Πολιτισμός, πρώτη και τελευταία μέριμνα

Της Κικής Καρυδάκη – Γριμάνη*

«Στις σημερινές πολυπολιτισμικές κοινωνίες η επιδίωξη της συνέχισης της κουλτούρας και των ιδιαίτερων πολιτισμικών μας στοιχείων γίνεται όσο ποτέ αναγκαία. Είναι ευθύνη όλων ώστε η ιστορία, η γνώση και η παιδεία να γίνουν εργαλεία για να εξασφαλισθεί η επιβίωση και η συνέχεια του πολιτισμού μας. Γι’ αυτό, η έρευνα, η μελέτη και η αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς αποτελούν τους στόχους της δράσης των μελών της πολιτιστικής εταιρείας Πλατύφορος».
Με αυτές τις σκέψεις ιδρύσαμε τη δεκαετία του ’90 την παραπάνω εταιρεία στη Ζάκυνθο. Σε μια περίοδο ενός μοντέλου άναρχης και αμφίβολης τουριστικής ανάπτυξης, υποτίμησης του περιβάλλοντος και υποβάθμισης της ιδιαίτερης πολιτισμικής μας ταυτότητας. Την ίδια περίοδο, η Ζάκυνθος των μεγάλων δημιουργών και των απαιτητικών προσδοκιών οδηγήθηκε θυσία στο βωμό της ξέφρενης κούρσας προς τον πλουτισμό, τα χρηματιστήρια, τη διασπάθιση του δημοσίου χρήματος, τη διαπλοκή, την υποκουλτούρα. Οι κτιριακές υποδομές ανύπαρκτες με ελλιπές ή καθόλου προσωπικό (το Βυζαντινό Μουσείο παρέμενε κατά περιόδους κλειστό επί μήνες). Η πρόσφατη κρίση με τη μείωση σημαντικών οικονομικών πόρων συσσώρευσε επιπλέον προβλήματα σε απαραίτητες εργασίες εκσυγχρονισμού, ανακαίνισης ή συντήρησης κτιριακών και άλλων υποδομών. Όλο αυτό το διάστημα οι άνθρωποι του πολιτισμού, με μόνα εφόδια τα οράματά τους, χωρίς καμία κρατική υποστήριξη, κατόρθωσαν να υπερβούν το δυσμενές περιβάλλον και να αποτυπώσουν με έργο και παρρησία τις αγωνίες τους. Δομές πολιτισμού παρέμειναν όρθιες χάρη στην αυτοθυσία των ολίγων.
Η διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ περιέγραψε ένα χάρτη για πολιτισμό ίσων ευκαιριών σε μικρές κοινωνίες. Εν μέσω κρίσης, στη δική μας περιφέρεια έγιναν λιγοστά πράγματα, όπως η κατασκευή του σπιτιού στο οποίο γεννήθηκε ο ποιητής Ούγκο Φώσκολο, και η τοποθέτηση λίγων υπαλλήλων σε οργανικές θέσεις. Ωστόσο τα κενά που δημιούργησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις και η οικονομική κρίση εξακολουθούν να πλήττουν την περιφέρεια.


Οι επόμενες προτεραιότητες της πολιτιστικής πολιτικής σε τοπικό επίπεδο θα πρέπει να είναι:
* Στήριξη με υπαλληλικό προσωπικό των δομών που υπολειτουργούν λόγω έλλειψής του (Δημόσια Βιβλιοθήκη, φύλακες Μουσείου κ.λπ.).
* Συντήρηση κτιριακών εγκαταστάσεων που καταρρέουν με άμεσες αποτελεσματικές κινήσεις και με υπέρβαση της θηριώδους γραφειοκρατίας.
* Υλικοτεχνική στήριξη των ήδη υπαρχουσών δομών.
* Ανάδειξη των υπαρχόντων στοιχείων της πολιτιστικής κληρονομιάς (αρχαιολογικοί χώροι, πολιτιστικές διαδρομές).
* Αξιοποίηση και απόδοση από το Υπουργείο Πολιτισμού χώρων και αναξιοποίητων εγκαταστάσεων που ανήκουν σε άλλα υπουργεία.
* Προγραμματισμός και χρηματοδότηση σε συνεργασία με περιφερειακή και τοπική αυτοδιοίκηση κτιριακών υποδομών και χώρων πολιτισμού (συνεδριακό κέντρο, πινακοθήκη, χώροι εκθέσεων και άθλησης).
*Ενθάρρυνση των μικρών κυττάρων πολιτισμού (εταιρειών, συλλόγων) ανάλογα με το έργο τους πέρα και έξω από μικροκομματικές και ψηφοθηρικές πρακτικές.
* Αξιοποίηση και στήριξη του μεγάλου ανθρώπινου καλλιτεχνικού και πνευματικού δυναμικού του τόπου για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, πολύ περισσότερο που σε αντίξοες συνθήκες εμφανίζουν έργο και στήριξαν πνευματικά την τοπική κοινωνία.
Αναγνωρίζοντας το σημαντικό έργο, και την ιδιαίτερη ευαισθησία που επέδειξε η σημερινή κυβέρνηση στον τομέα του πολιτισμού, τον οποίο αναγόρευσε ως έναν από τους πρωταρχικούς πυλώνες ανάπτυξης, δεν θα μπορούσα παρά να δηλώσω παρούσα σε αυτή τη σημαντική μάχη, στην ιδιαίτερη πατρίδα μου. Αυτή η ευαισθησία της κυβέρνησης επιβεβαιώνεται άλλωστε και στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ, στο οποίο την πρώτη και την τελευταία θέση καταλαμβάνουν ο Βασίλης Βασιλικός και η Ρέα Γαλανάκη.

* Η Κική Καρυδάκη – Γριμάνη είναι φαρμακοποιός, ιδρυτικό μέλος της Εταιρείας Μελέτης, Έρευνας, Προαγωγής Πολιτισμού, «Πλατύφορος», και υποψήφια βουλευτής με τον ΣΥΡΙΖΑ στο νομό Ζακύνθου.