Στενό μαρκάρισμα από την επιτροπεία

epoxi-logo

Ότι η πίεση και οι εκβιασμοί των θεσμών αυξάνονται και κορυφώνονται προς το τέλος κάθε αξιολόγησης, είναι δίδαγμα που έχει εμπεδωθεί από τις κυβερνήσεις στην εποχή των μνημονίων. Φαίνεται, όμως, ότι το κακό έχει παραγίνει.
Έτσι εξηγείται, μάλλον, ο υψηλός τόνος με τον οποίο έθεσε το θέμα ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλείδης Τσακαλώτος, μιλώντας στη Βουλή για το προσεχές Eurogroup. Μίλησε για «μικροεπιτήρηση και μικροδιοίκηση» που επιδιώκεται από τους εκπροσώπους των θεσμών, οι οποίοι δεν αρκούνται σε μια γενική εποπτεία με αντικείμενο τη διαπίστωση αν, και κατά πόσο, τηρούνται οι συμφωνίες και οι δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Θέλουν να παρεμβαίνουν, όπως είπε, ακόμα και στη διατύπωση νομοθετικών κειμένων «με διατυπώσεις που δείχνουν ότι δεν καταλαβαίνουν την ελληνική νομοθεσία». Τους χαρακτήρισε, μάλιστα, «μανιακούς του ελέγχου» (control freaks). Άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο η κυβέρνηση «να πάει ακόμα και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα Θεμελιώδη Δικαιώματα» και έκανε γνωστό ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη διαμαρτυρηθεί στο Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο για τέτοιου τύπου παρεμβάσεις στη νομοθέτηση.
Αφορμή για τις αναφορές αυτές δόθηκε κατά τη συζήτηση τροπολογιών, που ψηφίστηκαν στη Βουλή υπό την πίεση των θεσμών, με σκοπό την τροποποίηση πρόσφατων νομοθετημάτων, που δικαιολογούσαν το χαρακτηρισμό του υπουργού «μικροεπιτήρηση», όπως ο χρόνος επανέναρξης της ισχύος των ρυθμίσεων για τις συλλογικές συμβάσεις και η διατήρηση του παγώματος των συντάξεων για ένα ακόμη έτος.
Παρόμοια προβλήματα, όπως φαίνεται, προέκυψαν και με το νομοσχέδιο που έχει θέσει σε διαβούλευση το υπουργείο Παιδείας, για ορισμένες διατάξεις του οποίου ο Κ. Γαβρόγλου άφησε να εννοηθεί ότι υπήρξε έντονη συζήτηση με τους θεσμούς, οι οποίοι πείστηκαν τελικά για τις αλλαγές,  σε θέματα όπως η συμμετοχή των φοιτητών, το άσυλο και τα μεταπτυχιακά. Σε αντίθεση με την «τρόικα εσωτερικού», η οποία δίνει σκληρή μάχη στα σημεία αυτά και σε άλλα, επιδιώκοντας, εκτός των άλλων, να αναζωπυρώσει το «ενδιαφέρον» των θεσμών, ώστε να ανακοπούν οι δημοκρατικές αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με ανοιχτή νέα παρέμβασή τους.
Χαρακτηριστικό είναι δημοσίευμα της «Καθημερινής», που, χωρίς να αναφέρεται σε συγκεκριμένες πηγές, μιλάει για πιέσεις που ασκούν οι θεσμοί για αλλαγές στο νομοσχέδιο, το οποίο θεωρούν πισωγύρισμα σε σχέση με όσα έχουν γίνει στην Παιδεία. Κάτι, δηλαδή, σαν το ρόλο του ΣΕΒ στα εργασιακά, όταν πάνε να τα βρούνε κυβέρνηση και θεσμοί σε συγκεκριμένα θέματα.