«Βάρκα στο σπίτι» αλλά ταξιδιάρα και ωραία

Μια συζήτηση με τον Λεωνίδα Μαριδάκη για τη νέα του δισκογραφική δουλειά

bannermaridakispcefe-9l71qp0tdpvxoi_q2_b-324x235

Με τον Λεωνίδα Μαριδάκη συνεργάστηκα στην «Κλυταιμνήστρα» της Γιουρσενάρ που ανεβάσαμε πριν από δύο χρόνια με πρωταγωνίστρια την Ειρήνη Μελά. Γνώριζα τη δουλειά του και μου άρεσαν όχι μόνο τα τραγούδια του, φρέσκα, ιδιαίτερα τραγούδια, αλλά και οι όμορφες θεατρικές μουσικές του και οι εύστοχες μουσικές επιλογές που έντυσαν αρκετές παραστάσεις μέχρι σήμερα. Μου άρεσε και μου αρέσει το κέφι του, η αισιοδοξία του και η ακούραστη διάθεσή του για δουλειά. Ένας νέος δίσκος (αχ εμείς οι παλιοί! νέο cd ήθελα να πω) κυκλοφόρησε πριν από λίγο καιρό. «Βάρκα στο σπίτι» ο τίτλος. Στο εξώφυλλο ο συνθέτης κάθεται στη μια γωνιά ενός κόκκινου παλιομοδίτικου καναπέ με κρόσσια, στην άλλη γωνιά ένα γιουκαλίλι και στη μέση ένα καραβάκι από χαρτί. Ήδη από το εξώφυλλο φαίνεται πως τα τραγούδια θα έχουν νοσταλγικές αναφορές σε μια παιδική ηλικία που δεν σημαίνει όμως μόνο αθωότητα αλλά και μια πιο ανοιχτόκαρδη και αισιόδοξη ματιά στα πράγματα. Η κυκλοφορία του cd ήταν ιδιαιτέρως περιπετειώδης και αξίζει να συζητήσουμε με τον Λεωνίδα Μαριδάκη τι προβλήματα αντιμετωπίζει ένας μουσικός για να δει τη δουλειά του τυπωμένη να κυκλοφορεί στα δισκοπωλεία.

Tη συνέντευξη πήρε η Μαρώ Τριανταφύλλου

Πρόκειται για την τρίτη ολοκληρωμένη προσωπική δουλειά σου, που κυκλοφορεί σε cd.
Ναι, η διαδρομή μου στο τραγούδι ξεκίνησε με το «Αβάδιστα», το 2005, όπου την παραγωγή έκανε ο Νίκος Ξυδάκης. Ακολούθησε το «Σε βάθος δρόμου», το 2010, και τώρα το «Βάρκα στο σπίτι» που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Μετρονόμος. Περιλαμβάνει 11 τραγούδια σε στίχους των: Μάνου Ελευθερίου, Φωτεινής Λαμπρίδη, Νικόλ Κατσάνη, Μάρκου Μαριδάκη, Ειρήνης Σουργιαδάκη, Πάνου Αντωνάτου, αλλά και δικούς μου. Μεγάλο διάστημα μεσολάβησε από τον προηγούμενο προσωπικό μου δίσκο και έτσι είχα το χρόνο να επιλέξω προσεχτικά αυτούς τους στίχους που χρειαζόμουν. Αισθάνομαι μεγάλη τιμή που είχα την ευκαιρία σε αυτόν το δίσκο να συνεργαστώ με τον Μάνο Ελευθερίου. Αυτοί οι στίχοι του αποτέλεσαν τον ισχυρό πυρήνα, που γύρω του έχτισα αυτό το άλμπουμ. Περιέχουν την ελπίδα, τη χαρμολύπη και την παραδοξότητα του καιρού μας.

Έχει πολύ ταξίδι αυτή η δουλειά σου, σε ήρωες των παιδικών σου χρόνων, σε αγαπημένα νησιά. Μάλλον τα κουπιά της βάρκας σου θα πήραν φωτιά…
Η αλήθεια είναι ότι όλο το άλμπουμ αυτό είναι ένα ταξίδι. Το καταλαβαίνεις κι απ’ τους τίτλους «Αστυπάλαια», «Κάποτε στη Ράδα», ακόμα και το «Βόλτα στο Θησείο». Και φυσικά το τραγούδι που έδωσε τον τίτλο στη δουλειά μου, ένα ονειρικό ταξίδι στο μέσα μας είναι. Οι παιδικοί ήρωες στο δίσκο μου μπαίνουν πια στα βαθιά. Η Μαίρη Πόπινς είναι ένα σύμβολο καλοσύνης που στέκεται απέναντι στους ισχυρούς, που ακόμα στην εποχή μας λιώνουν παιδάκια με τις βόμβες τους και ο καταθλιπτικός Ντρούπι, μου έχει πάρει το πιο σπιρτόζικο και πολιτικοποιημένο τραγούδι της δουλειάς.

Τι σε εμπνέει για να ντύσεις τους στίχους που διαλέγεις να μελοποιήσεις με τις συγκεκριμένες μουσικές;
Πάντα ο ίδιος ο στίχος. Σκέφτομαι με ποια μουσική, με ποιά «φωνή», μπορεί να αναπνεύσει και να ταξιδέψει στο μυαλό και την καρδιά του κοινού. Να έχει μια βασική «θέση» το κάθε τραγούδι μέσα του που να μην την προδίδει ποτέ. Τα δικά μου τραγούδια συνήθως περιέχουν ένα «κλείσιμο ματιού». Τα χαρούμενα περιέχουν την ίδια στιγμή μια συγκίνηση και τα λυπημένα μια αισιοδοξία. Από κει και πέρα, υπάρχουν οι μουσικές φόρμες που μ’ αρέσουν ή με ενδιαφέρει να ασχοληθώ μαζί τους. Πειραματίζομαι με φολκ ακούσματα, με το ρυθμό, την ιδέα της ατμοσφαιρικότητας.

Ξέρω ότι αντιμετώπισες πολλές δυσκολίες μέχρι να δεις -και να δούμε- τελειωμένο το cd. Τι συνέβη ακριβώς; Η προσωπική σου αυτή περιπέτεια αντικατοπτρίζει και γενικότερα τα αντίστοιχα προβλήματα των δημιουργών;
Ναι, πράγματι. Η κακή εμπειρία που είχα με μια δισκογραφική -μαϊμού (όπως αποδείχτηκε από τα χρήματα και το χρόνο που έχασα) αντικατοπτρίζει το γενικότερο πρόβλημα. Είμαστε πιο ευάλωτοι στους επιτήδειους που πουλάνε παραμύθια σε μια εποχή που όλα είναι πιο δύσκολα και δεν κινείται η αγορά. Αντίδοτο σε αυτό είναι οι όμορφες συνεργασίες, η πολλή δουλειά και τα λίγα λόγια. Ευτυχώς ο χώρος της μουσικής έχει πολύ κόσμο σε όλα τα πόστα και τις βαθμίδες που είναι εντάξει. Φτάνει κάποιος να συνδεθεί με τους ανθρώπους που του ταιριάζουν και να χτιστούν σχέσεις που να αντέχουν στο χρόνο.

Είσαι από τους τραγουδοποιούς που κάνουν πολλές ζωντανές εμφανίσεις σε μικρούς χώρους στην Αθήνα, την Κρήτη και αλλού. Γιατί προτιμάς μια τέτοια επαφή με το κοινό;
Γιατί οι ζωντανές εμφανίσεις παραμένουν μαγικές στην εποχή μας, μας δίνουν τη δυνατότητα να έχουμε ουσιαστική ανθρώπινη επαφή, να βρούμε κοινό τόπο, να συγκινηθούμε, να έρθουμε στο κέφι, να κάνουμε το χρόνο που περνάει να αξίζει. Αυτό είναι ζητούμενο για μένα και όταν τραγουδάω αλλά και όταν συμμετέχω σε μια συναυλία ως ακροατής.

Είσαι νέος άνθρωπος, η τεχνολογία είναι μέρος της ζωής σου. Ωστόσο, η κυκλοφορία των μουσικών έργων και των τραγουδιών στο διαδίκτυο, κάποτε πριν καν κυκλοφορήσουν σε cd, δεν στερεί από τον καλλιτέχνη έσοδα αλλά και έλεγχο στην ίδια του τη δουλειά;
Το διαδίκτυο είναι μέρος της ζωής μας, ή η δεύτερη παράλληλη ζωή μας πια. Στον τομέα της μουσικής, μας έχει κάνει πιο αυτόνομους αλλά και πιο πολλούς στο χώρο. Είναι πιο εύκολο να έχει κάποιος μια παρουσία στο διαδίκτυο αλλά και πιο δύσκολο να ξεχωρίσει.

Ποια είναι τα άμεσα επόμενα βήματα;
Είναι προγραμματισμένη η παρουσίαση του άλμπουμ στον όμορφο χώρο «Σφίγγα» στις 19 Απριλίου, θα είναι μια ιδιαίτερη βραδιά για μένα. Θα μιλήσουν κάποιοι εκλεκτοί καλεσμένοι για το δίσκο και θα τον παρουσιάσω ζωντανά με την μπάντα και προσκεκλημένους, φυσικά, επί σκηνής τον Σπύρο Γραμμένο και τον Αργύρη Λούλατζη, με τους οποίους έχω από ένα ντουέτο μέσα στο cd. Ακολουθούν, παρουσιάσεις στην Κρήτη (Χανιά, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Αγ. Νικόλαος) και, με την επιστροφή, η ανακοίνωση των καλοκαιρινών περιοδειών.