Εικαστικός Χάρτης

Επιμέλεια: Κατερίνα Αναστασίου
catana@freemail.gr

 

Your history, it’s not my story

Στη νέα της εικαστική εγκατάσταση η Άρτεμις Ποταμιάνου εμβαθύνει στη γυναικεία συνθήκη και ξεδιπλώνει ένα χωροχρονικό περιβαλλοντικό, πολυεπίπεδο αφήγημα για να αμφισβητήσει τις δομές της κοινωνίας και της τέχνης. Στην εικαστική της εργασία, τα δεδομένα είναι εμφανή ήδη από τον περιφραγμένο χώρο που υποδέχεται το θεατή, εστιάζοντας στην έννοια του περιορισμού. Στη συνέχεια, η μεταμόρφωση της κεντρικής αίθουσας σε κλουβί και η φιλοξενία, εντός της, μικρότερων κλουβιών συνθέτουν διαδοχικούς τεχνητούς κόσμους και επίπεδα εγκλεισμού, παραπέμποντας στο «Πανοπτικό» του Bentham και κατ’ επέκταση του Foucault. Μεταξύ άλλων, στους πίνακες μεγάλων ζωγράφων πάνω στους οποίους έχει επίσης γίνει απεικόνιση κλουβιών και ιπτάμενων κατοικιδίων, πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η γυναικεία εικονογραφία. Μέσα από αυτή τα πανέμορφα εξωτικά πουλιά ταυτίζονται με το εύθραυστο γυναικείο φύλο και τη φιλήσυχη οικιακή ζωή, προτάσσοντας ένα άλλο είδος πραγματικότητας. Ωστόσο, το ερώτημα του τίτλου της εγκατάστασης απευθύνεται και στα δύο φύλα, συνιστώντας «αφορμή» για ένα ταξίδι στα βάθη της συνείδησης και της ηθικής. Η έκθεση διαρκεί έως τις 4 Μαΐου. Ωράριο: Τετάρτη, Σάββατο 12μ – 5μμ, Πέμπτη, Παρασκευή 12μ – 7μμ
Enia Art Gallery (Αγίου Δημητρίου & Μεσολογγίου 55, Πειραιάς, τηλ.: 2104619700)

Περί εικόνων βιβλίων και ανάγνωσης

Στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Αθήνα 2018 – Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου» του Δήμου Αθηναίων το Ινστιτούτο Θερβάντες, σε συνεργασία με άλλους φορείς, παρουσιάζει ομαδική έκθεση φωτογραφίας που διαρκεί μέχρι τις 9 Μαρτίου. Ισπανοί φωτογράφοι –29 για την ακρίβεια– αποτυπώνουν την προσωπική τους άποψη για το βιβλίο και την ανάγνωση μέσα από μια ιδιαίτερη οπτική προσέγγιση. Στην περίπτωση αυτή, το βιβλίο, ως σύνολο σημείων που αρθρώνονται για τη μεταφορά ιδεών και εννοιών, συνομιλεί μέσω της φωτογραφικής τέχνης με το θεατή και κάνει διάλογο μέσα από ένα λεξιλόγιο γεμάτο ματιές και αλληλεπιδράσεις. Την έκθεση έχουν επιμεληθεί οι Jesús Cámara και Ciuco Gutiérrez, και διαρκεί έως τις 9 Μαρτίου. Ωράριο: Δευτέρα έως Παρασκευή 12μ – 9μμ, Σάββατο 10.30πμ – 2.30μμ
Γκαλερί Κέννεντυ της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης (Μασσαλίας 22, Αθήνα, τηλ.: 2103680052)

The Human Passage

Η ανθρωποκεντρική ζωγραφική της Gilda Frumkin εκτίθεται έως τις 9 Μαρτίου μέσα από τις αφαιρετικές ή μη φόρμες της. Στις παρούσες ελαιογραφίες σκιαγραφεί τον καθημερινό αγώνα για κάθε ψυχολογικό ή πραγματικό πέρασμα με επιδέξιο και παραστατικό τρόπο, ενώ λούζει το χώρο με τη ζεστασιά του ήλιου και την αύρα της αισιοδοξίας. Η κριτικός και ιστορικός τέχνης Αθηνά Σχινά κάνει λόγο για μια ζωγράφο που διακρίνεται για το πάθος, τη διάθεση εξερεύνησης και την προσωπική ποιητική ματιά, ενώ η ιστορικός τέχνης/ curator Νικολένα Καλαϊτζάκη διακρίνει την ιμπρεσσιονιστική πινελιά της ζωγράφου στο σημείο που συναντά τον εξπρεσσιονισμό του συναισθήματος, γεννώντας μια πρωτόγνωρη υπαρξιακή κατάσταση. Ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής εκθέσεων Λεόντιος Πετμεζάς σημειώνει ότι: «Η τέχνη της αναθεωρεί και συντονίζει κάθε ονοματοθεσία και ιδιωματική μεταποίηση των μνημικών συνεχειών του δικού της μύθου που μεγάλο-σχηματίζεται σε γραφισμούς των ρητών ενδύσεων», ενώ ο κριτικός τέχνης/ μέλος της AICA Γιάννης Παπαφίγκος τονίζει τη ρυθμική οργάνωση των συνθέσεων, την καταλυτική επίδραση του φωτός στο χρώμα, και το συγκερασμό πλαστικών και ζωγραφικών αξιών.
Art Appel Gallery (Νεοφύτου Βάμβα 5, Κολωνάκι, Αθήνα, τηλ. 2111154030)