Με το βλέμμα στραμμένο σε ένα ενιαίο συγκοινωνιακό σύστημα

mmmapergies

Από την Παρασκευή 24/02 μέχρι και τα τέλη αυτής της εβδομάδας πραγματοποιήθηκαν τρεις 24ωρες απεργίες από τους εργαζομένους των μέσων σταθερής τροχιάς (ΣΤΑΣΥ Α.Ε), με αφορμή την ψήφιση τροπολογίας που δίνει τη δυνατότητα στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ (ΑΜ) να συνάπτει συμβάσεις με τον ΟΑΣΑ για την εμπορική αξιοποίηση των χώρων του μετρό που είναι ιδιοκτησία της.
Μέχρι τώρα την εμπορική εκμετάλλευση είχε η ΣΤΑΣΥ χωρίς να έχει υπογραφεί σύμβαση με την ΑΜ ενώ θα έπρεπε, και χωρίς να της παραχωρεί τα έσοδα. O Λευτέρης Ρενιέρης, πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων ΗΣΑΠ, τονίζει ότι η ρύθμιση αυτή «στερεί έσοδα που μπορεί να έχει η ΣΤΑΣΥ Α.Ε με αποτέλεσμα να είναι αναγκασμένη να μειώσει το συγκοινωνιακό της έργο». Προσθέτει, επίσης, ότι «υπάρχει η πρόθεση του υπουργείου τα τοκοχρεολύσια των δανείων που έχουν συναφθεί από την ΑΜ για την κατασκευή του δικτύου να τα πληρώνει η λειτουργία που σημαίνει απώλεια περαιτέρω 80 εκατ. από τα έσοδα της εταιρείας». Σημειώνει, δε, ότι «δεν υπάρχει καμία δέσμευση από πουθενά, παρά μόνο κάποιες αναφορές ότι αυτό το ποσό θα αντικατασταθεί από κάπου. Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα ποσά γι’ αυτό το πράγμα».

Χωρίς αιτία

Η κυβέρνηση τονίζει ότι οι υποδομές του δικτύου σταθερής τροχιάς ανήκουν στην ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε, η οποία είναι και υπεύθυνη για την εκμετάλλευσή τους και την εμπορική τους χρήση. Στο κείμενο της τροπολογίας αναφέρεται ότι τα καθαρά έσοδα των συμβάσεων που σχετίζονται με την εμπορική χρήση των υποδομών της ΣΤΑΣΥ θα καταγράφονται ως έσοδα στον προϋπολογισμό της, με κατ’ ελάχιστον απόδοση ως εσόδων των ποσών του απολογισμού 2016. Σε ότι αφορά την αποπληρωμή των δανείων, υπεύθυνη γι’ αυτά είναι η ΑΜ, καλύπτοντας το κεφάλαιό τους μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, και τους τόκους από τη λειτουργία και την αξιοποίηση των υποδομών. Κυβέρνηση και υπουργείο Μεταφορών θεωρούν ότι τα αιτήματα των εργαζομένων καλύπτονται και δεν υπάρχει λόγος απεργίας. Τονίζεται, δε, ότι η νομοθετική ρύθμιση έγινε επειδή τα έσοδα από την εκμετάλλευση των χώρων του μετρό από τη ΣΤΑΣΥ, όπως δείχνουν τα επίσημα στοιχεία, έχουν πολλά περιθώρια αύξησης.
Η παραπάνω εκτίμηση βρίσκει αντίθετο τον κ. Σταύρο Σφαιρόπουλο που θεωρεί ότι σε περίοδο κρίσης τα έσοδα της εταιρείας από την εμπορική της πολιτική «σε σχέση με την περίοδο πριν το 2010 έχουν αυξηθεί από τα 4,5 εκατ. στα 7 το 2016». Εκτιμά, ωστόσο, ότι η κυβέρνηση δεν μπορεί να βρει μεγαλύτερα μισθώματα, όπως ισχυρίζεται, ακριβώς λόγω της κρίσης.
Ο κ. Ρενιέρης υποστηρίζει ότι η τροπολογία δεσμεύει τον ΟΑΣΑ για επιστροφή των 7,5 εκατ. που προκύπτουν από την εμπορική εκμετάλλευση του 2016, εκφράζοντας φόβους ότι τα υπόλοιπα έσοδα θα παραμένουν στον ΟΑΣΑ. Τονίζει, δε, ότι «έχουμε προοπτική ως εταιρεία αυτό το κομμάτι να αναπτυχθεί στην εταιρεία μας και να διπλασιαστούν και να τριπλασιαστούν ενδεχομένως».
Εξάλλου, ο κ. Σπύρος Ρεβύθης, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθήνας (ΣΕΛΜΑ), σημειώνει ότι «εμείς ζητάμε οι υποδομές, οι δομές και το ανθρώπινο δυναμικό της ΣΤΑΣΥ να συνεχίσουν να υποστηρίζουν το συγκοινωνιακό έργο και τις λοιπές υπηρεσίες». «Αυτό που επιμένουμε να εξασφαλιστεί είναι ο δημόσιος, κρατικός χαρακτήρας των αστικών συγκοινωνιών και να αποτραπεί με νόμο η εκχώρηση σε ιδιώτες κάποιων δομών, υποδομών και διαφόρων εργασιών που συντελούνται, ώστε να εκτελεστεί το συγκοινωνιακό έργο», τονίζει.
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Τάσος Ταστάνης, τονίζει ότι «είμαστε διοίκηση ενός δημόσιου οργανισμού που πάνω απ’ όλα πρέπει να υπερασπιστούμε και το ένα ευρώ του ελληνικού λαού, για να μείνουν δημόσιες και όχι ιδιωτικές οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας». Το υπουργείο Μεταφορών, εξάλλου, θεωρεί ότι με την τροπολογία αυτή αποφεύγεται το ενδεχόμενο να θεωρηθούν τα εν λόγω έσοδα της ΣΤΑΣΥ, παράνομες, κρατικές επιχορηγήσεις, υπενθυμίζοντας την περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που κατηγορήθηκε γι’ αυτό και έτσι επιβλήθηκε η ιδιωτικοποίησή της.

Κοινά συμφέροντα

Σύμφωνα με το νόμο 3290/11, ο ΟΑΣΑ είναι υπεύθυνος για το στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό, το συντονισμό και τον έλεγχο του συγκοινωνιακού έργου που εκτελείται από τα επίγεια και υπόγεια ΜΜΜ, και οι δύο θυγατρικές του (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ) είναι αρμόδιες για το συγκοινωνιακό έργο. Ο προϋπολογισμός των δύο θυγατρικών επιδοτείται από το ελληνικό δημόσιο μέσω του ΟΑΣΑ, ενώ όλα τα έσοδα του ομίλου δίνονται αποκλειστικά στις δύο θυγατρικές και στα έξοδα λειτουργίας του. «Δεν θα υπάρχει καμία επίπτωση στον προϋπολογισμό των εταιρειών από τη συγκεκριμένη τροπολογία», τονιζει ο κ. Ταστάνης, και προσθέτει: «ο ΟΑΣΑ δεν παρακρατά τίποτα από τα έσοδά του και στο σύνολό τους τα διαθέτει στις δύο θυγατρικές εταιρείες λειτουργίας, τη ΣΤΑΣΥ και την ΟΣΥ, ανάλογα με τις ανάγκες τους. Όσο περισσότερα, επομένως, έσοδα εξασφαλίσει από την ευχέρεια που δίνει η ρύθμιση για την εμπορική εκμετάλλευση των χώρων του μετρό, τόσο περισσότερα από αυτά θα διατεθούν στη ΣΤΑΣΥ». Ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ επισημαίνει ότι τα συμφέροντα των τριών εταιρειών είναι κοινά, καθώς «πρόκειται για ένα ενιαίο συγκοινωνιακό σύστημα, που σχεδιάζεται, όχι στη βάση του ανταγωνισμού μεταξύ των μέσων μαζικής μεταφοράς, αλλά με το πώς θα λειτουργεί έτσι ώστε αυτά να αλληλοκαλύπτονται, αλληλοστηρίζονται και αλληλοσυμπληρώνονται, με μοναδικό γνώμονα τις βέλτιστες και ασφαλείς μετακινήσεις του επιβατικού κοινού της Αθήνας. Ένα δημόσιο σύστημα συγκοινωνιών είναι αλληλοτροφοδοτούμενο και αλληλοεξυπηρετούμενο».
Σύμφωνα με τον κ. Ταστάνη, λανθασμένα οι εργαζόμενοι θεωρούν πως «η μητρική εταιρεία ή το υπουργείο δεν μπορεί να έχει τον έλεγχο του εργαλείου σχεδιασμού των δημόσιων συγκοινωνιών». «Αυτή τη στιγμή έχουμε τρεις διαφορετικές διευθύνσεις προμηθειών, τρεις διαφορετικές διευθύνσεις κομίστρου, ανθρώπινου δυναμικού. Θέλουμε να τα ενοποιήσουμε χωρίς να πειράξουμε και να μετακινήσουμε ούτε έναν εργαζόμενο. Θέλουμε να έχουμε μια κοινή πολιτική», προσθέτει. Ο κ. Ρεβύθης επισημαίνει ότι «αφού ο υπουργός έχει δεσμευτεί ότι η κρατική χορήγηση καλύπτει το σύνολο των εξόδων της εταιρείας, και επομένως μιλάμε για δημόσιες, κρατικές συγκοινωνίες, εμείς δεν έχουμε πρόβλημα με τον εποπτικό ρόλο του ΟΑΣΑ».

Αρχές της εβδομάδας οι αποφάσεις

Στην απεργία της Παρασκευής ανέστειλαν τη συμμετοχή τα σωματεία ηλεκτροδηγών στο ΤΡΑΜ, ΜΕΤΡΟ και ΗΣΑΠ με την άποψη ότι πρέπει να ενημερώσουν τους εργαζομένους και να επανέλθουν. Οι εργαζόμενοι θα καθορίσουν τα επόμενα βήματά τους μέσα από γενικές συνελεύσεις αύριο και μεθαύριο, ενώ την Τετάρτη θα συνεδριάσει το συντονιστικό για να αποφασίσει σύμφωνα με τις αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων.

Πέτρος Κοντές

 

 

ΔΗ­ΛΩ­ΣΗ ΤΑ­ΣΟΥ ΤΑ­ΣΤΑ­ΝΗ, ΠΡΟ­Ε­ΔΡΟY ΤΟΥ Ο­Α­ΣΑ

Nα α­ντι­με­τω­πί­σου­με πα­θο­γέ­νειες που κλη­ρο­νο­μή­σα­με

Ως άν­θρω­πος με μα­κρό­χρο­νη πο­ρεία στο χώ­ρο της Αρι­στε­ράς, συμ­με­ρί­ζο­μαι α­πό­λυ­τα κά­θε α­γώ­να των ερ­γα­ζο­μέ­νων για δί­καιες διεκ­δι­κή­σεις. Στην προ­κει­μέ­νη πε­ρί­πτω­ση, ό­μως, έ­χου­με μια α­περ­για­κή κι­νη­το­ποίη­ση χω­ρίς κα­νέ­να α­πο­λύ­τως νό­η­μα και χω­ρίς κα­νέ­να κοι­νω­νι­κό έ­ρει­σμα. Η ρύθ­μι­ση, στην ο­ποία α­ντι­τί­θε­νται τα σω­μα­τεία της ΣΤΑ­ΣΥ, δεν κά­νει τί­πο­τε άλ­λο πα­ρά να πα­ρέ­χει τη δυ­να­τό­τη­τα στην ΑΤ­ΤΙ­ΚΟ ΜΕ­ΤΡΟ να μπο­ρεί να συ­νά­πτει συμ­βά­σεις και με τον Ο­Α­ΣΑ Α.Ε, ό­πως και με την ΣΤΑ­ΣΥ Α.Ε., για την ε­μπο­ρι­κή α­ξιο­ποίη­ση των χώ­ρων του με­τρό που α­νή­κουν στην ι­διο­κτη­σία της. Μια α­ξιο­ποίη­ση που, ό­πως α­πο­δεί­χτη­κε, μέ­χρι τώ­ρα ή­ταν α­νε­παρ­κής. Η ρύθ­μι­ση μά­λι­στα προ­βλέ­πει ό­τι τα έ­σο­δα α­πό την ε­μπο­ρι­κή εκ­με­τάλ­λευ­ση των χώ­ρων του με­τρό θα κα­τευ­θύ­νο­νται στη ΣΤΑ­ΣΥ, ύ­στε­ρα α­πό την α­φαί­ρε­ση των ε­ξό­δων. Ακα­τα­νό­η­τη εί­ναι η θέ­ση των Σω­μα­τείων ό­τι δή­θεν πί­σω α­πό τη ρύθ­μι­ση αυ­τή υ­πο­κρύ­βε­ται η ι­διω­τι­κο­ποίη­ση. Η ση­με­ρι­νή κυ­βέρ­νη­ση, η πο­λι­τι­κή η­γε­σία του υ­πουρ­γείου Υπο­δο­μών και Με­τα­φο­ρών, και οι Διοι­κή­σεις των φο­ρέων κα­τη­γο­ρη­μα­τι­κά έ­χου­με δη­λώ­σει ό­τι κα­νέ­να θέ­μα ι­διω­τι­κο­ποίη­σης των α­στι­κών συ­γκοι­νω­νιών της Αθή­νας δεν υ­πάρ­χει. Αντί­θε­τα, βα­σι­κός στό­χος ό­λων μας εί­ναι να λυ­τρώ­σου­με τις δη­μό­σιες α­στι­κές συ­γκοι­νω­νίες α­πό χρό­νιες πα­θο­γέ­νειες και πρα­κτι­κές που τις τα­λαι­πω­ρού­σαν και να ε­φαρ­μό­σου­με έ­να σχέ­διο α­να­διάρ­θρω­σης, ε­ξυ­γίαν­σης και α­να­βάθ­μι­σής τους με στό­χο να προ­σφέ­ρου­με κα­λύ­τε­ρες, α­σφα­λέ­στε­ρες και πιο προ­σι­τές με­τα­κι­νή­σεις στους συ­μπο­λί­τες μας.