22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Διαδίκτυο εναντίον κορονοϊού

Του Στράτου Κερσανίδη

Στα τέλη του Φεβρουαρίου, ο κορονοϊός είχε κάνει ήδη την εμφάνισή του αλλά όλοι νομίζαμε πως η κατάσταση βρίσκεται υπό έλεγχο. Έτσι δόθηκε κανονικά η συνέντευξη Τύπου για το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο επρόκειτο να διεξαχθεί από τις 5 ως τις 15 Μαρτίου. Βέβαια υπήρχαν κάποιες ανησυχίες και έτσι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, κ. Ορέστης Ανδρεαδάκης, φρόντισε να τις διασκεδάσει λέγοντας πως «δεν υπάρχει λόγος πανικού». Μάλιστα είχε πει πως θα υπάρχει απολυμαντικό υγρό για τα χέρια σε κάθε αίθουσα προβολής, θα γίνεται καθημερινή απολύμανση όλων των χώρων ενώ θα υπάρχει και εξουσιοδοτημένο ιατρικό προσωπικό.
Όμως η κατάσταση ανετράπη με μεγάλη ταχύτητα και μετά από μερικές μέρες άλλαξαν όλα τα δεδομένα με αποτέλεσμα την ημέρα που επρόκειτο να ξεκινήσει το φεστιβάλ, να παρθεί και η απόφαση κλεισίματος των κινηματογραφικών αιθουσών. Φυσικά το φεστιβάλ ανεβλήθη με την ελπίδα πως θα πραγματοποιηθεί λίγο αργότερα. Επειδή όμως ο κορονοϊός απεδείχθη ιδιαίτερα δύσκολος αντίπαλος, τελικά φτάσαμε στα τέλη Μαΐου και το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ θα διεξαχθεί μεν, όχι με τον τρόπο που ξέραμε δε, αλλά διαδικτυακά!

Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ ξεκίνησε

Ήδη από την περασμένη Τρίτη 19 Μαΐου, έχουν ξεκινήσει οι on line προβολές του 22ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το οποίο θα ολοκληρωθεί την Πέμπτη 28 Μαΐου. Όσοι ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν τις προβολές –ή κάποιες από αυτές– μπορούν να μπουν στο www.filmfestival.gr και να ακολουθήσουν το σύνδεσμο TDF22ONLINE. Στη συνέχεια επιλέγοντας το create account, που βρίσκεται επάνω δεξιά στην οθόνη, δημιουργούν ένα λογαριασμό. Μετά από αυτό μπορούν να επιλέξουν και να δουν όποια ταινία επιθυμούν, αφού λάβουν ένα e-mail επιβεβαίωσης. Πρέπει βέβαια να γνωρίζουν πως από τη στιγμή εκείνη έχουν 24 ώρες στη διάθεσή τους για να δουν την ταινία και πως η κάθε ταινία είναι διαθέσιμη για 400 θεάσεις σε χρήστες αποκλειστικά από την Ελλάδα.
Οι διαδικτυακοί θεατές έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν live και μια σειρά από ανοιχτές συζητήσεις μέσω του καναλιού που διαθέτει στο You Tube το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα

Συνολικά 210 ταινίες ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει το φετινό πρόγραμμα. Μάλιστα από φέτος για πρώτη φορά υπάρχουν τρία διαγωνιστικά τμήματα: Nτοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους, Newcomers με πρώτες και δεύτερες ταινίες σκηνοθετών, Film Forward.
Στο τμήμα Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους διαγωνίζονται 10 ταινίες από τις οποίες οι 3 είναι ελληνικές: «Ο τέταρτος χαρακτήρας» της Κατερίνας Πατρώνη, «Η μουσική των πραγμάτων» του Μένιου Καραγιάννη και «Οι άγνωστοι Αθηναίοι» της Αγγελικής Αντωνίου.
Στο τμήμα Newcomers διαγωνίζονται 12 ταινίες από τις οποίες οι 3 είναι ελληνικές: «Κυριακές» της Αλήθειας Αβραμίδη, «Ο Σπύρος και ο γύρος του θανάτου» των Δημήτριου Καφιδά και Λίνου Καφιδά και «Εξπρές Σκοπελίτης» της Αιμιλίας Μήλου.
Τέλος στο τμήμα Film Forward, διαγωνίζονται 9 ταινίες από τις οποίες οι 2 είναι ελληνικές: «Κινούμενη άμμος/Τόπος» των Φλώρου Φλωρίδη και Ζανίν Μιραπφελ (συμπαραγωγή με τη Γερμανία) και «Όρνιθες» του Μπάμπη Μακρίδη.
Ιδιαίτερα αναβαθμισμένο είναι το Ελληνικό Τμήμα, στο πλαίσιο του οποίου θα προβληθούν συνολικά 77 ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους, ενώ ταυτόχρονα η ελληνική παραγωγή ενισχύεται και μέσα από όλες σχεδόν τις δράσεις του φεστιβάλ. Για παράδειγμα υπάρχουν αρκετά ελληνικά ντοκιμαντέρ τα οποία συμμετέχουν στα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα αλλά και στα αναπτυξιακά προγράμματα της Αγοράς.
Όσον αφορά τα αφιερώματα, φέτος υπάρχει ιδιαίτερη πρωτοτυπία.
Πρώτα απ’ όλα να αναφερθούμε στο Ντοκιμαντέρ Κινουμένων Σχεδίων (Animated), αφιέρωμα σε ένα υβριδικό υπο-είδος το οποίο γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη. Συνολικά 28 ταινίες μικρού, μεσαίου και μεγάλου μήκους περιλαμβάνει το συγκεκριμένο αφιέρωμα, ανάμεσα στις οποίες υπάρχουν και τρεις ελληνικές: «Διολκός για 1.500 χρόνια» του Θεοδόση Τάσσιου, «Τακέι Μάρου» του Ζάχου Σαμολαδά και «Το Ερέχθειο. Ιστορία και αναστηλώσεις» του Δημήτρη Πατρίκιου.
Το δεύτερο είναι το αφιέρωμα στα Μιμίδια, γνωστά ως Memes, με 5 ταινίες. Πρόκειται για ταινίες οι οποίες μας φέρνουν σε επαφή με τα memes μέσα από συναρπαστικά, εύστοχα, τολμηρά, αιχμηρά, πολιτικά και χιουμοριστικά ντοκιμαντέρ. Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από το βιολόγο Ρίτσαρντ Ντόκινς στο βιβλίο του «Το εγωιστικό γονίδιο» (1976), για να περιγράψει μια μονάδα πολιτισμού, η οποία μεταβιβάζεται από τον έναν στον άλλο μέσω της μίμησης.
Τέλος, το αφιέρωμα στην Ανθρωπόκαινο Εποχή, με 8 ταινίες, με το οποίο διερευνάται ένα ζήτημα με γεωλογικές, περιβαλλοντολογικές, κοινωνικές, φιλοσοφικές, πολιτικές και πολιτισμικές προεκτάσεις που έχει άμεση σχέση με τις συνέπειες της ανθρώπινης παρουσίας στον πλανήτη. Πρόκειται για μια έννοια που εισήγαγε το 2000 ο νομπελίστας χημικός, Πολ Κρούτσεν, θέλοντας να οριοθετήσει τη σύγχρονη εποχή η οποία διαδέχτηκε την Ολόκαινο, η οποία ξεκίνησε πριν από 11.700 χρόνια.

Ανοιχτές συζητήσεις

Το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συμπληρώνει το πρόγραμμά του με σειρά live ανοιχτών συζητήσεων που μπορείτε να παρακολουθήσετε ζωντανά στο κανάλι του Φεστιβάλ στο YouTube.
Οι συζητήσεις αυτές είναι:
1. Με τον διάσημο πολεμικό ανταποκριτή Ρόμπερτ Φισκ, πρωταγωνιστή του ντοκιμαντέρ «This is not a movie» και τον σκηνοθέτη του, Γιούνγκ Τσανγκ, την Πέμπτη 21 Μαΐου, στις 9μμ.
2. Για την Ανθρωπόκαινο εποχή και τις επιπτώσεις της ανθρώπινης παρέμβασης στο περιβάλλον, την Κυριακή 24 Μαΐου, στις 8μμ, με τους: Ορέστη Ανδρεαδάκη, καλλιτεχνικό διευθυντή Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης/ Γιάννη Μπουτάρη, πρόεδρο και ιδρυτή Arcturos/ Κώστα Στασινόπουλο, επιμελητή και ιστορικό τέχνης, Serpentine Galleries, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)/ Κωνσταντίνο Βουδούρη, καθηγητή Γεωλογίας ΑΠΘ/ Βανέσα Αρχοντίδου, αλπινίστρια/ Χρυσόστομο Σταμούλη, καθηγητή Θεολογίας ΑΠΘ.
3. Για τον κόσμο των memes μέσα από ανοιχτή συζήτηση με τον σκηνοθέτη του «The Story of Technoviking», Ματίας Φριτς, τον αντιπρόεδρο της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου Γιάννη Ιωαννίδη και τους The Real Ancient Memes, την Τετάρτη 27 Μαΐου, στις 8μμ.
Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως φέτος την αφίσα της διοργάνωσης δημιούργησε ο designer Σάκης Στριτσίδης και το επίσημο trailer του online 22ου ΦΝΘ επιμελήθηκε ο Νίκος Πάστρας.