Η αντιπρόταση του ΣΥΡΙΖΑ

Η κυβέρνηση επέλεξε την προηγούμενη εβδομάδα να ανακοινώσει… με δόσεις τα μέτρα αντιμετώπισης της κρίσης που προκύπτει από τον κορωνοϊό, την ώρα που για λόγους προστασίας η βουλή είναι κλειστή και επομένως δεν μπορεί να υπάρξει άμεση αντιπολίτευση και άρα είναι στη διάθεση των ΜΜΕ να την προβάλουν ή να την αποσιωπήσουν. Στο παρόν δισέλιδο συγκεντρώσαμε τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τα άμεσα μέτρα που πρέπει να παρθούν, για τα μέτρα που αφορούν την οικονομία, την κοινωνική πρόνοια και την αλληλεγγύη, όπως και μια πρώτη ανάλυση του Ευκλείδη Τσακαλώτου, ύστερα από τη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ. Με αυτό τον τρόπο, ο αναγνώστης έχει μια σύνοψη της αντιπρότασης του ΣΥΡΙΖΑ και σε ποια λογική κινείται αυτή, ώστε να μπορέσει να τη συζητήσει, παρά την καραντίνα, στις διαδικτυακές ή και τηλεφωνικές του παρέες.

Δέκα απολύτως αναγκαίες παρεμβάσεις

Σε δήλωσή του ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Χαρίτσης χαρακτηρίζει ως ανεπαρκή τα μέτρα της κυβέρνησης που ανακοίνωσαν οι τρεις υπουργοί (Βρούτσης, Γεωργιάδης, Σταϊκούρας), προσθέτοντας πως «η κυβέρνηση, δυστυχώς, δεν αντιλαμβάνεται το μέγεθος της ύφεσης στην οποία βυθίζεται η οικονομία, την επερχόμενη έκρηξη της ανεργίας και τις κοινωνικές διαστάσεις μίας νέας κρίσης που έχει ήδη κάνει την εμφάνισή της». Προτείνει δε δέκα συγκεκριμένες προτάσεις.
1) Το ποσό των 800 ευρώ για 1.5 μήνα είναι εξαιρετικά χαμηλό. Είναι κάτω από τον κατώτατο μισθό και δεν επαρκεί για την κάλυψη των εργαζομένων. Απαιτείται πλήρης καταβολή μισθών και πλήρης κάλυψη του μισθολογικού κόστους των επιχειρήσεων από το κράτος.

2) Χιλιάδες εργαζόμενοι μένουν εκτός του επιδόματος αφού απασχολούνται σε επιχειρήσεις που δεν έχουν κλείσει αλλά υπολειτουργούν. Απαιτούνται οριζόντια μέτρα που θα καλύψουν όλους τους κλάδους της οικονομίας.
3) Για τους ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρηματίες πρέπει να υπάρξει ειδικό επίδομα, το οποίο θα ισούται με το 1/12 του περυσινού καθαρού εισοδήματός τους, με ελάχιστο τον κατώτατο μισθό και μέγιστο ένα πλαφόν που θα ορίσει η κυβέρνηση.
4) Τα κίνητρα και οι παραινέσεις για αποφυγή απολύσεων δεν επαρκούν. Ποιος ξενοδόχος ή επιχειρηματίας πείθεται να μην απολύσει όταν κατακρημνίζεται ο τζίρος του; Απαιτείται γενικευμένη απαγόρευση απολύσεων, αλλιώς θα οδηγηθούμε σε έκρηξη της ανεργίας. Απαιτείται επιπλέον ακύρωση των απολύσεων που ήδη πραγματοποιήθηκαν τον τελευταίο μήνα καθώς και απαγόρευση δυσμενούς μετατροπής συμβάσεων (για παράδειγμα, πλήρους σε μερικής).
5) Απαιτείται ρύθμιση για τον μη συμψηφισμό ημερών μη εργασίας λόγω κορωνοϊού με τις τακτικές άδειες εργαζομένων.
6) Πρέπει να προστατευθούν οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων των οποίων τα ωράρια έχουν επεκταθεί (πχ σούπερ μάρκετ). Αντιθέτως έχει ανασταλεί η δήλωση των υπερωριών τους, γεγονός που οδηγεί σε πλήρη εξουθένωση των εργαζομένων χωρίς προστασία.
7) Είναι αναγκαίο να δοθεί έκτακτο επίδομα για τα χαμηλά εισοδήματα με στόχο την κάλυψη έκτακτων αναγκών.
8) Απαιτείται αναστολή των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας για την οποία δεν υπήρξε καμία μέριμνα.
9) Πρέπει, τέλος, άμεσα να υπάρξει παρέμβαση της κυβέρνησης προκειμένου οι τράπεζες να παγώσουν την καταβολή δόσεων κεφαλαίου (χρεωλύσια) και για τα φυσικά πρόσωπα που μέχρι πριν την κρίση ήταν συνεπείς. Ειδάλλως θα βρεθούμε μπροστά σε έκρηξη νέων κόκκινων δανείων και μαζικούς πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας.
10) Οι πιο ευάλωτοι συμπολίτες μας πλήττονται ακόμη περισσότερο από τον κίνδυνο του κορωνοϊού και τις συνέπειές του: τα φτωχά παιδιά, οι ανάπηροι και οι χρονίως πάσχοντες στα ιδρύματα αλλά και έξω από αυτά, οι ανθρώπους που βιώνουν της ακραία φτώχεια ή που ζουν σε υποβαθμισμένες συνθήκες και δεν μπορούν να φροντίσουν τους εαυτούς τους σωστά απέναντι στην απειλή του ιού. Η κυβέρνηση δεν βρήκε να εξαγγείλει ούτε ένα μέτρο για όλους αυτούς. Εμείς έχουμε διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις μας για στήριξη όλων αυτών των ευάλωτων ομάδων.
Όπως κατέληξε ο Αλ. Χαρίτσης: «Όλα τα παραπάνω συνιστούν απολύτως αναγκαίες παρεμβάσεις για τη στήριξη επιχειρήσεων, εργαζομένων και νοικοκυριών. Η κυβέρνηση δεν μπορεί να υποτιμά την κλίμακα και το βαθμό μετάδοσης των προβλημάτων στο σύνολο της οικονομίας. Με τις σημερινές της ανακοινώσεις δίνει λιγότερα από όσα μπορεί, χωρίς κανείς να την εμποδίζει να δώσει όσα απαιτούνται. Οφείλει να προχωρήσει άμεσα σε επιπρόσθετα οριζόντια μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, χωρίς να σκέφτεται το δημοσιονομικό κόστος. Άλλωστε, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έχει φροντίσει για αυτό, δημιουργώντας το μαξιλάρι ασφαλείας, ώστε τώρα να μπορούμε να δαπανήσουμε ό,τι χρειαστεί πριν να είναι αργά για την οικονομία αλλά και συνολικά για την ελληνική κοινωνία. Χωρίς να σκεφτόμαστε τους περιορισμούς, διότι αν χρειαστεί, υπάρχουν τα 35 δισ. που αφήσαμε ως παρακαταθήκη για μια δύσκολη στιγμή. Και αν δεν είναι αυτή η δύσκολη στιγμή, άραγε ποια είναι…».

 

 

Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για οικονομία, αλληλεγγύη, κοινωνική πρόνοια

1. Μέτρα για την οικονομία

Αυτό που σήμερα απαιτείται είναι όχι μέτρα «ασπιρίνες», αλλά ένα γενναίο πρόγραμμα σωτηρίας με ορίζοντα τουλάχιστον ως το τέλος του έτους, που θα καλύπτει οριζόντια όλη την οικονομία.
Ειδικότερα, προτείνουμε τις ακόλουθες παρεμβάσεις:
– Απολύσεις: Γενικευμένη απαγόρευση απολύσεων. Ακύρωση των απολύσεων που ήδη πραγματοποιήθηκαν τον τελευταίο μήνα καθώς και απαγόρευση δυσμενούς μετατροπής συμβάσεων (για παράδειγμα, πλήρους σε μερικής).
– Μισθοί – Ασφαλιστικές εισφορές: Πλήρης καταβολή από το κράτος των μισθολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων (συμπεριλαμβανομένου του δώρου του Πάσχα) όλων των επιχειρήσεων που πλήττονται άμεσα από την πανδημία.
– Ελεύθεροι επαγγελματίες και επιχειρηματίες: Έκτακτο ειδικό επίδομα, το οποίο θα ισούται με το 1/12 του περυσινού καθαρού εισοδήματός τους, με ελάχιστο τον κατώτατο μισθό και μέγιστο ένα πλαφόν που θα ορίσει η κυβέρνηση. Αναστολή πληρωμών όλων των φορολογικών υποχρεώσεων για όσο διάστημα οι επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές.
– Χαμηλά εισοδήματα: Έκτακτο επίδομα για τα χαμηλά εισοδήματα με στόχο την κάλυψη έκτακτων αναγκών.
– Προστασία εργαζομένων: Ειδικά μέτρα για να ενισχυθεί η προστασία των εργαζόμενων. Για παράδειγμα: Να διευρυνθούν τα κριτήρια του επιδόματος ανεργίας και να καλυφθούν άμεσα οι εποχικά εργαζόμενοι. Να γίνει ρύθμιση για τον μη συμψηφισμό ημερών μη εργασίας λόγω κορωνοϊού με τις τακτικές άδειες εργαζομένων. Να προστατευθούν οι εργαζόμενοι των επιχειρήσεων των οποίων τα ωράρια έχουν επεκταθεί (πχ σούπερ μάρκετ).
– Αναστολή πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας.
– Τράπεζες: Άμεσα κρατική παρέμβαση στις τράπεζες, ώστε να παγώσουν τις δανειακές οφειλές και για τα φυσικά πρόσωπα και να παρατείνουν την εξόφληση των επιταγών για όσο διαρκεί η κρίση.
– Εξαιρετικά γενναίο πρόγραμμα παροχής ρευστότητας στην πραγματική οικονομία: Παροχή άτοκων δανείων στις επιχειρήσεις – Δημιουργία νέων εργαλείων ρευστότητας μέσω της Αναπτυξιακής Τράπεζας – Εκπόνηση και εφαρμογή ενός αντίστοιχου «σχεδίου Ηρακλής» για τις επιχειρήσεις και την εγγύηση του δημοσίου σε επιχειρηματικά δάνεια.

2. Μέτρα για την Κοινωνική Πρόνοια και Αλληλεγγύη

– Καμία διακοπή παροχών κοινωνικής ωφέλειας (ρεύμα, νερό τηλέφωνο, φυσικό αέριο) για έξι μήνες.
– Παράταση εξόφλησης λογαριασμών κοινωνικής ωφέλειας για 6 μήνες και καμία αύξηση στα τιμολόγια μέχρι το τέλος του 2020, μέτρο που πρέπει να αφορά όλους τους παρόχους.
– Διερεύνηση της δυνατότητας κάλυψης του κόστους των παροχών κοινωνικής ωφέλειας από το Υπουργείο Οικονομικών, για την περίοδο της πανδημίας, βάσει κοινωνικών και οικονομικών κριτηρίων που θα περιλαμβάνουν ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και επιχειρήσεις ή εργαζόμενους που έχασαν ή σταμάτησαν την εργασία τους.
– Έκτακτη ενίσχυση για τρεις μήνες στους δικαιούχους του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (πρώην ΚΕΑ), ίση με το 50% του χορηγούμενου επιδόματος, για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών.
– Αύξηση κατά 50% για τρεις μήνες των αναπηρικών προνοιακών επιδομάτων
– Τρίμηνη παράταση της χορήγησης όλων των επιδομάτων που αποδίδει ο ΟΠΕΚΑ και τα οποία έληξαν ή λήγουν το προσεχές τρίμηνο: Ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα (πρώην ΚΕΑ), αναπηρικά, ανασφάλιστων υπερηλίκων, στέγασης και γέννησης.
– Άμεση χορήγηση των προνοιακών αναπηρικών επιδομάτων σε όσους έχουν υποβάλει νέες αιτήσεις που έχουν γίνει αποδεκτές από τον ΟΠΕΚΑ και οι οποίες δεν θα εξετασθούν από τα ΚΕΠΑ το προσεχές εξάμηνο.
– Τα 185.000 σχολικά γεύματα τώρα που τα σχολεία είναι κλειστά να διατεθούν στους δήμους για τις προνοιακές τους δομές κα υπηρεσίες και τους εργαζόμενους στην καθαριότητα, καθώς και σε μεγάλους οργανισμούς υγειονομικής και προνοιακής φροντίδας (προνοιακά ιδρύματα).
– Άμεση επανασύσταση της Ειδικής Γραμματείας Ρομά και υλοποίηση των προγραμμάτων βελτίωσης συνθηκών διαβίωσης και υγιεινής στους καταυλισμούς.
– Δημιουργία Κέντρου Ενημέρωσης και Στήριξης ηλικιωμένων με κορμό την Γραμμή Ζωής – Silver Alert για 100.000 ηλικιωμένους. (Κόστος ενίσχυσης 500.000 ευρώ).
– Για τα ιδρύματα κλειστής φροντίδας με παιδιά, ΑμεΑ, ηλικιωμένους και χρονίως πάσχοντες. Η πρόσφατη ΠΝΠ δεν αντιμετωπίζει τις κατεπείγουσες και εκρηκτικές ανάγκες τους. Προτείνουμε άμεση ενίσχυση με τουλάχιστον 800 άτομα που είναι διαθέσιμα και έχουν προϋπάρχουσα γνώση και εμπειρία.

 

Ο ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΙΟΥΡΟΓΚΡΟΥΠ

Σε συνέντευξή του στον Αντένα την Τρίτη, αμέσως μετά την απόφαση του Γιούρογκρουπ, ο Ευκλείδης Τσακαλώτος άσκησε αυστηρή και συγκροτημένη κριτική στη γραμμή πλεύσης που ορίζει για την αντιμετώπιση της κρίσης, με βάση όχι μόνο τις σημερινές ανάγκες αλλά και την, αρνητική, εμπειρία του 2008. Δημοσιεύουμε ολόκληρη την απομαγνητοφώνηση της συζήτησης:

Ένα πρώτο σχόλιό σας για τις χθεσινές αποφάσεις του Γιούρογκρουπ.
Είναι μια στιγμή ευθύνης, συλλογικά και ατομικά. Ο ελληνικός λαός, και γενικότερα ο ευρωπαϊκός λαός, αρχίζουν και καταλαβαίνουν ότι είναι τέτοιες στιγμές. Είμαι ανήσυχος και πολύ πιο ανήσυχος μετά την απόφαση του Γιούρογκρουπ. Δεν συμμερίζομαι την αισιοδοξία του κ. Κ. Χατζηδάκη. Το 1% του ΑΕΠ της ΕΕ είναι πολύ μικρό, πολύ λιγότερο από ό,τι χρειάζεται. Το είδαμε να το λένε αυτό και οι μεγάλες οικονομικές εφημερίδες. Διαβάστε τι λένε οι Financial Times, δείτε την αντίδραση των αγορών, την αντίδραση σημαντικότατων οικονομολόγων. Έχουμε μπροστά μας μια απειλή για την οικονομία. Το 1% του Γιούρογκρουπ δεν μας καλύπτει.
Έχουμε μια απόφαση να πάρουμε. Η προσέγγιση του Γιούρογκρουπ είναι: ας κάνουμε κάτι λίγο τώρα και μετά, αν γίνουν τα πράγματα χειρότερα, θα κάνουμε κάτι άλλο. Έχω βαρεθεί τα «αν» του Γιούρογκρουπ: «αν χρειαστεί θα κάνουμε». Αυτή η προσέγγιση δεν βοηθάει. Δεν βοηθάει να πούμε «θα αφήσουμε να εξελιχθούν τα πράγματα και, αν γίνουν χειρότερα, θα κάνουμε κάτι». Πρέπει να είσαι, όπως λένε οι οικονομολόγοι, μπροστά από την καμπύλη. Αυτό σημαίνει ότι κάνεις κάτι πολύ επιθετικά στην αρχή και μετά δεν χρειάζεται να πάρεις άλλα μέτρα. Αυτό είδαμε να συμβαίνει και με το ελληνικό χρέος. Δεν βοήθησε αυτή η τακτική την ελληνική οικονομία.
Νομίζω, ότι ήταν η στιγμή να κάνουμε ένα πακέτο 2,5% του ελληνικού ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 5 δισ. Να κατέβει από τώρα ο στόχος του Πρωτογενούς Πλεονάσματος στο 2% και σε αυτό το στόχο να μην μετράνε οι επιπλέον δαπάνες που θα γίνουνε σε σχέση με τον ιό. Αυτό θα μας έδινε μια δημοσιονομική χαλάρωση που θα μας βοηθούσε. Έχουμε και το μαξιλάρι, που τόσο χλευάστηκε και τώρα αποδεικνύεται απαραίτητο.
Αυτό θα μας επέτρεπε: Να κάνουμε περισσότερα για τους εργαζόμενους. Να κάνουμε περισσότερα για τη ρευστότητα των επιχειρήσεων. Να δώσουμε ένα έκτακτο επίδομα στους ανθρώπους που θα μείνουν στην καραντίνα στο σπίτι και δεν έχουν τη ρευστότητα να πάνε στο σούπερ μάρκετ, να αγοράσουν ένα καλάθι 200 ευρώ, για να τους καλύψει για 15 μέρες.
Η σοφή διαχείριση αυτή τη στιγμή είναι να αφήσουμε το πρωτογενές πλεόνασμα να μειωθεί, να κάνουμε τις δαπάνες που χρειάζονται, να δώσουμε τις φοροαπαλλαγές που χρειάζονται. Και εδώ θα κάνω το πολιτικό σχόλιο ότι κάποιοι λέγαμε, βγαίνοντας από το μνημόνιο, ότι πρέπει να μοιραστούν τα μέτρα σε φοροελαφρύνσεις και σε δαπάνες για την υγεία. Να γίνουν όλα αυτά και αν δημιουργηθεί προσωρινό δημοσιονομικό πρόβλημα ή δεν έχουμε χρηματοδότηση, τότε έχουμε το μαξιλάρι που μας δίνει ασφάλεια, ώστε το προσωρινό πρόβλημα να αντιμετωπιστεί.

Ακούσαμε να λένε ότι τα 16 δισ. είναι διαθέσιμα…
Εγώ καταλαβαίνω ότι θέλετε να ξοδέψουμε λίγο και μετά να δούμε. Λέω το αντίθετο. Πρέπει τώρα να ξοδέψουμε πολλά τώρα, να στηρίξουμε το σύστημα υγείας, τις ευάλωτες ομάδες, τους εργαζόμενους και μετά έχουμε καβάτζα το μαξιλάρι. Δεν είναι πιο λογικό αυτό; Πραγματικά θεωρείτε ότι πάμε για μικρή οικονομική κρίση;

Όχι πάμε για μεγάλη. Εσείς που έχετε εμπειρία από Γιούρογκρουπ, πιστεύετε ότι θα σταθούν όλοι στο ύψος των περιστάσεων και θα αυξήσουν τα κονδύλια, προκειμένου να στηριχθούν εργαζόμενοι και επιχειρήσεις;
Έχω μεγάλη εκτίμηση στον Μάριο Σεντένο, που είναι ο πρόεδρος του Γιούρογκρουπ και υπουργός Οικονομικών της Πορτογαλίας. Ο άνθρωπος νομίζω έχει πολύ δύσκολη δουλειά. Η Γερμανία και οι Σοσιαλδημοκράτες πίεσαν για να μην υπάρχουν πιο δυναμικά μέτρα. Ακόμα και ο Μακρόν έχει βγει αριστερότερα από τους σοσιαλδημοκράτες, που υποτίθεται ότι είναι φιλελεύθερος κεντρώος, και είπε να πάρουμε πιο ενεργητικά μέτρα. Και πρέπει να σας πω ότι ανησυχώ με αυτή την στρατηγική «κάνουμε λίγο τώρα και αν χρειαστεί κάτι, κάνουμε κάτι παραπάνω». Αυτός είναι ένας τρόπος μια ύφεση να γίνει κρίση. Και το πρώτο που πρέπει να αποτρέψουμε είναι η μετατροπή μιας κρίσης σε ένα δράμα.

Πόσα χρήματα πρέπει να διατεθούν στους εργαζόμενους;
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ αντί να υπάρχει ένα εφάπαξ 400 ευρώ στους εργαζόμενους, που με εντολή της κυβέρνησης έχουν κλείσει οι επιχειρήσεις, είναι ότι πρέπει να τους καλύψουμε όλο τον μισθό, για όσο χρειάζεται. Το βασικό είναι όταν περάσει ο ιός –όλοι το ευχόμαστε να περάσει γρήγορα, με όσο λιγότερα θύματα γίνεται- και σταθούμε ξανά όλοι όρθιοι, δεν πρέπει να έχουμε εργαζόμενους και οικογένειές με μεγάλη οικονομική αδυναμία, που δεν θα μπορούν να καταναλώσουν και άρα να επεκταθεί αυτή η κρίση. Γι΄ αυτό, λέω, ανησυχώ. Καλύτερα να κάνεις κάτι αρχικά, παρά να περιμένεις και να συσσωρεύονται τα προβλήματα, είτε των επιχειρήσεων που δεν θα έχουν ρευστότητα, είτε των εργαζομένων που δεν θα έχουν διαθέσιμο εισόδημα να ξοδέψουν.

Μήπως είναι μια ευκαιρία να αναθεωρηθεί το ασφυκτικό πλαίσιο επιτήρησης της χώρας μας;
Αυτό δεν σας είπα; Αν ήμουν στο Γιούρογκρουπ θα είχα προτείνει την αναστολή του συμφώνου σταθερότητας. Το σύμφωνο σταθερότητας είχε δημιουργηθεί όταν οι οικονομολόγοι και οι πολιτικοί φοβόντουσαν τον πληθωρισμό. Υπάρχει κάποιος που φοβάται σήμερα ότι το πρόβλημά μας είναι ο πληθωρισμός; Όλοι ξέρουμε ότι αυτό που αντιμετωπίζουμε είναι μια δεύτερη κρίση, όπως το 2009 και αφού δεν έχουμε ξεπεράσει τα αποτελέσματα της προηγούμενης κρίσης.
Κλείνοντας, δεν θέλω να κάνω πολιτική και ιδεολογική αντιπαράθεση, αλλά κάποιοι από εμάς λέγαμε ότι η δημόσια υγεία χρειάζεται τη στήριξη του κράτους, και ιδίως οι άνθρωποι που δίνουν καθημερινά την μάχη σε όλα τα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας. Μόνο στην κρίση καταλαβαίνει κάποιος πόσο σημαντικό είναι το κράτος. Ακόμα και οι ιδεολόγοι του νεοφιλελευθερισμού ξεχνούν την ιδεολογία τους και μιλούν για το κράτος. Όταν βγούμε από αυτή την κρίση, πρέπει να έχει γίνει συνειδητό ότι ο δημόσιος τομέας στην υγεία είναι πολύ σημαντικός για να είμαστε καλυμμένοι τόσο καθημερινά όσο και όταν έχουμε έκτακτες κρίσεις.