Δικαίωμα στην εργασία – εργολάβοι: 1-0

Του Τάσου Γιαννόπουλου

«Πετύχαμε μία νίκη για τα δικαιώματά μας και ταυτόχρονα δίνουμε το πάτημα σε όλους τους συναδέλφους να διεκδικήσουν χωρίς φόβο τις τριετίες και καλύτερες συνθήκες εργασίας, μέχρι την οριστική εκδίωξη των εργολάβων»: ο Παναγιώτης Μαστρογεωργίου είναι ένας από τους 6 εργολαβικούς εργαζόμενους των ΕΛΤΑ που επί της ουσίας απολύθηκαν πρόσφατα, καθώς δεν ανανεώθηκαν οι συμβάσεις τους με την εταιρεία Skycom, που τους «νοικιάζει» στα ΕΛΤΑ.
Τελικά, οι 4 από τους 6 δεν κάθισαν με σταυρωμένα τα χέρια και, με τη συνδρομή και του κλαδικού σωματείου των courier (ΣΕΤΤΕΑ), έφτασαν μέχρι το υπουργείο Εργασίας, πετυχαίνοντας να συνεχίσουν την εργασία τους στα ΕΛΤΑ (μέσω της Skycom), με νέες συμβάσεις που θα ξεκινήσουν στις 10 Ιουνίου.
Οι 4 εργαζόμενοι, όπως και πολλοί άλλοι, εργάζονται στο έργο των ΕΛΤΑ επί σειρά ετών με διαφόρους τρόπους, αλλά βρίσκονται σε διαρκή ομηρία και ανασφάλεια υπογράφοντας συμβάσεις ορισμένου χρόνου, είτε μέσω ΑΣΕΠ, είτε ως ενοικιαζόμενοι μέσω εργολαβικών εταιρειών (όπως η Skycom).
Το καθεστώς αυτό είχαμε περιγράψει στην «Εποχή» της 14ης Απριλίου, αναφέροντας ότι υπάρχουν καταγγελίες για απομακρύνσεις εργαζομένων που ζήτησαν να τους καταβληθούν και οι προσαυξήσεις για τις τριετίες που είχαν συμπληρώσει έως και τον Φεβρουάριο του 2012.
Ο κ. Μαστρογεωργίου απευθύνθηκε στην «Εποχή» αναφέροντας συγκεκριμένα τη δική του περίπτωση, καθώς και 5 ακόμα εργολαβικών που έπεσαν θύματα της εργοδοτικής αναλγησίας. «Όταν τον Μάρτη του 2019 διεκδικήσαμε το αυτονόητο, η Skycom δεν μας ανανέωσε τη σύμβαση εργασίας και, στην πράξη, μας απέλυσε! Για να αποφύγει μάλιστα την πλήρη παρανομία, στην τελευταία μισθοδοσία μας, τον Απρίλη 2019, κατέβαλε και τις νόμιμες προσαυξήσεις για τον καθένα από εμάς», εξηγεί.

Η παρέμβαση σωματείου και υπουργείου

Οι 4 από τους 6 προσέφυγαν στην Επιθεώρηση Εργασίας και, μέσω του σωματείου, στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου.
Μετά από την αναβολή της Πέμπτης 16/5/2019, η υπόθεση συζητήθηκε την Τετάρτη 22/5/2019 στην αρμόδια υπηρεσία, παρουσία του γ.γ. του υπουργείου Εργασίας Ανδρέα Νεφελούδη, του αναπληρωτή οργανωτικού γραμματέα του Εργατικού Κέντρου Αθήνας, Χρήστου Γιαμπουράνη, του αντιπροέδρου του ΣΕΤΤΕΑ, Γ. Παπαδημητρίου, καθώς και συνδικαλιστών του σωματείου του ΠΑΜΕ (ΣΕΤΤΑ).
Όπως προαναφέραμε, οι εκπρόσωποι της εργολαβικής επιχείρησης Skycom και της ΕΛΤΑ δεσμεύτηκαν για την επαναπρόσληψη των εργαζόμενων από τις 10 Ιουνίου και την αποκατάσταση των αμοιβών τους στο πλαίσιο του νόμου και των δικαιωμάτων τους.
Τα ΕΛΤΑ δεν θα μπορούσαν να ποιήσουν την νήσσαν, διότι μετά την ψήφιση του άρθρου 9 του νόμου 4554/2018, προβλέπεται η συνευθύνη των επιχειρήσεων που αναθέτουν «έργο» σε εργολάβους.
H νίκη αυτή αποτελεί συνέχεια της στάσης εργασίας και της δυναμικής κινητοποίησης του ΣΕΤΤΕΑ στις 11 Απριλίου, έξω από το κτίριο των ΕΛΤΑ, απ’ όπου ξεκινούν καθημερινά τα δρομολόγιά τους και πολλοί courier της θυγατρικής (βλέπε τη σχετική φωτογραφία).
Ασφαλώς, το εργολαβικό καθεστώς δεν τελειώνει. Τουλάχιστον, όμως, μετά τη διαφαινόμενη δικαίωση των 4 εργαζόμενων, δεν νίκησε η ακραία ασυδοσία και μάλιστα σε μία δημόσια επιχείρηση (διότι η Skycom αποτελεί απλά το μεσάζοντα).
Ο κ. Γιώργος Παπαδημητρίου, μετά την αίσια έκβαση της συνάντησης, επανέλαβε στην «Εποχή» ότι βασικό αίτημα του ΣΕΤΤΕΑ παραμένει η κατάργηση της εργολαβικής εργασίας και των παράνομων πρακτικών που τη συνοδεύουν, καθώς και η υπογραφή της επιχειρησιακής σύμβασης για όλους τους εργαζόμενους στη συγκεκριμένη εταιρεία, χωρίς το «δούρειο εκβιασμό» της παράλληλης αποδοχής «αυστριακού» κανονισμού εργασίας «+ BONUS».
Είναι χαρακτηριστικό ότι στα ΕΛΤΑ εργάζονται περίπου 2.000 εργολαβικοί εργαζόμενοι και στη θυγατρική τους, την ΕΛΤΑ Courier, πάνω από 500 (και μόλις 170 μόνιμοι), κάποιοι ακόμα και με συμβάσεις ενός μήνα.

Σκληρή καθημερινότητα και θετικά βήματα

Γενικότερα, ο κλάδος ταχυδρόμησης – ταχυμεταφοράς, εκτός από τη «μάστιγα» της ενοικιαζόμενης εργασίας (με τους σύγχρονους δουλέμπορους τύπου Skycom να χρησιμοποιούνται ως εργαλεία καταπάτησης των εργασιακών δικαιωμάτων), πλήττεται από την εντατικοποίηση, τα ατυχήματα, πολλές φορές θανατηφόρα, και τις απλήρωτες υπερωρίες. «Η καθημερινότητα είναι σκληρή για όλους τους εργαζόμενους, τόσο στον κλάδο της, όσο και στο ντελίβερι της εστίασης, αλλά και άλλων εμπορικών αντικειμένων», επισημαίνει ο κ. Παπαδημητρίου.
Θυμίζει, τέλος, ότι στον κλάδο ανθεί χρόνια ένα αυτοσχέδιο franchise με πρακτορεία. Στον ιδιωτικό τομέα (κυρίως σε ACS και SPEDEEX), στα περισσότερα πρακτορεία δεν τηρούνται ούτε οι στοιχειώδεις κανόνες που υπάρχουν στις μητρικές εταιρείες (όπως η παροχή εταιρικού οχήματος). «Βασικό αίτημα του ΣΕΤΤΕΑ είναι η καθιέρωση της ρήτρας ευθύνης των κεντρικών εταιρειών έναντι των πρακτορείων τους, σε αντιστοιχία όσων ήδη νομοθετήθηκαν για τις εργολαβικές εταιρείες», συμπληρώνει.
Ανάμεσα στις διεκδικήσεις περιλαμβάνεται η ένταξη στα βαρέα ένσημα για τους οδηγούς και για τους διαλογείς-συσκευαστές, ενώ θετική εξέλιξη αποτελεί η πρόσφατη νομοθέτηση, μεταξύ άλλων, της αποζημίωσης (ύψους περίπου 100 ευρώ το μήνα, σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο) για τη χρήση και τη συντήρηση δικύκλου, όταν αυτό είναι ιδιοκτησία του εργαζόμενου, κάτι που εκτός από τους courier αφορά και στους διανομείς φαγητού.