ΕΛΤΑ: Λένε διάσωση, εννοούν συρρίκνωση και υπονόμευση

 

Με την ανάληψη καθηκόντων, τον Ιούλιο του 2019, η νέα κυβέρνηση έδειξε την απέχθειά της σε ό,τι δημόσιο και την εμμονή της στην ιδιωτικοποίησή του. Φραγμό σε αυτή την εμμονή αποτελούν οι αντιστάσεις που προβάλλουν οι εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα και η ίδια η κοινωνία, που αντιλαμβάνεται ότι αυτό θα λειτουργήσει εις βάρος της. Για να περάσουν τα μέτρα ιδιωτικοποίησης του δημόσιου τομέα η συνταγή είναι γνωστή. Πρώτα τον υπονομεύουμε ως σπάταλο και αντιοικονομικό και στη συνέχεια προχωρούμε στην ιδιωτικοποίηση. Έτσι «μ’ ένα σμπάρο δύο τρυγόνια» που λέει ο λαός μας. «Πείθουμε» την κοινωνία για το συμφέρον που έχει από την ιδιωτικοποίηση και ταυτόχρονα μεταφέρουμε κερδοφόρους τομείς στην ιδιωτική πρωτοβουλία με το λιγότερο δυνατό κόστος. Ένας από αυτούς τους τομείς είναι και τα ΕΛΤΑ, τα οποία απ’ ό,τι φαίνεται έχουν μπει στο στόχαστρο της ιδιωτικοποίησης.
Συγκεκριμένα, ενώ ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης εξέφρασε στη Βουλή, σε ερώτηση των βουλευτών Μάριου Κάτση (ΣΥΡΙΖΑ) και Βασίλη Κεγκέρογλου (ΚΙΝΑΛ), την πρόθεση της κυβέρνησης να διασώσει τα ΕΛΤΑ βάσει σχεδίου το οποίο θα ανακοινώσει σύντομα, ταυτόχρονα απαντώντας για τη συρρίκνωση των ΕΛΤΑ με κλείσιμο καταστημάτων και απόλυση εργαζομένων των οποίων λήγουν οι συμβάσεις, δήλωσε ότι «είναι αποφάσεις της διοίκησης που γίνονται σε μια πολύ δυσχερή κατάσταση μέχρι να καταρτισθεί το σχέδιο διάσωσης του οργανισμού». Επίσης, αυτό το χρονικό διάστημα η διοίκηση ανατίμησε έως 164% το κόστος των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ υποβαθμίζοντας ταυτόχρονα την ποιότητα της εξυπηρέτησης και δίνοντας προφανώς πόντους στον ανταγωνισμό. Επιπλέον, στο ίδιο χρονικό διάστημα έλαβε απόφαση για την πρόσληψη συμβούλου ο οποίος και θα εξετάσει δυνατότητα προγράμματος εθελουσίας εξόδου εργαζομένων και όλα αυτά στο πλαίσιο της διασφάλισης της βιωσιμότητας και της ανάπτυξης των ΕΛΤΑ. Με άλλα λόγια η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη έχει να κάνει μόνο με τη μείωση του ανθρώπινου δυναμικού εξ ορισμού. Όσο η κυβέρνηση θα ετοιμάζει το «σχέδιο διάσωσης» των ΕΛΤΑ, η διοίκηση θα συρρικνώνει περαιτέρω τη δραστηριότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών των ΕΛΤΑ και στο τέλος, όπως λένε στο ποδόσφαιρο, «νικούν οι Γερμανοί». Με άλλα λόγια σώζουμε το δημόσιο από τα κόστη με τα οποία το επιβαρύνουν τα ΕΛΤΑ και παραδίδουμε το αντικείμενό τους στον ιδιωτικό τομέα.
Πώς προετοιμάζεται το έδαφος; Ας δούμε τα στοιχεία που κατέθεσε ο υπουργός: «Το 2014 τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας ξεπερνούσαν τα 38 εκατ. ευρώ. Το 2019 οι ζημιές έφθασαν τα 115 εκατ. ευρώ. Άρα ο οργανισμός έχασε 150 εκατ. ευρώ και τα ΕΛΤΑ έχουν έλλειμμα σχεδόν 6 εκατ. ευρώ το μήνα». Καμία αναφορά στη χασούρα 221 εκατ. ευρώ από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, ούτε σε έργα που δεν έγιναν από το ΕΣΠΑ ύψους 52 εκατ. ευρώ και, το κυριότερο, στο χρέος 300 εκατ. ευρώ που οφείλει στα ΕΛΤΑ το ελληνικό Δημόσιο από υπηρεσίες που του πρόσφερε. Τις λεγόμενες καθολικές υπηρεσίες που αφορούν 40 εκατ. ευρώ ανά έτος.

Γνώριζαν προτού αναλάβουν

Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ), με ανακοίνωσή τους με τίτλο «Ως εδώ με την απαξίωση των ΕΛΤΑ» μεταξύ άλλων αναφέρει: «Η νέα διοίκηση που τοποθετήθηκε στα ΕΛΤΑ εδικαιούτο και της δώσαμε περίοδο χάριτος για να προσαρμοστεί και να προλάβει να δώσει δείγματα γραφής των προθέσεών της. Πέντε μήνες μετά οι πολιτικές και διοικητικές πρακτικές συρρίκνωσης και απαξίωσης της επιχείρησης καλά κρατούν. Προκειμένου να αποφύγουμε το καταστροφικό αδιέξοδο που οδηγούμαστε είμεθα υποχρεωμένοι να παρέμβουμε». Στη συνέχεια αναφέρουν ότι γνώριζαν την κατάσταση προτού αναλάβουν και αντί να προχωρήσουν στα αυτονόητα και να αντιμετωπίσουν τα κρίσιμα ζητήματα, όπως η απαίτηση των οφειλών από το ελληνικό Δημόσιο και να προχωρήσουν στην άμεση εφαρμογή ενός σχεδίου αναδιοργάνωσης και ανάπτυξης βρισκόμαστε στο ίδιο έργο θεατές. Υπάρχει πληθώρα σχεδίων και μελετών που έχουν καταρτιστεί τα προηγούμενα χρόνια και θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση εκκίνησης. Αντ’ αυτού πάλι νέοι διαγωνισμοί, νέες μελέτες, νέα σχέδια, νέοι σύμβουλοι και πλήθος αναθέσεων σε «ειδικούς». Αποκορύφωμα αποτελεί η ανάθεση σε δικηγορικό γραφείο υποθέσεων των ΕΛΤΑ τη στιγμή που υπάρχει νομική υπηρεσία με άριστη επιστημονική κατάρτιση. Στη συνέχεια καταγγέλλουν και αναλύουν: τη μείωση θέσεων εργασίας, τη διάλυση της διανομής και τη συρρίκνωση του δικτύου καταστημάτων.

Αιτήματα και προτάσεις

Τέλος, οι εργαζόμενοι ζητούν ενσωμάτωση των ταχυμεταφορών των ΕΛΤΑ με τη μητρική εταιρεία.
Ζητούν να τηρηθεί το θεσμικό πλαίσιο των ΕΛΤΑ και η συλλογική σύμβαση εργασίας στην αποζημίωση συνταξιοδότησης και καταγγέλλουν μεθοδεύσεις για να αποδεσμευτούν από τις υποχρεώσεις τους.
Ζητούν να δοθεί η δέουσα προσοχή στο Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης ΕΛΤΑ και καταγγέλλουν ότι δεν δημιουργήθηκε το ταμείο για το βόλεμα φίλων.
Ζητούν να μην καταργηθεί και να αξιοποιηθεί το Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Ζητούν να ανακληθεί η απόφαση για μη συνέχιση της αυτόνομης δραστηριότητας της Ενέργεια ΕΛΤΑ που αποτελεί την τρίτη σε μέγεθος πηγή εσόδων των ΕΛΤΑ.
Στη συνέχεια, καταθέτουν προτάσεις για την αναδιοργάνωση και επαναφορά των ΕΛΤΑ στη βιωσιμότητα και την κερδοφορία παρουσιάζοντας παρεμβάσεις σε έξι άξονες: Θέματα άμεσης στρατηγικής προτεραιότητας., Στρατηγικές συμμαχίες – τραπεζικά προϊόντα, Πολιτική προσωπικού, Νομοθετικές παρεμβάσεις, Στρατηγικός σχεδιασμός ελληνικών ταχυδρομίων, Χαρτοφυλάκιο προϊόντων και υπηρεσιών – συνεργασίες.
Παράλληλα, καταγγέλλουν την κυβέρνηση ότι «επί οκτώ μήνες περιορίζεται σε καθημερινές αόριστες εξαγγελίες διάσωσης, την ώρα που η διοίκηση προωθεί τη συρρίκνωση της παραγωγικής λειτουργίας της επιχείρησης». Αναγγέλλουν δε απεργία και κεντρική συγκέντρωση στην Αθήνα εφόσον δεν υπάρξουν άμεσα θετικές εξελίξεις.

Πέτρος Ζούνης