Μουσικές Προτάσεις

Επιμέλεια: Λιάνα Μαλανδρενιώτη
lianam@otenet.gr

 

Γιώργος Χατζηνάσιος, «Το χρονικόν της Αλώσεως»

Το Χρονικόν της Αλώσεως, είναι ένα μουσικό έργο υπό μορφή ορατορίου. Στηρίζεται στα κείμενα του «ιστορικού» της Αλώσεως Γεωργίου Φραντζή, ο οποίος υπήρξε ο χρονικογράφος του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, και αναφέρεται στις τελευταίες ημέρες της Αλώσεως της Κωνσταντινούπολης. Το συγκεκριμένο έργο βασίζεται σε πρωτότυπη βυζαντινή μουσική και εμπλουτίζεται με πολλά σύγχρονα στοιχεία, παραπέμποντας έτσι στη μεταφορά του πολιτισμικού πλούτου από το Βυζάντιο στην Εσπερία, μετά την Άλωση της Πόλης. Είναι ένα ρέκβιεμ για τη χαμένη Βασιλεύουσα με ενιαία δομή αλλά και συνεχείς εναλλαγές ανάμεσα στους σολίστες και τους χορωδούς.
Ένα θρησκευτικό έργο στηριγμένο σε ιστορικά ντοκουμέντα, μια παράσταση σώματος και ψυχής όπου το σώμα μέσω του πάθους κερδίζει τη θέση του στην αθανασία.
Πρωταγωνιστούν: Κωνσταντίνος Παλαιολόγος – Γρηγόρης Βαλτινός, Γεώργιος Φραντζής – Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Μωάμεθ – Γιάννης Χριστόπουλος. Τροβαδούροι: Γιώργος Φανάρας, Δημήτρης Τριχάκης, Χρήστος Μπαρτζόπουλος. Τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης διευθύνει ο Παναγής Μπαρμπάτης. Συμμετέχει η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης Μαίρης Κωνσταντινίδου σε διδασκαλία της ίδιας. Ενορχήστρωση: Γιώργος Χατζηνάσιος / Νίκος Φυλακτός.
Την Παρασκευή 1 Ιουνίου, στις 9μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Τιμές εισιτηρίων: από 10 έως 30 ευρώ.

Τζουζέπε Βέρντι, «Ναμπούκο»

Η Εθνική Λυρική Σκηνή, ανοίγει τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών στο Ηρώδειο, με μια από τις δημοφιλέστερες όπερες του Βέρντι, τον Ναμπούκο, σε μια νέα εντυπωσιακή παραγωγή, σε μουσική διεύθυνση Φιλίπ Ογκέν, σκηνοθεσία Λέο Μουσκάτο, με τον κορυφαίο Έλληνα βαρύτονο, Δημήτρη Πλατανιά, στον ομώνυμο ρόλο.
Ο Ναμπούκο θεωρείται μια από τις σπουδαιότερες όπερες του Τζουζέπε Βέρντι. Σε προσωπικό επίπεδο ανέδειξε τον Βέρντι ως τον σημαντικότερο Ιταλό συνθέτη του 19ου αιώνα, ενώ σε συλλογικό επίπεδο μετατράπηκε σε σύμβολο του αγώνα για την ενοποίηση της Ιταλίας. Ο Βέρντι δεν υπήρξε ο πρώτος που μελοποίησε κείμενα με έντονα πολιτικό χαρακτήρα. Φλογεροί, γεμάτοι πατριωτικά αισθήματα στίχοι υπάρχουν σε αρκετές όπερες πριν από τις δικές του. Τη διαφορά την κάνει η μουσική· είναι αυτή που δίνει στις όπερες του Βέρντι σαφώς πολιτική διάσταση και έχει τη δύναμη να εξεγείρει τα πλήθη. Η ενασχόλησή του με την πολιτική ανέδειξε τον συνθέτη σε εθνικό σύμβολο της Ιταλίας. Ως ακροστιχίδα το σύνθημα «Viva, Verdi» σήμαινε «Ζήτω ο Βίκτωρ Εμμανουήλ, βασιλιάς της Ιταλίας» [«Viva, Vittorio Emanuele, Re d’Italia»]. Με τη μουσική του ο Βέρντι εξέφρασε σε αισθητικό επίπεδο το πνεύμα του ώριμου ρομαντισμού και σε πολιτικό επίπεδο την επιθυμία των συμπατριωτών του να δουν την Ιταλία ελεύθερη και ενωμένη.
Η υπόθεση αφορά την αιχμαλωσία των Εβραίων από τον βασιλιά της Βαβυλώνας Ναβουχοδονόσορα. Όταν, στην αλαζονεία του, εκείνος ζητά απ’ όλους να τον προσκυνήσουν ως θεό, τον πλήττει κεραυνός. Όταν αναγνωρίζει ως μόνο αληθινό θεό τον Ιεχωβά, βρίσκει πάλι τα λογικά του, απελευθερώνει τους Εβραίους και συναινεί στη σχέση της πραγματικής κόρης του, της Φενένας, με τον Ισμαήλ, ανιψιό του βασιλιά της Ιερουσαλήμ. Στον Ιεχωβά στρέφεται στο τέλος και η Αμπιγκαΐλε, που σφετερίστηκε την εξουσία του Ναμπούκο.
Η όπερα είναι διάσημη, μεταξύ άλλων, για το περίφημο χορωδιακό των Εβραίων σκλάβων, το οποίο επέχει θέση εθνικού ύμνου για τους Ιταλούς, καθώς εξέφρασε το συλλογικό αίσθημα ενάντια στον Αυστριακό κατακτητή. Εκτός όμως από το πασίγνωστο χορωδιακό, η όπερα περιλαμβάνει μουσικά και ερμηνευτικά απαιτητικούς ρόλους για τον βαρύτονο, την υψίφωνο και τον βαθύφωνο.
Σε αυτή την παραγωγή, η τραγωδία των Εβραίων που απελάθηκαν και υποδουλώθηκαν, αφενός θυμίζει την τραγωδία των ναζιστικών στρατοπέδων συγκέντρωσης, αφετέρου μοιάζει πολύ με τα βασανιστήρια που υιοθετήθηκαν στα σύγχρονα στρατόπεδα κράτησης, όπως στο Γκουαντάναμο.
Στον ρόλο της Αμπιγκαΐλε ντεμπουτάρει η διακεκριμένη Κορεάτισσα σοπράνο Σάε-Κιουνγκ Ριμ. Η Σάε-Κιουνγκ Ριμ εντυπωσίασε το ελληνικό κοινό με την ερμηνεία της στο ρόλο της Μαντάμα Μπατερφλάι το περασμένο καλοκαίρι στο Ηρώδειο.
Στο ρόλο του Ζαχαρία ο Ιταλός βαθύφωνος Ρικάρντο Τζανελάτο,
Στο καστ συμμετέχουν διακεκριμένοι Έλληνες και ξένοι μονωδοί, όπως η Έλενα Κασσιάν, ο Δήμος Φλεμοτόμος, ο Δημήτρης Κασιούμης, και οι νεότεροι Γιάννης Καλύβας και Βαρβάρα Μπιζά. Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.
Στις 1, 3, 6, 8 Ιουνίου, στις 9μμ, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Τιμές εισιτηρίων: από 25 έως 100 ευρώ, φοιτητικό, παιδικό: 15 ευρώ.

Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος (1-10 Ιουλίου 2018, στην Ελευσίνα)

To θερινό 6ο Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος πλησιάζει και φέτος.  Απευθύνεται σε άτομα άνω των 18 ετών, επαγγελματίες και μη, με ενδιαφέρον για το Αρχαίο Δράμα και τη σύγχρονη απόδοσή του. Οι εργασίες του είναι επικεντρωμένες στον μεγάλο τραγικό ποιητή Aισχύλο.
Το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος ολοκληρώνει φέτος το δεύτερο τριετή κύκλο εργασιών του (2012-2015 και 2015-2018). Στο διάστημα αυτό ανέπτυξε τη δράση του μέσα από συνεργασίες με θεσμούς, ιδρύματα, φορείς, καλλιτέχνες και ομάδες της χώρας και του εξωτερικού, συμβάλλοντας καθοριστικά στην δημιουργία του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος που τελεί υπό την αιγίδα και υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού από τον Ιούλιο του 2017.
Το σχολείο θα φιλοξενήσει 50 μαθητές στο εντατικό θερινό πρόγραμμά του, όπου θα διδάξουν καθηγητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Επιπροσθέτως, η ομάδα τον Αύγουστο του 2018 θα παρουσιάσει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ  Αθηνών – Επιδαύρου και του Φεστιβάλ Αισχύλεια την τραγωδία «Προμηθεας – Δεσμώτης».
Το θερινό πρόγραμμα όπως έχει μέχρι στιγμής διαμορφωθεί θα περιλαμβάνει: 70 ώρες μαθημάτων, 2 διαλέξεις, 2 εκθέσεις διάρκειας δέκα ημερών, 5 πειραματικές παραστάσεις αρχαίου δράματος, 3 θεατρικά / μουσικά δρώμενα,
4 κινηματογραφικές προβολές, 5 ακροάσεις μουσικών και θεατρικών έργων, 1 εκπαιδευτική εκδρομή (στον αρχαιολογικό χώρο του Μαραθώνα), 1 γεύμα καλωσορίσματος, 1 αποχαιρετιστήρια τελετή.
Θα διδάξουν οι: Ακύλλας Καραζήσης (υποκριτική), Δημήτρης Καταλειφός (υποκριτική), Ιωάννα Ρεμεδιάκη (υποκριτική), Μάρθα Φριντζήλα (υποκριτική), Camilo Bentancor (υποκριτική με προσωπείο), Γεωργία Τσαγκαράκη (προετοιμασία χορού), Μαρίνα Σάττι (φωνητική), Άθως Δανέλλης (θέατρο σκιών), Άντης Σκορδής (μουσική), Ανδρέας Σεγδίτσας (παραδοσιακοί χοροί), Εμμανουέλα Κορκή (κινησιολογία), Χαρά Κότσαλη (σύγχρονος χορός).

Ενταγμένες δράσεις

Μουσική παράσταση «Talea και Color» (πρωτότυπη σύνθεση Βασίλης Μαντζούκης), παράσταση Θεάτρου Σκιών του Άθω Δανέλλη (Άθως Δανέλλης -Αθηναϊκός Θίασος Σκιών), Πέρσες -solo performance (σκηνοθεσία, ερμηνεία: Γιώργος Βουρδαμής Μαυρογέννης, μουσική: Panu), Προμηθέας Δεσμώτης -μία αφήγηση (διδασκαλία Μάρθα Φριντζήλα), Μία Performance για τον Προμηθέα (δραματουργική σύλληψη, σκηνοθεσία: Θεανώ Μεταξά), Προμηθέας – μια ιστορία της Wall Street, (υπεύθυνος εργαστηρίου: Μιχάλης Πανάδης), Τιτανομαχία (υπεύθυνος εργαστηρίου: Ιωάννης «Ιώκο» Κοτίδης), «Μα κάποιος από μας στο δρόμο πέταξε τη λέξη φωτιά…» (υπεύθυνος εργαστηρίου: Γιώργος Βουρδαμής Μαυρογέννης).
Έκθεση ζωγραφικής του Αλέξη Κυραρίνη «Κούκλες και προσωπεία εμπνευσμένα από το μύθο του Προμηθέα». Οι κούκλες και τα προσωπεία είναι έργα των σπουδαστών των Τεχνικών Εργαστηρίων του Baumstrasse (υπεύθυνοι εργαστηρίων: Ηλιάννα Σκουλάκη, Camilo Bentancor).
Θα προβληθούν οι ταινίες: «Προμηθεύς Εναντιοδρομών» (1998), σκηνοθεσία Κώστας Σφήκας, «Δελφικές Γιορτές» (1927), αποσπάσματα από τον Προμηθέα Δεσμώτη του Άγγελου Σικελιανού και της Εύας Πάλμερ Σικελιανού, «Προμηθέας Δεσμώτης» (1982), μαγνητοσκοπημένη παράσταση – σκηνοθεσία Κάρολος Κουν, «Προμηθέας Δεσμώτης» (1992), μαγνητοσκοπημένη παράσταση – σκηνοθεσία Σπύρος Ευαγγελάτος.
Στις ακροάσεις μουσικών και θεατρικών έργων συμπεριλαμβάνονται: Ludwig van Beethoven Die Geschöpfe des Prometheus, Op.43 (1801), Franz Liszt Prometheus, symphonic poem No. 5 (1850), Alexander Scriabin Prometheus or the Poem of Fire op. 60 (1910), Luigi Nono Prometeo – Opera (1981).
Για αιτήσεις συμμετοχής, επικοινωνήστε στο τηλέφωνο: 6983313302 (ώρες 5.30 – 9.30μμ) ή στο e-mail: info@attikosxoleio.gr