Σαν ταινία επιστημονικής φαντασίας

Του Στράτου Κερσανίδη

Στις 6 Φεβρουαρίου 2020 έκανε πρεμιέρα στις αίθουσες η ταινία του Κέισι Άφλεκ, «Φως στο σκοτάδι». Πρόκειται για ένα θρίλερ το οποίο εκτυλίσσεται σε έναν κόσμο που, μερικά χρόνια πριν, έχει πληγεί από έναν ιό ο οποίος εξαφάνισε τις περισσότερες γυναίκες του πλανήτη. Μέσα σε αυτό το εφιαλτικό περιβάλλον ένας πατέρας προσπαθεί να επιβιώσει και να σώσει τη ζωή της κόρης του. Αλήθεια ποιος/ποια από εμάς αυτές τις μέρες δεν έφερε στο νου του εικόνες από παρόμοιες ταινίες, στις οποίες η Γη καταστρέφεται ή κινδυνεύει να καταστραφεί εξαιτίας μιας πανδημίας;

«Contagion»

Δεν είναι λίγες αυτές οι ταινίες. Αρκεί να αναφέρουμε μερικούς μόνον τίτλους όπως, «12 πίθηκοι» (1990) του Τέρι Γκίλιαμ, «28 μέρες μετά» (2002) του Ντάνι Μπόιλ, «Pandemic» (2016) του Τζον Σουλτς. Αλλά κυρίως το φιλμ «Contagion» (2011) του Στίβεν Σόντερμπεργκ, όχι επειδή είναι το καλύτερο αλλά επειδή αναφέρεται σε έναν ιό ο οποίος εξαπλώθηκε σε ολόκληρο τον κόσμο ξεκινώντας από …την Κίνα! Η εξάπλωσή του σκότωσε χιλιάδες ανθρώπους ενώ η επιστήμη έκανε ό,τι μπορούσε για να τον σταματήσει.
Η ταινία του Σόντερμπεργκ θυμίζει αρκετά τα όσα συμβαίνουν σήμερα. Βέβαια ο πραγματικός αριθμός των θυμάτων είναι πολύ μικρότερος από αυτόν που παρουσιάζεται στο «Contagion». Βέβαια, να αναφέρουμε και εδώ τα καλά νέα πως ενώ αυτή τη στιγμή υπάρχει έξαρση του ιού στην Ευρώπη, στην Κίνα, σύμφωνα με τα στοιχεία που υπήρχαν στην αρχή της εβδομάδας, η εξάπλωση της ασθένειας είχε φτάσει σε σχεδόν μηδενικά επίπεδα.

Αναβολές, ακυρώσεις, μεταθέσεις

Ο κορωνοϊός, λοιπόν, η εξάπλωση του οποίου έχει αρχίσει να παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις και στην Ελλάδα, έχει πλήξει ήδη πολλούς τομείς της καθημερινότητάς μας. Διάφορες εκδηλώσεις πάσης φύσεως έχουν αρχίσει να αναβάλλονται η μία μετά την άλλη, ανάμεσα στις οποίες και εκδηλώσεις κινηματογραφικές.
Πρώτο «θύμα» ήταν το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, η διεξαγωγή του οποίου μετατέθηκε –καλώς εχόντων των πραγμάτων– για τέλη Μαΐου με αρχές Ιουνίου. Την περασμένη Δευτέρα μάθαμε πως εξαιτίας του κορωνοϊού αναβλήθηκε και το 12ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Λάρισας, το οποίο επρόκειτο να διεξαχθεί στο διάστημα 16 με 22 Μαρτίου. Την ίδια τύχη είχε και το 21ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου που θα ξεκινούσε στις 24 Μαρτίου και σχεδιάζεται για τις αρχές Ιουνίου. Αναβλήθηκε επίσης το Milano Design Film Festival Greece-Athens 2020 που θα ξεκινούσε στις 20 Μαρτίου. Οι νέες ημερομηνίες είναι 6 με 8 Νοεμβρίου 2020 στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και η πρεμιέρα του στις 5 Νοεμβρίου στο Μουσείο Μπενάκη. Κι άλλες όμως τοπικές εκδηλώσεις σε διάφορα μέρη της χώρας αναβλήθηκαν, όπως για παράδειγμα οι προβολές της Κινηματογραφικής Λέσχης Θεσσαλονίκης.
Το ίδιο όμως συμβαίνει και σε διεθνές επίπεδο, αφού μια σειρά από μεγάλες κινηματογραφικές διοργανώσεις έχουν αναβληθεί ή κινδυνεύουν να αναβληθούν. Ανάμεσά τους και το Φεστιβάλ των Κανών, με ημερομηνία έναρξης την 12η Μαΐου. Βέβαια η διοίκηση του φεστιβάλ προχωρά στην ανακοίνωση του επίσημου προγράμματός του, η οποία έχει προγραμματιστεί για τις 16 Απριλίου, αλλά μέχρι τότε κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πώς θα έχει εξελιχθεί η κατάσταση.
Επίσης αναβλήθηκε το Φεστιβάλ του Φράιμπουργκ το οποίο θα ξεκινούσε στις 20 Μαρτίου, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Γενεύης το οποίο θα ξεκινούσε στις 6 Μαρτίου, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Άπω Ανατολής στο Ούντινε της Βόρειας Ιταλίας, το 1ο Φεστιβάλ της Ερυθράς Θάλασσας που θα ξεκινούσε στις 12 Μαρτίου στη Σαουδική Αραβία και πολλές ακόμη κινηματογραφικές συναντήσεις, αγορές, συνέδρια κ.λπ.

Ο ιός χτυπά και τις ταινίες

Όμως, δεν είναι μόνον οι μεγάλες κινηματογραφικές εκδηλώσεις που πλήττονται από την εισβολή του κορωνοϊού στη ζωή μας αλλά και ο προγραμματισμός των ταινιών.

«Μάντεψε ποιος ήρθε για τα γενέθλιά σου»

Έτσι σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση που εξέδωσαν η Μέτρο Γκόλντουιν Μάγερ και η Γιουνιβέρσαλ καθώς και οι παραγωγοί Μάικλ Τζ. Γουίλσον και Μπάρμπαρα Μπρόκολι, αναβάλλεται η προγραμματισμένη για τις 10 Απριλίου έξοδος της νέας ταινίας του Τζέιμς Μποντ «No time to die». Σύμφωνα με το νέο προγραμματισμό η ταινία θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα στις 12 Νοεμβρίου 2020, ίδια ημερομηνία με τη Μεγάλη Βρετανία. Στις ΗΠΑ, ο νέος Μποντ θα κάνει πρεμιέρα στις 25 Νοεμβρίου.
Επίσης εξαιτίας του κορωνοϊού σταμάτησαν και τα γυρίσματα της ταινίας «Mission: Impossible 7», που γινόταν στη Βενετία, σε μια περιοχή η οποία έχει πληγεί ιδιαίτερα. Η επίσημη ανακοίνωση της Παραμάουντ αναφέρει: «Φροντίζοντας πρωτίστως για την ασφάλεια και την υγεία των ηθοποιών και του συνεργείου μας, και καθώς οι δημοτικές αρχές της Βενετίας απαγόρευσαν τις δημόσιες συγκεντρώσεις εξαιτίας της απειλής του κορωνοϊού, αλλάζουμε το σχέδιο της παραγωγής ως προς το γύρισμα διάρκειας τριών εβδομάδων στη Βενετία, πρώτο μέρος των εκτεταμένων γυρισμάτων του «Mission: Impossible 7». Στη διάρκεια αυτής της ανάπαυλας θέλουμε να σεβαστούμε τις ανησυχίες του συνεργείου και θα το συνοδεύσουμε πίσω στην Αμερική, ώσπου να ξεκινήσει ξανά το γύρισμα. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε την κατάσταση και να συνεργαζόμαστε με τις υγειονομικές και δημόσιες Αρχές, όπως υποδεικνύουν οι εξελίξεις».
Στην Κίνα, τη χώρα όπου ανιχνεύτηκαν τα πρώτα κρούσματα, οι κινηματογράφοι έχουν κλείσει με αποτέλεσμα να έχει διακοπεί και η διανομή ταινιών. Επί πλέον η κινεζική κυβέρνηση αποφάσισε τη διακοπή των γυρισμάτων σε όλη την επικράτεια προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος εξάπλωσης του ιού. Μάλιστα η ένωση παραγωγών, συμφωνώντας με την κυβέρνηση, έκρινε την κίνηση απαραίτητη για να προστατευθεί η υγεία των εργαζομένων στον κινηματογραφικό και τηλεοπτικό τομέα.
Φαίνεται όμως πως η κατάσταση έχει επιπτώσεις και στην προσέλευση των θεατών, κάτι που αντικατοπτρίζεται στη μείωση του αριθμού των εισιτηρίων στις αίθουσες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αναβολή εξόδου στις αίθουσες αρκετών ταινιών που είχαν προγραμματιστεί.
Έτσι, μέχρι την περασμένη Κυριακή ξέραμε πως από την Πέμπτη 12 Μαρτίου, επρόκειτο να κάνουν πρεμιέρα μόνον 4 νέες ταινίες. Στην πορεία οι ταινίες έγιναν 3, ύστερα 2 και τέλος έμεινε μόνον 1! Κάτι εντελώς πρωτοφανές που δεν θυμάμαι να έχει ξανασυμβεί.

Μάντεψε ποιος ήρθε για τα γενέθλιά σου

Η μία και μοναδική νέα ταινία της εβδομάδας, είναι η γαλλική κομεντί «Μάντεψε ποιος ήρθε για τα γενέθλιά σου» (Fete de famille), του Σεντρίκ Καν. Πρωταγωνιστεί η Κατρίν Ντενέβ ερμηνεύοντας μια μητέρα η οποία γίνεται 70 χρονών και με αφορμή τα γενέθλιά της η οικογένεια μαζεύεται στο σπίτι, κάπου στη Νότια Γαλλία. Εκτός από την ίδια τη μητέρα και τον πατέρα, στα γενέθλια παρευρίσκονται ο ένας γιος, ο Βενσάν με τη γυναίκα του και τα δυο τους παιδιά, καθώς και ο άλλος γιος, ο Ρομάν μαζί με τη Ροζίτα, τη νέα του φίλη από την Αργεντινή. Οι τελευταίοι μάλιστα έχουν φέρει και μια κάμερα για να αποτυπώσουν τις όμορφες οικογενειακές στιγμές. Και ενώ όλα πηγαίνουν καλά, χτυπάει το τηλέφωνο. Είναι η Κλερ, η μικρότερη κόρη της οικογένειας, την οποία έχουν να δουν 3 χρόνια και η οποία καταφθάνει μετά από λίγο. Η εμφάνιση της Κλερ θα πυροδοτήσει το κλίμα και θα ξεκινήσει ένα γαϊτανάκι ενδοοικογενειακών εξελίξεων.
Η σκηνοθέτιδα σημειώνει: «Γενικά η κωμωδία και η τραγωδία συνυπάρχουν μέσα στην ταινία. Ήθελα να πω μια ιστορία για μια οικογένεια λίγο τρελή αλλά και πολύ ευτυχισμένη, όπου όλοι έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν τη φαντασίωση τους, τη δημιουργικότητα τους. Οι μεταξύ τους σχέσεις είναι σκληρές αλλά και ζωντανές. Κάποιες φορές λέγονται φοβερά πράγματα. Ήθελα το σύνολο να είναι κάπως φευγάτο, τα παιδιά να είναι ασυγκράτητα, να πίνουν κρασί, να σκαρφαλώνουν στα τραπέζια, και οι ενήλικες να είναι σαν παιδιά, με μια αληθινή αίσθηση ελευθερίας. Όλα να είναι ενστικτώδη, στιγμιαία, το ακριβώς αντίθετο από μια οικογένεια στην οποία όλοι έχουν κάνει ψυχανάλυση. Επίσης ήθελα να υπάρχει και ένα στοιχείο σασπένς. Η άφιξη της Κλερ μοιάζει να δυναμιτίζει την ομάδα. Όμως, καθώς η ιστορία αναπτύσσεται, μέσα από τις αποκαλύψεις, τις μεθοδεύσεις και τις ανατροπές, η σιγουριά του θεατή κλονίζεται (…)».

Σημείωση
Το κείμενο γράφτηκε πριν ανακοινωθεί πως λόγω κορωνοϊού κλείνουν και οι κινηματογραφικές αίθουσες για 15 μέρες.