηνού [Mario Foscarina Damaschinó] (1850-1921).
Ο Κάμιλλος Σταμάτης υπήρξε εξέχουσα μουσική προσωπικότητα της εποχής του, καθόσον διέπρεψε και ως πιανίστας και ως παιδαγωγός πιάνου. Στους πολυάριθμους μαθητές του συγκαταλέγονται ο επιφανής και πασίγνωστος γάλλος συνθέτης Καμίγ Σεν-Σανς [Camille Saint-Saens] (1835-1921) και ο λιγότερο γνωστός, αλλά εξίσου σπουδαίος, αμερικανός πιανίστας και συνθέτης Λουί Μορό Γκότσαλκ [Louis Moreau Gottschalk]  (1829-1869). Η Μαριώ Φωσκαρίνα Δαμασκηνού, γόνος μεγαλοαστικής οικογένειας, δεν ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη μουσική, όσο και όπως ο Κάμιλλος Σταμάτης, πολυάριθμα, ωστόσο, έργα της είχαν εκδοθεί από μουσικούς οίκους του Παρισιού.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι και τους δύο απασχόλησαν κυρίως οι μικρές μουσικές φόρμες με έμφαση στο πιάνο. Η μουσική τους δημιουργία υπηρετεί χωρίς εκτροπές τον αμιγή ρομαντισμό και χαρακτηρίζεται άλλοτε από διδακτικό, άλλοτε από ψυχαγωγικό μουσικό ήθος. Το πρόγραμμα του ρεσιτάλ έχει εμπλουτιστεί με έργα συνθετών εκείνης της εποχής, Γάλλων κυρίως, όπως ο Καμίγ Σεν-Σανς, ο Εμμανιέλ Σαμπριέ, ο Γκαμπριέλ Φορέ, αλλά και ο Ρόμπερτ Σούμαν, που χαρακτηρίζονται από συγγενική αισθητική. Ο τελευταίος είχε εκφραστεί εξαιρετικά εγκωμιαστικά, εγγράφως μάλιστα, για τον Κάμιλλο Σταμάτη.
Αναφέρεται με την ευκαιρία ότι η Ντιάνα Βρανούση έχει πραγματοποιήσει, το 1992, την πρώτη, αλλά και μοναδική μέχρι σήμερα παγκοσμίως, ηχογράφηση-δισκογράφηση έργου του Κάμιλλου Σταμάτη. Πρόκειται για μια πανέμορφη Βαρκαρόλα με όνομα Promenade sur l’eau. Επισημαίνεται, επίσης, ότι στα παγκόσμια μουσικά χρονιά δεν έχει καταγραφεί, μέχρι σήμερα, κάποια ερμηνεία έργου για πιάνο της Μαριώς Φωσκαρίνας Δαμασκηνού – εκτός βεβαίως από την εποχή που αυτά δημιουργήθηκαν – και είναι η πρώτη φορά που ερμηνεύονται κατά τη νεότερη εποχή στην Ελλάδα έργα για πιάνο του Κάμιλλου Σταμάτη – εκτός βεβαίως από την Βαρκαρόλα, την οποία έχει ερμηνεύσει μερικές φορές στα ρεσιτάλ της η πρώτη διδάξασα!
Στο πλαίσιο του κύκλου Vive la France, λόγω της πρωτοτυπίας και της ιδιαιτερότητας του ρεσιτάλ, θα προηγηθεί των ερμηνειών σύντομη εισαγωγική ομιλία του κριτικού και ιστορικού μουσικής Γιώργου Β. Μονεμβασίτη.
Την Πέμπτη 11 Ιανουαρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Tιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, 7 ευρώ (φοιτητές, νέοι).

«Καρυοθραύστης», μπαλέτο για παιδιά

Ο Καρυοθραύστης, μια από τις πιο επιτυχημένες παραγωγές του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, επιστρέφει σε νέα εκδοχή για παιδιά. Με σύμμαχο τα παραμυθένια σκηνικά και κοστούμια του Κριστόφ Κρέμερ από την Κρατική Όπερα της Βιένης και την ανάλαφρη, ονειρική χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλα. Ο Καρυοθραύστης δικαίως θεωρείται ένα από τα δημοφιλέστερα μπαλέτα του ρεπερτορίου, αφού η συναισθηματική δύναμη και η θεατρικότητα της μουσικής του Τσαϊκόφσκι μαγεύουν διαχρονικά τους μικρούς και μεγάλους θεατές.
Στον Καρυοθραύστη τα όρια μεταξύ της πραγματικότητας και του ονείρου είναι δυσδιάκριτα. Η χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλα εστιάζει στο όνειρο της Κλάρας, που αποδεικνύεται μια δραματική διαδικασία ενηλικίωσης μέσα από την αγάπη και το φόβο.
Σημειώσεις του Ρενάτο Τζανέλα: Ένα σημαντικό στοιχείο του έργου, το οποίο το φέρνει πιο κοντά στους εφήβους, είναι τα σκηνικά και τα κοστούμια, που είναι σαν να βγαίνουν από κόμιξ. Η ατμόσφαιρα, τα χρώματα, το μακιγιάζ, ο τρόπος που είναι φτιαγμένα ακόμα και τα μουστάκια των χαρακτήρων, θα ταξιδεύουν τα παιδιά σε ένα μαγικό κόσμο, που όμως δεν είναι αυτός του παραμυθιού. Πιστεύω ότι πρέπει να αντιμετωπίζουμε τα παιδιά με σοβαρότητα, και όχι να τους δίνουμε εύπεπτα θεάματα που δεν θρέφουν το μυαλό και τη φαντασία τους. Και πρώτα απ’ όλα θέλω να είναι διασκεδαστικό, να περνά κανείς μια υπέροχη βραδιά στην παράσταση.
Μαζί με τον Καρυοθραύστη θα παρουσιαστεί και η Εισαγωγή-Φαντασία Ρωμαίος και Ιουλιέττα. Με τους Α΄ Χορευτές, τους Σολίστ, τους Κορυφαίους και το Corps de ballet της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Στις παραστάσεις Σαββάτου και Κυριακής συμμετέχει η Ορχήστρα της ΕΛΣ, σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Ζιάβρα, καθώς και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ σε μουσική διεύθυνση Κωνσταντίνας Πιτσιάκου.
Στις 13, 14, 16, 21, 27 Ιανουαρίου & 2, 3, 8, 10, 11 Φεβρουαρίου. Ώρα έναρξης: καθημερινές 11πμ, Σάββατα 6.30μμ, Κυριακές 12μ. Τιμές εισιτηρίων: καθημερινές (για σχολεία) 10 ευρώ, Σαββατοκύριακα από 10 έως 30 ευρώ, φοιτητικό, παιδικό: 10 ευρώ, περιορισμένης ορατότητας: 5 ευρώ. Στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, αίθουσα Σταύρος Νιάρχος.

Tα Επτάνησα πάντα τραγουδούν

Πάνω από 170 χορωδοί, μαντολίνα, κιθάρες και πνευστά φέρνουν την αύρα του αυθεντικού μουσικού πολιτισμού των Ιονίων Νήσων, ένος πολιτισμού που γεφυρώνει την Ελλάδα και τη Δύση. Καντάδες, άριες και αρέκιες από μια παράδοση χωρίς καθόλου μουσειακό χαρακτήρα που διατηρείται ολοζώντανη, ενταγμένη στην καθημερινότητα των κατοίκων –μαζί με τις περίφημες φιλαρμονικές–, μια παράδοση που διδάσκεται και μεταδίδεται ολοζώντανη από γενιά σε γενιά. Ένα μελωδικό ταξίδι στην επτανησιακή παράδοση με τη Χορωδία Λευκίμμης (Κέρκυρα), τη Νέα Χορωδία Λευκάδος, τη Χορωδία Λειβαθούς (Κεφαλονιά) και τη Χορωδία Ζακύνθου «Το φιόρο του Λεβάντε»,
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, αγαπημένα τραγούδια σε στίχους μεγάλων μας ποιητών, όπως Διονυσίου Σολωμού και Αριστοτέλη Βαλαωρίτη, και κορυφαίων εκπροσώπων της Εθνικής Μουσικής μας Σχολής, όπως του Διονυσίου Λαυράγκα και του Νικόλαου Μάντζαρου.
Τη Χορωδία Λευκίμμης Κέρκυρας διευθύνει ο Σπύρος Σμοΐλης, τη Νέα Χορωδία Λευκάδος, η Μαρία-Κυριακή Αραβανή, τη Μικτή Χορωδία Ζακύνθου «Το φιόρο του Λεβάντε», ο Διονύσιος Μαλλιάς και τη Χορωδία – Μαντολινάτα Λειβαθούς Κεφαλονιάς, ο Βασίλης Καλογηράς.
Το Σάββατο 13 Ιανουαρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης. Τιμές εισιτηρίων: από 9 έως 30 ευρώ, 7 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ, 65+, πολύτεκνοι).