Πότε θα χτυπήσει το κουδούνι για τα παιδιά πρόσφυγες;

sxoleia-prosfyges

Σε εξέλιξη βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία έναρξης της σχολικής χρονιάς για τα παιδιά πρόσφυγες. Προς το παρόν, έχουν προσληφθεί οι συντονιστές εκπαίδευσης προσφύγων και αναμένονται οι προσλήψεις των αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών με ειδικά κριτήρια, όπως και ο ορισμός των σχολείων που θα λειτουργήσουν οι τάξεις υποδοχής.
Φέτος, τα παιδιά πρόσφυγες που μπορούν να ενταχθούν σε σχολικό πρόγραμμα (δημοτικό – γυμνάσιο) εκτιμούνται στα 8.000 περίπου. Αριθμός αισθητά μειωμένος σε σχέση με πέρυσι λόγω των οικογενειακών επανενώσεων, των μετεγκαταστάσεων, αλλά και των επιστροφών στην Τουρκία που έλαβαν χώρα. Το 60% αυτών διαμένει σε διαμερίσματα της Ύπατης Αρμοστείας και άρα θα ενταχθεί σε πρωινές τάξεις υποδοχής μέσα στα σχολεία, παρακολουθώντας ελληνική γλώσσα, μαθηματικά και αγγλικά, ενώ για άλλα μαθήματα, όπως πληροφορική, γυμναστική και καλλιτεχνικά, θα είναι σε κοινές τάξεις με τα υπόλοιπα συνομήλικα παιδιά του σχολείου, προκείμενου να αρχίσει η ένταξή τους και η συνύπαρξη όλων των μαθητών.

Εκτός σχολείων τα νήπια

Τα παιδιά που έχουν την ατυχία (αν και δεν πρόκειται για θέμα τύχης, αλλά πολιτικού σχεδιασμού) να διαμένουν ακόμα σε δομές φιλοξενίας, θα πάνε στις απογευματινές τάξεις των σχολείων (Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων –ΔΥΕΠ), όπου θα ισχύσει το ίδιο πρόγραμμα με πέρυσι, ελληνικά, μαθηματικά, αγγλικά και πληροφορική. Όσα, όμως, είχαν παρακολουθήσει την προηγούμενη χρονιά για τρεις μήνες τις αντίστοιχες τάξεις, θα ενταχθούν στα πρωινά τμήματα. Παράλληλα, τα παιδιά του νηπιαγωγείου θα παραμείνουν στις δομές φιλοξενίας, όπου θα δημιουργηθούν ανάλογα τμήματα και δεν θα μεταβούν στα δημόσια σχολεία, γεγονός που πέρυσι είχε επικριθεί, καθώς δεν διευκολύνεται με αυτό τον τρόπο η ένταξη των παιδιών από μικρή ηλικία.
Η έναρξη της σχολικής χρονιάς αναμένεται να μην αργήσει, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, με εκκρεμές το ζήτημα της μεταφοράς των προσφύγων από τις δομές στα σχολεία. Ιδίως για αυτές του Σκαραμαγκά, της Βόλβης και της Επανομής, όπου διαμένουν πολλά παιδιά, είναι πιθανό να υπάρξει καθυστέρηση.
Παρόλα αυτά, πρέπει να σημειωθεί πως, αφού αποτελεί τη δεύτερη χρονιά λειτουργίας των τάξεων υποδοχής και φέτος η σχολική χρονιά όλων των υπόλοιπων παιδιών ξεκίνησε χωρίς κενά σε συγγράμματα και εκπαιδευτικούς (που βέβαια στα νησιά δεν είχαν πού να μείνουν λόγω τουρισμού), θα έπρεπε να είχε επιδειχθεί και η αντίστοιχη μέριμνα και για τους πρόσφυγες μαθητές. Άλλωστε, για να περάσουν στην τυπική εκπαίδευση, έχει κριθεί πως θα πρέπει να φοιτήσουν τρία χρόνια στις τάξεις υποδοχής, άρα έστω αυτές ας ξεκινούν κανονικά.

Θετικά βήματα

Το θετικό στοιχείο, όμως, είναι ότι από φέτος θα λειτουργήσουν τάξεις υποδοχής και στα νησιά, όπου μέχρι τώρα τα παιδιά δεν είχαν τη δυνατότητα να ασκήσουν το δικαίωμά τους στην εκπαίδευση. «Από πέρυσι είχαμε θέσει το ζήτημα να λειτουργήσουν τάξεις και στα νησιά υποδοχής, όπου πολλά παιδιά παραμένουν εγκλωβισμένα. Φέτος, όπως ενημερωθήκαμε από το υπουργείο Παιδείας, έχει γίνει συμφωνία, ώστε να υπάρξουν και πρωινά τμήματα ένταξης και ΔΥΕΠ για όλα, ανεξάρτητα σε ποιο στάδιο της διαδικασίας ασύλου βρίσκονται», τονίζει η Ελένη Ζωγραφάκη, μέλος της ΟΛΜΕ. Στη Λέσβο, τουλάχιστον, όπως διαβεβαιώνει ο τοπικός βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Πάλλης από την επίσκεψη του την περασμένη εβδομάδα, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει αρχίσει να προχωράει, με σημαντικό αριθμό παιδιών να έχουν εγγραφεί στα δημόσια σχολεία.
Μία δεύτερη θετική εξέλιξη αποτελεί και ο σχεδιασμός για πρόγραμμα ελληνομάθειας και ένταξης στα ΕΠΑΛ των παιδιών που είναι άνω των 15 ετών, και πέρυσι δεν πήγαν σχολείο. Παράλληλα, γίνεται προσπάθεια ώστε και πρόσφυγες που ήταν φοιτητές στη χώρα καταγωγής τους, να πάνε στα αντίστοιχα τμήματα των ελληνικών πανεπιστημίων, αν και το εγχείρημα είναι αρκετά δύσκολο, όπως εκτιμάται, με λίγες πιθανότητες επιτυχίας.
«Το ζητούμενο είναι, επειδή η κατάσταση είναι ακόμα ρευστή, και κάποιοι πρόσφυγες πρόκειται ή επιθυμούν να φύγουν, αλλά επίσης και επειδή πολλοί νιώθουν μεγάλη ανασφάλεια, να καταφέρουμε να αναπτυχθεί εμπιστοσύνη μεταξύ μας. Αυτός θα είναι ο ρόλος των συντονιστών εκπαίδευσης, που αποτελούν τον ενδιάμεσο κρίκο των σχολείων με τους γονείς, αλλά και των δασκάλων, που θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας την ιδιαίτερη ψυχολογία αυτών των παιδιών, λόγω όσων έχουν περάσει, και τις πολιτισμικές τους συνήθειες. Από την εμπειρία μας πέρυσι, μπορώ να πω ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα για να περάσουν τα παιδιά στην κανονικότητα της ειρήνης και να νιώσουν το σχολικό περιβάλλον οικείο. Αυτό είναι και το στοίχημα για τους εκπαιδευτικούς, να τα προετοιμάσουμε κατάλληλα για τις τυπικές τάξεις, αλλά και να μας εμπιστευτούν, γεγονός που θα το μεταβιβάσουν με τη σειρά τους και στις οικογένειές τους», καταλήγει ο Λεωνίδας Νίκας, διευθυντής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά.

Τζ. Α.