Νέες αποκαλύψεις για τον ΟΑΣΘ

kariotakis

Στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, που παραχωρήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου στα γραφεία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), ο τωρινός πρόεδρος, Στέλιος Παππάς, προέβη σε νέες αποκαλύψεις σχετικά με το προηγούμενο καθεστώς:
«Από την τετράμηνη παρουσία μας στη διοίκηση του ΟΑΣΘ γίνεται φανερό ότι στο πεδίο της διαχείρισης των αστικών συγκοινωνιών αντιπαρατίθενται δύο διαφορετικές αντιλήψεις και πρακτικές. Η μία που πρότασσε το επιχειρηματικό κέρδος ως τη βασική παράμετρο της λειτουργίας και η άλλη που προτάσσει το κοινωνικό συμφέρον και θεωρεί τις αστικές συγκοινωνίες ως κοινωνικό αγαθό […] Η πρώτη στα χρόνια 2015, 2016 και 2017 μοίρασε μερίσματα 36 εκατ. στους μετόχους και την ίδια στιγμή άφηνε απλήρωτο το ΙΚΑ και την εφορία. Και επιπλέον πήρε την ίδια περίοδο 209,6 εκατ. από το κράτος και είχε αφήσει τους εργαζόμενους και τους προμηθευτές απλήρωτους και τις αποθήκες ανταλλακτικών άδειες».
Η νέα διοίκηση, σύμφωνα με τον ίδιο, κατάφερε μέσα σ’ ένα εύλογο χρονικό διάστημα να εξοφλήσει τις υπάρχουσες οφειλές στους εργαζομένους, να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις ασφαλιστικές εισφορές και να καταβάλει τους μισθούς των εργαζομένων χωρίς κάποια καθυστέρηση. Παράλληλα, ο Στ. Παππάς ανέφερε ότι η προηγούμενη διοίκηση είχε αφήσει για διάστημα περίπου 5 χρόνια τα λεωφορεία χωρίς συντήρηση, με αποτέλεσμα να προκληθούν σημαντικά λειτουργικά προβλήματα. Αλγεινή εντύπωση προκάλεσαν και οι αποκαλύψεις για τις μετοχές του ΟΑΣΘ, οι οποίες πωλούνταν σε αδικαιολόγητα χαμηλές τιμές.

Σε δίκη ο πρώην πρόεδρος

Αυτές οι φαινομενικές οικονομικές ατασθαλίες φαίνεται να σχετίζονται και με τη σύλληψη του πρώην προέδρου του Οργανισμού, Χρήστου Στεφανίδη, για μη έγκαιρη καταβολή εισφορών προς τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνική Ασφάλισης (ΕΦΚΑ). Η οφειλή ανέρχεται στο ιλιγγιώδες ποσό των 2.349.409,33 ευρώ, με τον πρώην πρόεδρο του ΟΑΣΘ να δηλώνει όμως ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις συγκεκριμένες υποχρεώσεις λόγω των οφειλών του δημοσίου, που, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι 130 εκ. ευρώ. Ο Στεφανίδης αφέθηκε ελεύθερος από τον εισαγγελέα μετά την απολογία του και η υπόθεση αναμένεται να εκδικαστεί στις 25 Ιουλίου του 2018.
Όσον αφορά το δικαστικό μέτωπο, έγινε γνωστό ότι η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας θα εκδικάσει τελικά στις 2 Φεβρουαρίου 2018 την προσφυγή για τη συνταγματικότητα του νόμου 4482/2017. Το πρώην διοικητικό συμβούλιο του Οργανισμού μ’ αυτή του την προσφυγή στο ΣτΕ ουσιαστικά στοχεύει στην παύση της διαδικασίας εκκαθάρισης και κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ, καθώς στο νέο διοικητικό συμβούλιο δεν υπάρχει εκπρόσωπός τους. Επίσης, επιδιώκεται η διεκδίκηση αποζημίωσης για την απαλλοτρίωση των μετοχών του συμπεριλαμβανομένου των διεκδικήσεων του Οργανισμού από το δημόσιο για τις φερόμενες ως υπάρχουσες οφειλές (130 εκ. ευρώ).
Πέρα από τα προαναφερθέντα ζητήματα, για τον ΟΑΣΘ υπάρχουν και έντονα παράπονα από το επιβατικό κοινό της πόλης λόγω των καθυστερημένων αφίξεων των λεωφορείων στον προορισμό, αλλά και εξαιτίας του έντονου συνωστισμού που υπάρχει τακτικά σε πολλά δρομολόγια. Αυτά τα προβλήματα φαίνονται να απασχολούν και τη νέα διοίκηση, καθώς ο τωρινός πρόεδρος του Οργανισμού ανέφερε: «Γνωρίζουμε ότι η Θεσσαλονίκη δεν απολαμβάνει τις συγκοινωνίες που της πρέπουν. Μαζί με το τεχνικό δυναμικό, το οποίο έχει αποδεκατιστεί από ειδικευμένους τεχνίτες, μαζί με τη διεύθυνση κίνησης, με συνεργασίες με άλλους ειδικευμένους φορείς, όπως η ΕΛΒΟ και με τον ΟΣΕΘ, επιχειρούμε αφενός να ενισχύσουμε τον αριθμό και την αξιοπιστία των λεωφορείων και αφετέρου να επανασχεδιάσουμε τις γραμμές, ώστε να ανταποκρίνονται στις καθημερινά διευρυνόμενες ανάγκες της πόλης».
Τέλος, σχετικά με τους μισθούς στον ΟΑΣΘ αξίζει να αναφερθεί ότι στις αρχές του μήνα οι εργαζόμενοι αποφάσισαν να αποδεχθούν τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας, παρότι προβλέπει κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού και συνολική μείωση των αποδοχών κατά 4,47%.

Μίνως-Αθανάσιος Καρυωτάκης