Μουσικές Προτάσεις

Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

“Ο δρόμος μιλάει”

Οι βραδιές λόγου και μουσικής συνεχίζονται στη μουσική σκηνή «Σφίγγα». Η στιχουργός Λίνα Νικολακοπούλου και η δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Χρηστακάκη συστήνουν «ανθρώπων έργα» που κάτι έχουν να μας πουν, που αξίζει να τους συναντήσουμε! Όπως τη στιχουργό της Λιλιπούπολης και όχι μόνο και ραδιοφωνική παραγωγό Μαριανίνα Κριεζή. Στη συνέχεια κάθε συζήτησης το λόγο έχει η μουσική και το τραγούδι.
Το μουσικό σύνολο «ΚουΑRΤέτο» θα δίνει ισότιμα χρόνο και χώρο στη μαγεία της ορχηστρικής μουσικής αλλά και στη σπουδαιότητα των επιλεγμένων γι’ αυτές τις βραδιές τραγουδιών. Τραγουδούν οι Γιάννης Παλαμίδας, Αργυρώ Καπαρού και Θοδωρής Βουτσικάκης.
Παίζουν οι μουσικοί Βασίλης Δρογκάρης (ακορντεόν), Βασιλική Μαζαράκη (βιολί), Κώστας Παπακωστόπουλος (κιθάρα) και Θανάσης Σοφράς (κοντραμπάσο). Την ενορχήστρωση έχει αναλάβει ο Βασίλης Δρογκάρης, ενώ την επιμέλεια του οπτικού υλικού ο Πάνος Καραδήμας. Καλλιτεχνική διεύθυνση η Λίνα Νικολακοπούλου.
Την Τετάρτη 28 Φεβρουαρίου, στις 8μμ, στη μουσική σκηνή Σφίγγα (Ακαδημίας και Ζωοδόχου Πηγής). Τιμή εισιτηρίου: 12 ευρώ με μπίρα ή κρασί.

 

«Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Γκουνό

H πεντάπρακτη όπερα του Σαρλ Γκουνό «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην ιστορία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, στο πλαίσιο του Κύκλου Γαλλική Όπερα και της φετινής επετείου των 200 ετών από τη γέννηση του συνθέτη. Η όπερα του Γκουνό παραμένει μέχρι σήμερα μακράν η δημοφιλέστερη μελοποίηση του σεξπιρικού δράματος. Οι λιμπρετίστες του έργου Ζιλ Μπαρμπιέ και Μισέλ Καρέ έμειναν πιστοί στο ομώνυμο έργο του Σαίξπηρ, από το οποίο συχνά δανείστηκαν αυτούσια κομμάτια, καθώς πολλά σημεία του σεξπιρικού κειμένου αποτελούν ιδανική πρώτη ύλη για λιμπρέτο όπερας.
Για το τέλος του έργου, ο Γκουνό διαφοροποιήθηκε από τον Σέξπιρ και ακολούθησε την παραλλαγή που είχε εισαγάγει ο διάσημος Βρετανός ηθοποιός του 18ου αιώνα Ντέιβιντ Γκάρικ, και την οποία είχε επιλέξει επίσης ο Μπερλιόζ. Σύμφωνα με αυτήν, όταν ξυπνά η Ιουλιέτα ο Ρωμαίος δεν έχει χάσει ακόμα πλήρως τις αισθήσεις του, έτσι ώστε να είναι ακόμα εφικτός ένας τελευταίος διάλογος, ένα τελευταίο ντουέτο, ανάμεσα στους δύο ερωτευμένους.
Συνολικά, ο αισθησιακός λυρισμός της μουσικής, ο μελωδικός πλούτος, η ευρηματική ενορχήστρωση και η ισορροπία των χορωδιακών σκηνών πλήθους καθιστούν τη συγκεκριμένη όπερα μια από τις επιτυχέστερες μεταφορές της τραγωδίας του Σέξπιρ στο λυρικό θέατρο.
Τη νέα αυτή παραγωγή της ΕΛΣ σκηνοθετεί ο σπουδαίος θεατρικός σκηνοθέτης Νίκος Μαστοράκης, ο οποίος με το έργο αυτό παρουσιάζει για πρώτη φορά δουλειά του στο λυρικό θέατρο. Μέσα από μια σύγχρονη και αφαιρετική αισθητική, ο Μαστοράκης εστιάζει στο κεντρικό ζευγάρι και προτείνει τη μεταφορά του σεξπιρικού δράματος στο σήμερα. Τα σκηνικά της παραγωγής υπογράφει ο διακεκριμένος γερμανός σκηνογράφος Γιοχάνες Σιτς. Στην παραγωγή συμμετέχει ένα λαμπερό καστ διακεκριμένων πρωταγωνιστών. Στο ρόλο της Ιουλιέτας κάνει το ντεμπούτο της, η σπουδαία Ελληνίδα υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου, η οποία διαπρέπει στα σπουδαιότερα λυρικά θέατρα του πλανήτη, έχοντας στο ενεργητικό της συνεργασίες με τους σημαντικότερους αρχιμουσικούς και σκηνοθέτες όπερας της εποχής μας. Το ρόλο του Ρωμαίου θα ερμηνεύσει ο περιζήτητος ισπανός τενόρος Ισμαέλ Τζόρντι, ο οποίος έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές του δίπλα στον σπουδαίο Αλφρέντο Κράους, έχει ήδη τραγουδήσει σε όλα τα μεγάλα ευρωπαϊκά λυρικά θέατρα, αλλά και στον Καναδά και την Ιαπωνία, και έχει λάβει διθυραμβικές κριτικές για τις ερμηνείες του στη σκηνή, καθώς και για τις ηχογραφήσεις του. Τη διανομή συμπληρώνουν νεότεροι και καταξιωμένοι Έλληνες μονωδοί: Δημήτρης Κασιούμης, Άρτεμις Μπόγρη, Χάρης Ανδριανός, Αντώνης Κορωναίος, Πέτρος Μαγουλάς, Χρυσάνθη Σπιτάδη, Διονύσης Μελογιαννίδης, Νίκος Κοτενίδης, Γιώργος Ρούπας, Κωστής Ρασιδάκις. Την Ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός. Συμμετέχει η Χορωδία και το Μπαλέτο της ΕΛΣ.
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Στις 25, 28 Φεβρουαρίου και 2, 4, 7, 11 Μαρτίου, στις 7.30μμ (Κυριακές στις 6.30μμ), στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Τιμές εισιτηρίων: από 15 έως 80 ευρώ, 12 ευρώ (φοιτητικό, παιδικό), 10 ευρώ (περιορισμένης ορατότητας).

Ex Silentio, “Λήθη – Βid me to live”

Η συναυλία με τίτλο «Λήθη» μας μεταφέρει σε έναν ιδανικό και ονειρικό κόσμο, στη μακρινή «Αρκαδία» του Μπαρόκ, μέσα από σπάνιες άριες και ενόργανες συνθέσεις από τις Αυλές της Γαλλίας και της Αγγλίας. Τα έργα –που υπογράφουν, μεταξύ άλλων, οι Machaut, Dowland, Ballard, Purcell– παρουσιάζονται από το Σύνολο Ex Silentio [Εξ Σιλέντσιο] σε όργανα εποχής υπό τη διεύθυνση του φλαουτίστα Δημήτρη Κούντουρα. Ερμηνεύουν οι: Φανή Αντωνέλου και Θεοδώρα Μπάκα (φωνή), Φανή Βοβώνη (βιέλα, μπαρόκ βιολί), Ιάσων Ιωάννου (μπαρόκ βιολοντσέλο), Πάνος Ηλιόπουλος (τσέμπαλο) και Δημήτρης Κούντουρας (μουσική διεύθυνση, φλάουτο με ράμφος, μπαρόκ φλάουτο). Κατά τη διάρκεια της συναυλίας, για την καλύτερη κατανόηση του ποιητικού κειμένου, θα προβάλλονται σε οθόνη οι μεταφράσεις των τραγουδιών.
Την Πέμπτη 1 Μαρτίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Tιμές εισιτηρίων: 10 και 15 ευρώ, 7 ευρώ (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ, +65).

Άκραμ Καν, “Xenos”

Το πολυαναμενόμενο νέο έργο του Άκραμ Καν κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στη Στέγη, και είναι η τελευταία φορά που θα έχουμε την ευκαιρία να τον δούμε να χορεύει σε μεγάλης διάρκειας παραγωγή. Ο Άκραμ Καν, μαζί με πέντε μουσικούς επί σκηνής, μας ταξιδεύει στο σαγηνευτικό του σύμπαν: κατάκ, σύγχρονος χορός, ξεσηκωτικοί ρυθμοί και μουσικές του κόσμου.
Έχοντας επιλέξει την ελληνική λέξη «ξένος» για το νέο του σόλο, ο Άκραμ Καν και η παγκοσμίου κλάσης ομάδα συνεργατών του αντλούν υλικό από τα γεγονότα του 20ού αιώνα, φέρνοντας στην επιφάνεια τις εμπειρίες των αποικιακών στρατευμάτων στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Όπως γράφει ο ίδιος ο Άκραμ Καν: «Θα διερευνήσω συγκεκριμένα ερωτήματα με τα οποία έρχομαι καθημερινά αντιμέτωπος ολοένα και περισσότερο, σαν μια σκιά που με ακολουθεί διαρκώς, που με στοιχειώνει, που μου ψιθυρίζει… Χρειάζεται να αφηγούμαστε τις ιστορίες άλλων ανθρώπων, όταν αυτοί έχουν χαθεί; Ποιοι είναι οι “άλλοι” άνθρωποι; Μήπως τελικά τις ιστορίες για τα ανθρώπινα ταξίδια τις αφηγούμαστε, τις επαναφηγούμαστε και τις αφηγούμαστε ξανά και ξανά, ώστε να μάθουμε επιτέλους από τα λάθη μας; Ποιοι είμαστε “εμείς”, ένα σύνολο ή πολλά επιμέρους άτομα; Τι είναι αυτό που μας καθιστά ανθρώπους; Εξακολουθούμε να είμαστε άνθρωποι;»
Κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, πάνω από 4 εκατομμύρια άντρες, που δεν ήταν λευκοί, υπηρέτησαν στους στρατούς της Ευρώπης και της Αμερικής. Περίπου 1,5 εκατομμύριο από αυτούς προέρχονταν από την Ινδία, ως επί το πλείστον χωρικοί-πολεμιστές από τη Βόρεια και Βορειοδυτική Ινδία, που πολέμησαν και πέθαναν στην Ευρώπη, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Οι ιστορίες αυτών των ανθρώπων, οι οποίοι τέθηκαν στην υπηρεσία της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, εκτοπισμένοι από τις πατρίδες και τις κουλτούρες τους, παρέμεναν μέχρι πρόσφατα στο σκοτάδι. Το κινητικό λεξιλόγιο του Άκραμ Καν ισορροπεί μεταξύ του κλασικού κατάκ και του σύγχρονου χορού.
Ο Άκραμ Καν έχει συνεργαστεί για το έργο αυτό με μια δημιουργική ομάδα πολλών αστέρων. Με τη δραματουργό Ruth Little και τον καταξιωμένο καναδό θεατρικό συγγραφέα Jordan Tannahill, τη γερμανίδα σκηνογράφο Mirella Weingarten, τον βραβευμένο σχεδιαστή φωτισμών Michael Hulls, την ενδυματολόγο Kimie Nakano και τον συνθέτη Vincenzo Lamagna. Ο Άκραμ Καν θα μοιραστεί τη σκηνή με πέντε διεθνούς φήμης μουσικούς: τον περκασιονίστα B C Manjunath, τον βοκαλίστα Aditya Prakash, την μπασίστρια Nina Harries, τον βιολονίστα Andrew Maddick και τη σαξοφωνίστρια Tamar Osborn.
Από 21-27 Φεβρουαρίου (εκτός από 24 Φεβρουαρίου), στις 8.30μμ, στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Κεντρική Σκηνή. Τιμές εισιτηρίων: από 7 έως 36 ευρώ, φίλος, παρέα 5-9 άτομα: από 12 έως 29 ευρώ, παρέα 10+ άτομα: από 11έως 25 ευρώ, κάτοικος γειτονιάς: 7 ευρώ, ανεργίας, ΑμεA: 5 ευρώ, συνοδός ΑμεA: 10 ευρώ.