Μουσικές προτάσεις

Ο Μαρτίνος Τιρίμος παίζει Μπετόβεν

Στην επετειακή ατμόσφαιρα της συμπλήρωσης 250 χρόνων, το 2020, από τη γέννηση του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770 – 1827), του κορυφαίου μουσουργού όλων των εποχών, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και ο Μαρτίνος Τιρίμος, σπουδαίος πιανίστας, παιδαγωγός και διεθνώς αναγνωρισμένος μπετοβενιστής, παρουσιάζουν τέσσερα ρεσιτάλ-αφιερώματα κατά τις καλλιτεχνικές περιόδους 2019 – 2020 και 2020 – 2021 (5.12.2019, 6.5.2020, 14.10.2020 & 12.12.2020). Ο κύκλος ανοίγει με το πρώτο από τα τέσσερα ρεσιτάλ, στο οποίο θα ακουστούν δύο από τις πιο αγαπητές σονάτες του Μπετόβεν, η Καταιγίδα και η Βάλντσταϊν. Το πρόγραμμα συμπληρώνουν νεανικά έργα του, όπως το Ρόντο σε ντο μείζονα, που ο λαμπρός γερμανός συνθέτης έγραψε σε ηλικία 12 ετών, και οι Παραλλαγές στο αγγλικό πατριωτικό τραγούδι «Ο Θεός σώζοι τον βασιλέα» (ο μετέπειτα εθνικός ύμνος της Μεγάλης Βρετανίας). Ο Μαρτίνος Τιρίμος θεωρείται αυθεντία του βιενέζικου κλασικισμού, με τεράστιο ρεπερτόριο. Έχει στο ενεργητικό του πάνω από 60 ηχογραφήσεις (άπαντα Μότσαρτ, Σούμπερτ, Ντεμπισί, Σοπέν κ.ά.), ενώ φέτος ηχογραφεί όλα τα έργα Μπετόβεν για πιάνο σε ενιαία έκδοση με 16 CD.
Την Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος. Τιμές εισιτηρίων: 16 και 25 ευρώ, 10 ευρώ (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑμεΑ, 65+, πολύτεκνοι).

 

 

«Η εύθυμη χήρα»

Η βασίλισσα της οπερέτας, Η Εύθυμη Χήρα του Franz Lehar, με τα βιενέζικα βαλς, την ανάλαφρη πρόζα και τις γλυκές, νοσταλγικές μελωδίες επικεντρώνεται στην παιχνιδιάρικη ιστορία της νεαρής εκθαμβωτικής χήρας και του μπον βιβέρ Ντανίλο. Ένα τρελό γαϊτανάκι του έρωτα σε μια αποδιοργανωμένη κοινωνία μπουρζουάδων και κυνηγών του χρήματος της Χήρας, ξεδιπλώνεται σε μια πραγματικά γοητευτική ατμόσφαιρα.
Υπό την μπαγκέτα της Ζωής Ζενιώδη και της Ελένης Κοτσμανίδου και μέσα από τη φρέσκια σκηνοθετική ματιά του Iσίδωρου Σιδέρη, θα αναβιώσει στα μάτια μας το ξακουστό καμπαρέ της εποχής Μαξίμ με τις διάσημες Γκριζέτες του και τα τρελά καν-καν.
Σκηνικά – κοστούμια – ψηφιακές προβολές: Μανόλης Παντελιδάκης, χορογραφία: Διονύσης Τσαφταρίδης, φωτισμοί: Κώστας Μπλουγουράς, διδασκαλία Χορωδίας: Σταύρος Μπερής, μουσική προετοιμασία: Δημήτρης Γιάκας. Διανομή: Βαρώνος Μίρκο Ζέτα: Βαγγέλης Μανιάτης και Μάριος Σαραντίδης, Βαλανσιέν: Κάτια Πάσχου και Μαριλένα Στριφτόμπολα, Κόμης Ντανίλο Ντανίλοβιτς: Γιάννης Καλύβας και Νίκος Ζιάζιαρης, Άννα Γκλάβαρι: Δέσποινα Σκαρλάτου, Ελεάννα Κωνσταντά και Μαρία Κόκκα, Καμίγ ντε Ροσιγιόν: Νίκος Στεφάνου και Γιάννης Χριστόπουλος, Υποκόμης Κασκαντά: Παύλος Πανταζόπουλος, Ραούλ ντε Σαιν-Μπριος: Βαγγέλης Αγγελάκης και Διονύσης Μελογιαννίδης, Μπογκντάνοβιτς: Κώστας Ραφαηλίδης, Σύλβια: Αθηνά Χιλιοπούλου, Κρομώφ: Σταμάτης Μπερής, Όλγα: Κωνσταντίνα Ψωμά, Πρίτσιτς: Αντώνης Δήμου, Πρασκοβία: Μορφούλα Παπαγεωργίου και Ιωάννα Τσαβαλά κ.ά. Με τη Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία Δήμου Αθηναίων.
Στις 7, 8, 14, 15, 21, 22, 26, 27 Δεκεμβρίου και 1, 2 Φεβρουαρίου, στις 8μμ (Κυριακές στις 6.30μμ), στο Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας. Τιμές εισιτηρίων: από 15 έως 40 ευρώ, φοιτητικό, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, άνω των 65 ετών: 10 ευρώ.

 

 

Η κλασική μουσική κοντά σου με την Ορχήστρα Academica

Το Ωδείo Αθηνών, ο παλαιότερος και κορυφαίος εκπαιδευτικός φορέας μουσικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, φέρνει σήμερα την κλασική μουσική κοντά σε όλους, με ελεύθερη είσοδο σε μια μεγάλη σειρά συναυλιών της oρχήστρας του, της Academica Αθηνών, η οποία ταξιδεύει σε όλη την Αττική. Το υψηλοτάτου επιπέδου καλλιτεχνικό της πρόγραμμα (2018-2020) φιλοδοξεί να διαμορφώσει ένα δίκτυο πολιτιστικής επικοινωνίας και να αναδείξει τη δημόσια αξία του πολιτισμού. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιφέρειας Αττικής 2014-2020, με τη συγχρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και υλοποιείται από το Μουσικό και Δραματικό Σύλλογο «Ωδείον Αθηνών – 1871». Mέσα στο 2019, η Academica ολοκληρώνει 20 συναυλίες σε διάφορους χώρους της Αττικής.
Στις τέσσερις συναυλίες του πέμπτου κύκλου του 2019 θα ακουστούν έργα των Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, Αντόνιο Βιβάλντι, Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, Αλεσάντρο Σκαρλάτι.
Σολίστ: Μυρσίνη Μαργαρίτη υψίφωνος. Την Ορχήστρα Academica διευθύνει ο Νίκος Τσούχλος.
Το προσεχές πρόγραμμα: Στις 5.12.19, στις 8.30μμ, στο Ωδείο Αθηνών Αίθουσα «Αρης Γαρουφαλής».
Στις 10.12.19, στις 8μμ, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αιγάλεω «Γιάννης Ρίτσος».
Στις 15.12.19, στις 8μμ, στο Δημοτικό Θέατρο του Δήμου Πέυκης.
Στις 16.12.19, στις 8μμ, στο Αμφιθέατρο του 2ου Γυμνασίου του Δήμου Αγίας Παρασκευής.
H είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.

 

OI ΑΚΡΟΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ

«Επί σκηνής»
του Γιώργου Κουβαρά

Μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση διοργανώνεται για την παρουσίαση του CD Book «Επί σκηνής» του Γιώργου Κουβαρά, που έχει εκδοθεί από τις εκδόσεις Κ.Μ. Ζαχαράκης. Ταυτόχρονα η παρουσίαση αυτή είναι η πρώτη μιας σειράς εκδηλώσεων, με θέμα «Επί σκηνής, το θέατρο ως ηθικός θεσμός», οι οποίες διοργανώνονται σε συνεργασία με το πρόγραμμα «Οι νέοι της όπερας» της Ελληνικής Λυρικής Σκηνής. Θα μιλήσουν: Παντελής Μπασάκος, καθηγητής φιλοσοφίας, Βαγγέλης Χατζησίμος, τενόρος, συντονιστής προγράμματος «Οι νέοι της όπερας», Γιώργος Κουβαράς, συνθέτης, θεωρητικός της μουσικής, καθηγητής μουσικής ρητορικής, πρόγραμμα «Οι νέοι της όπερας», Θωμάς Ταμβάκος, μουσικογράφος, κριτικός, ερευνητής, συγγραφέας, επίτιμο μέλος Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών, Γεωργία Μανωλoπούλου, υποψήφια διδάκτωρ Πολιτιστικής Διπλωματίας, ΥΠΠΟΑ. Performance Lecture: Ιουλία Σπανού, μεσόφωνος.
Ο μουσικογράφος ερευνητής Θωμάς Ταμβάκος σημειώνει τα εξής: Μετά από πολυετή, εναγώνια, σχεδόν δεκαετή προσπάθεια και μέσα από μια συνεχώς εξελισσόμενη διαδικασία έρευνας και αναζήτησης των ιστορικών καταβολών της Μουσικής Ρητορικής και τη μεταφορά της στο σύγχρονο καλλιτεχνικό, μουσικό και φιλοσοφικό τοπίο, με την υλοποίηση του πολυτεχνικού εργαστηρίου «Επί Σκηνής», ο πολυπράγμονας και χαρισματικός μουσικός δημιουργός, στοχαστής και θεωρητικός Γιώργος Κουβαράς τολμά κάτι το αδιανόητο ή και υπερβατικό και, οπωσδήποτε, καινοφανές: Να αποτυπώσει φωνογραφικά, σε ψηφιακό δίσκο ακτίνας, τη θεωρία του για μία ενιαία μορφή Τέχνης, που ενδεχομένως θα μπορούσαμε να την ονομάσουμε και Γλυπτική του Ήχου. Για όσες και όσους τόλμησαν να συμπράξουν και να συμπορευθούν με τον Γ. Κουβαρά, ως συνδημιουργοί/performers, σε αυτή την ακραία δοκιμασία των ικανοτήτων τους, με απώτερο στόχο να διερευνήσουν προσεγγίσεις και περάσματα ανάμεσα σε πεδία που έως τώρα νοούνται ως λίγο πολύ χωριστά -όπως η ακουστική, η φωνολογία, οι επιστήμες της γλώσσας, η αυστηρή τέχνη της ρητορικής και η μουσική- και να εξαναγκάσουν εκ των έσω την αλήθεια της μίας και ενιαίας μορφής Τέχνης να φανερωθεί, ίσως δεν είναι σε θέση ακόμη να αντιληφθούν πόσο μεγάλο (απροσμέτρητο κατά την ταπεινή γνώμη μου) είναι αυτό το καλλιτεχνικό βήμα που -υπερβάλλοντας εαυτούς- υλοποίησαν.
Την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου, στις 7μμ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα διδασκαλίας Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη». Είσοδος ελεύθερη.