Προς ένα νέο πλαίσιο για τις εφαρμογές ιδιωτικής μετακίνησης

zounis

Η ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών ότι εντός των ημερών θα κατατεθεί προς συζήτηση νομοσχέδιο που αφορά τις μεταφορές, έφερε στο προσκήνιο ξανά την Uber. Μια εφαρμογή ιδιωτικής μετακίνησης που εφαρμόζεται και στη χώρα μας και έχει δημιουργήσει οξύτατες συγκρούσεις με τους επαγγελματίες ταξί σε όλες τις χώρες, όπως και σε εμάς.
Η Uber ιδρύθηκε το 2009 στις ΗΠΑ και πρωτολειτούργησε το 2010 στο Σαν Φρανσίσκο. Από τότε έχει επεκταθεί σε πάρα πολλές χώρες και πόλεις. Στη Βόρεια και Νότια Αμερική, στην Ευρώπη, στην Ασία, την Αφρική και την Αυστραλία. Υπολογίζεται ότι λειτουργεί σε πάνω από 600 πόλεις παγκόσμια. Οι υπηρεσίες που προσφέρει είναι τριών ειδών και για να ξεπεράσει προβλήματα λειτουργίας για τις μετακινήσεις σε κάθε χώρα, ελίσσεται και προσαρμόζεται ανάλογα.
Υπάρχει η Uber που συνεργάζεται με οδηγούς που διαθέτουν αυτοκίνητο μικρού κυβισμού, μη επαγγελματίες, τους οποίους ενοικιάζει με το όχημά τους. Η Uber Black, με οδηγούς επαγγελματίες που διαθέτουν μαύρο αυτοκίνητο και πρόκειται για πολυτελείς μετακινήσεις, και η Uber Taxi, με οδηγούς που διαθέτουν επαγγελματικό δίπλωμα για ταξί με το ταξί τους. Όλα τα παραπάνω, βεβαίως, χωρίς η εταιρεία ή οι συνεργαζόμενοι οδηγοί να υπόκεινται στις ρυθμίσεις που υπόκεινται οι επαγγελματίες.
Στην Αθήνα η Uber λειτουργεί από το 2014 και όπως αναμενόταν υπήρξε αντίδραση από τον κλάδο των κατόχων άδειας ταξί, αλλά και από τους οδηγούς ταξί.
Εκτός από την Uber, στην Ελλάδα στο χώρο της μετακίνησης δραστηριοποιούνται ήδη και δύο άλλες εταιρείες. Η Athens Welcome Pickaps, που προσφέρει υπηρεσίες υποδοχής, μετακίνησης και σύντομης περιήγησης για τουρίστες που επισκέπτονται την Ελλάδα μέσω του αεροδρομίου με ντόπιους οδηγούς ταξί. Και η Car to Go, που κινείται σε διαφορετικό πλαίσιο. Η μεταφορά γίνεται με αυτοκίνητα που οδηγεί ο ίδιος ο πελάτης και πληρώνει για το χρόνο που το χρησιμοποιεί. Μέσω μιας εφαρμογής αναζητεί το κοντινότερο σημείο που βρίσκεται το αυτοκίνητο, το χρησιμοποιεί όσο θέλει και το αφήνει σε οποιοδήποτε νόμιμο σημείο παρκαρίσματος.
Το εν αναμονή νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών έρχεται, μεταξύ άλλων, να δώσει λύσεις, να βάλει κανόνες και όσο αφορά τη χρήση των παραπάνω εφαρμογών στις επιβατικές μεταφορές. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), κ. Θύμιος Λυμπερόπουλος: «Η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών δούλεψε πολλούς μήνες για να ετοιμάσει ένα νομοσχέδιο που να ανταποκρίνεται όχι στα θέλω τα δικά μας, αλλά στα πρέπει που οδηγούν στο συμφέρον του ελληνικού κράτους και των πολιτών του. Ποτέ δεν ζητήσαμε μονοπωλιακές τακτικές, αντίθετα τις πολεμήσαμε. Αυτό που ζητήσαμε, ήταν η δημιουργία και η καθιέρωση ξεκάθαρων κανόνων στις επιβατικές μεταφορές. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο».

Δίκαιες ρυθμίσεις και κανόνες

Προφανώς η κυβέρνηση θα λάβει υπόψη της και τις εξελίξεις σε χώρες της Ευρώπης, όπου η Uber βρίσκεται στα δικαστήρια με πολλές οργανώσεις ταξί, όπως στην Αγγλία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, για αθέμιτο ανταγωνισμό. Μάλιστα η πρώτη ήττα ήρθε από δικαστήριο στη Γαλλία. Σύμφωνα με το δικαστήριο, το στίγμα GPS επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί μόνο από ταξί που έχουν άδεια. Είναι προφανές ότι χωρίς τη χρήση GPS, η εφαρμογή της Uber είναι άχρηστη. Επίσης στο Βερολίνο δικαστήριο απαγόρευσε τη λειτουργία δύο υπηρεσιών της. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλα τα παραπάνω, η κυβέρνηση μπορεί να διαμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο έτσι ώστε, χωρίς να δημιουργεί εμπόδιο στη χρήση της νέας τεχνολογίας, να εμποδίσει τη δημιουργία μονοπωλιακών καταστάσεων και να ενισχύσει την ισονομία μεταξύ των ανταγωνιστών. Το μείζον δεν μπορεί παρά να είναι η καλύτερη οικονομικά και ποιοτικά εξυπηρέτηση του πολίτη. Από τις δηλώσεις που έχει κάνει ο πρόεδρος της ΣΑΤΑ, κ. Λυμπερόπουλος, φαίνεται πως το νέο νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση και δίνει λύσεις στα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί και ταυτόχρονα ρυθμίζει με τρόπο δίκαιο και ισότιμο τις υποχρεώσεις των εμπλεκομένων έναντι της πολιτείας. Επειδή πολλά έχουν γραφτεί μέχρι σήμερα για το τι θα περιλαμβάνει αυτό το νομοσχέδιο, ενώ το υπουργείο δεν έχει προχωρήσει σε καμία δήλωση, η «Εποχή» επιφυλάσσεται σε επόμενο φύλλο της να παρουσιάσει αναλυτικά τις νέες ρυθμίσεις, όπως θα έχουν ολοκληρωθεί από την επεξεργασία που γίνεται στο υπουργείο.

Πέτρος Ζούνης