Νέο περιβαλλοντικό ισοζύγιο στο Μικρολίμανο

Σε μια περιοχή με τα χαμηλότερα ποσοστά πρασίνου και δημόσιου χώρου ανά κάτοικο

Tης Γεωργίας Δάμα

Απελευθερώνεται όλο το θαλάσσιο μέτωπο του Μικρολίμανου, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια μεγάλη ζώνη περιπάτου δίπλα στη θάλασσα και στη συνέχεια άλλη μια πλάτους 6,5 μέτρων για τα τραπεζοκαθίσματα των ταβερνών και καφετεριών, τα οποία πρόκειται να μετακινηθούν προς το εσωτερικό, αφήνοντας το χώρο δίπλα στη θάλασσα, ελεύθερο. Παράλληλα, όπως προβλέπει το σχέδιο ανάπλασης, η Ακτή Κουμουνδούρου μετατρέπεται σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας. Στόχος της Περιφέρειας Αττικής είναι να ξεκινήσουν οι εργασίες σε λιγότερο από ένα χρόνο.

Αρκετά χρόνια, η Κτηματική Υπηρεσία Αττικής, στην περιοχή του Μικρολίμανου (Ακτή Κουμουνδούρου) είχε εντοπίσει δεκάδες πολεοδομικές παραβάσεις, κυρίως από τις ταβέρνες. Οι επιχειρηματίες τσιμέντωναν τον αιγιαλό, δημιουργώντας χώρο για τραπεζοκαθίσματα. Τα πρωτόκολλα κατεδάφισης είχαν ήδη τελεσιδικήσει, με αποτέλεσμα να πρόκειται να εκτελεστούν από το Νοέμβριο του 2014. Μια τροπολογία που προηγήθηκε, όμως, με παρέμβαση της πολιτείας (ν.4310/14), ανέστειλε την κατεδάφιση. Ετσι κερδήθηκε χρόνος για την εκπόνηση μελέτης ανάπλασης της περιοχής. Η αναστολή χρειάστηκε να ανανεωθεί με άλλη τροπολογία το 2017(ν.4465). Στο τέλος της χρονιάς ανανεώθηκε για ακόμα μία χρονιά, με νέα τροπολογία που κατέθεσε το υπουργείο Περιβάλλοντος στο νομοσχέδιο για τον «Κλεισθένη».
Αφορμή για τη μελέτη δόθηκε από την αναγκαιότητα απομάκρυνσης όλων των παράνομα τοποθετημένων στεγάστρων των καταστημάτων. Παράλληλα, όμως, θα έπρεπε να εξευρεθεί ένας τρόπος ώστε να νομιμοποιηθεί η παρουσία των καταστημάτων με την ένταξή τους, στον κοινόχρηστο χώρο. Με αυτό το σκεπτικό ο Δήμος Πειραιά εκπόνησε μελέτη που προβλέπει τα εξής:
– Ζώνη πλάτους 9,2 μέτρων δίπλα στη θάλασσα, που σήμερα είναι κατειλημμένη από στέγαστρα, η οποία μετατρέπεται σε χώρο περιπάτου.
– Ακολούθως δημιουργείται ζώνη πλάτους 6,5 μέτρων, στην οποία πρόκειται να μεταφερθούν τραπεζοκαθίσματα και στέγαστρα.
– Η Ακτή Κουμουνδούρου μειώνεται από 7 σε 3,5 μέτρα. Ετσι θα υπάρχει και μια ζώνη ήπιας κυκλοφορίας, δίχως χώρους στάθμευσης, όπως προβλέπεται από την τροποποίηση του πολεοδομικού σχεδίου, από το ΥΠΕΝ.
Σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά, Γιώργο Γαβρίλη «ταυτόχρονα, ο χώρος εκμετάλλευσης των καταστημάτων οργανώνεται, ώστε να μην πληγεί η οικονομική δραστηριότητα στην περιοχή. Η ζώνη αυτή, μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο, δημιουργεί στην περιοχή ένα νέο περιβαλλοντικό ισοζύγιο, σε μια περιοχή που εμφανίζει μέχρι σήμερα τα χαμηλότερα ποσοστά πρασίνου και δημόσιου χώρου ανά κάτοικο σε σύγκριση με όλες τις άλλες περιοχές της ελληνικής επικράτειας».
Ειδικότερα για το ΣΕΦ, ο ίδιος επισημαίνει ότι «ο περιβάλλον χώρος, ο οποίος είχε παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ από το 2012, μετά από συλλογικές προσπάθειες που έγιναν, με νομοθετική ρύθμιση, επέστρεψε ο χώρος στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, ώστε να περάσει στην Περιφέρεια και στο Δήμο».
Ο Γ. Γαβρίλης τονίζει ότι στο χώρο του ΣΕΦ ήδη γίνονται παρεμβάσεις. Η υπό κατασκευή ανάπλαση του Φαληρικού όρμου θα δημιουργήσει ένα τεράστιο μέτωπο περιπάτου άθλησης και αναψυχής σε έκταση περίπου 800 στρεμμάτων.
Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 5,7 εκατομμύρια ευρώ και θα καλυφθεί από ίδιους πόρους της Περιφέρειας Αττικής. Ο Γ. Γαβρίλης διευκρινίζει ότι το έργο θα δημοπρατηθεί σε λιγότερο από τρεις μηνες και θα ξεκινήσει εντός των επόμενων μηνών, ώστε να είναι έτοιμο έξι μήνες αργότερα.