Εικαστικός Χάρτης

Επιμέλεια: Κατερίνα Αναστασίου
catana@freemail.gr

Στο ίδιο ποτάμι δυο φορές

Στο αδιαλείπτως εξελισσόμενο εικαστικό τοπίο της ελληνικής πρωτεύουσας με τους πολυάριθμους αυτοδιαχειριζόμενους χώρους καλλιτεχνών εστιάζει η ομαδική έκθεση σε επιμέλεια των Margot Norton και Natalie Bell. Εκκινώντας από την ηρακλείτια ρήση «ποταμώ γαρ ουκ έστιν εμβήναι δις τω αυτώ», διερευνάται η διαρκής μεταμόρφωση της σημερινής εικαστικής σκηνής στην Αθήνα. Τα μέσα αψηφούν τη σταθερότητα, καταγράφοντας τις διακυμάνσεις της φόρμας, ενώ οι πρακτικές κάνουν «δυσδιάκριτα» τα όρια ανάμεσα στα εικαστικά είδη και ύφη. Η ροή γίνεται το μέσο μιας διαφορετικής προσέγγισης της ταυτότητας σε ένα συγκείμενο που οι πολιτικοί αγώνες διεκδίκησής της είναι ταραχώδεις. Η αλλαγή και η μετουσίωση σε αυτή την έκθεση –για την οποία συνεργάζονται το Μουσείο Μπενάκη, το Ίδρυμα Δέστε και το New Museum της Νέας Υόρκης– μετατρέπονται στα θεμέλια πάνω στα οποία ρέει η ενέργεια της έκθεσης, των καλλιτεχνών και της πόλης στην οποία φιλοξενείται μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου. Ωράριο: Πέμπτη, Κυριακή 10.00 – 18.00, Παρασκευή, Σάββατο 10.00 – 22.00 (τον Αύγουστο κλειστά)
Μουσείο Μπενάκη – Κτήριο Οδού Πειραιώς (Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, Αθήνα, τηλ.: 2103671023)

 

Εγκόλπια απεικονίσματα – Πρόσωπα και μνήμες

Εγκαινιάζεται αυτή την Τετάρτη η έκθεση του Κώστα Ευαγγελάτου στην οποία περιλαμβάνονται προσωπογραφίες εκ του φυσικού και αναδυόμενες μορφές που μέσω της ποιητικής εκφραστικής διάστασης μετατρέπονται σε εννοιακά τοπία. Οι ευφάνταστες καταθέσεις του καλλιτέχνη αναδεικνύουν τα καθαρά υπερρεαλιστικά στοιχεία και οι μικτές τεχνικές του δημιουργούν μια ονειρική ατμόσφαιρα, καθώς παράλληλα, χωρίς να μειώνεται η λαμπερή χροιά του χρώματος, υιοθετείται η αφαιρετική γραφή. Ο Λεόντιος Πετμεζάς επισημαίνει επίσης ότι πρόκειται για προσεγγίσεις «που εικονίζονται με πρωτοποριακό ρυθμό, ενώ αποκρυπτογραφούν παρακαταθήκες εξερεύνησης, αρμονικής μαγείας και αισθαντικής σημασίας. Με καθαρότητα θέσεων παραπέμπουν σε μνημονικές χαράξεις, που με εύληπτη αμεσότητα οδηγούν σε οδούς προέκτασης και σε κυτταρικές ιδεοληψίες που ευπρόσδεκτα στηρίζουν την προοπτική της ολοκλήρωσης». Η έκθεση διαρκεί έως τις 10 Αυγούστου. Ωράριο: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 20.00 – 22.00
Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa Ροδόπη (Ι. Μεσολωρά 7& Βύρωνος, Αργοστόλι, Κεφαλονιά, τηλ.: 2671028501)

 

Λίθος / Λήθη

Αν κατάγεσαι από ένα ορεινό μαστοροχώρι, όπου μέχρι δυο γενιές πριν, ξεκινούσαν μπουλούκια χτιστάδων για να πελεκήσουν την πέτρα και να τη μεταμορφώσουν σε σπίτια, γιοφύρια και καμπαναριά, ακόμη και σε πείσμα της λήθης των καιρών, πέτρινος και άσπαστος είναι ο ομφάλιος λώρος που σε δένει με το λίθο. Γι’ αυτό και τα παλιά, ανενεργά εργαλεία της πέτρας με ψηλαφίσιμα ακόμη τα σημάδια των χεριών που τα δούλεψαν, εγγράφονται στη μνήμη ως πολιτισμικά γονίδια. Ανασυρμένα από την άχλη μιας αδηφάγας λήθης, σφυριά, καλέμια και αλφάδια εγκαταλείπουν τη συμβατική συνθήκη των μέσων κατασκευής και αναγεννιούνται ως αισθητικές φόρμες και εικαστικές δημιουργίες στην έκθεση της Στρατηγούλας Γιαννικοπούλου. Τα εργαλεία της πέτρας και τα χέρια που τα κράτησαν, απελευθερωμένα πλέον από την αλλοτινή τους χρηστική μονομέρεια, επανατοποθετούνται σε ένα νέο πολιτισμικό συγκείμενο και επαναπροσδιορίζονται οπτικά ως αυθύπαρκτα εικαστικά συμβάντα. Την έκθεση έχει επιμεληθεί ο Γιώργος Τζάνερης. Μετά τις 13 Ιουλίου τα έργα παρουσιάζονται στα Λαγκάδια Αρκαδίας στο πλαίσιο των Γιορτών της Πέτρας, διοργάνωση της Κίνησης Πολιτώνς «Άνθη της Πέτρας».
Gallery Genesis (Χάριτος 35, Κολωνάκι, Αθήνα, τηλ.: 2117100566)