Υποκατάστατο ή κακέκτυπο του ΕΟΠΥΥ;

 

Το νέο μόρφωμα εμπορευματικής αντιμετώπισης των υπηρεσιών υγείας που ετοιμάζει η κυβέρνηση και το ονομάζει ΟΔΙΠΥ ΑΕ (Οργανισμό Διασφάλισης Ποιότητας στην Υγεία – Ανώνυμη Εταιρεία) πριονίζει τα «πόδια» του ΕΟΠΥΥ, για τον απλούστατο λόγο ότι οι αρμοδιότητες που δίνονται στο νέο οργανισμό, υπό μορφή μάλιστα Ανώνυμης Εταιρείας, ασκούνται σήμερα νομοθετημένες από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, τον ΕΟΠΥΥ!
Συνεπώς, η κυβέρνηση της ΝΔ είτε επιδιώκει να δημιουργήσει ένα κακέκτυπο του ΕΟΠΥΥ -που απλά θα συναλλάσσεται με τους παρόχους, προκειμένου να «αξιολογεί» τις παροχές τους, για να τις εντάσσει τις αποζημιούμενες του ΕΟΠΥΥ- είτε σκοπεύει να καταργήσει τον ΕΟΠΥΥ και να τον καταστήσει απλά ταμειακό μηχανισμό, που δεν θα ελέγχει τι πληρώνει, ούτε θα αξιολογεί τι πρέπει να ενταχθεί στις αποζημιούμενες παροχές από τον οργανισμό, που αποτελεί από το 2014 το μοναδικό αγοραστή των υπηρεσιών Υγείας.

Στόχος η αδιαφάνεια

Η δημιουργία Ανώνυμης Εταιρείας δεν αποτελεί τυχαία επιλογή του υπουργείου Υγείας, που γνωρίζει πολύ καλά πως με αυτή τη μορφή δύσκολα θα ασκείται ουσιαστικός έλεγχος στα πεπραγμένα της, ενώ πολύ εύκολα θα μπορεί να «χρεώνεται» δαπάνες χωρίς αντίκρισμα!
Όμως οι αρμοδιότητες που προορίζονται να ανατεθούν στον ΟΔΙΠΥ ΑΕ ασκούνται (ως) σήμερα από τον ΕΟΠΥΥ και συγκεκριμένα από τη Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού, όπως προβλέπει και ο ιδρυτικός νόμος 3918/2011, αλλά και ο μεταγενέστερος 4238/2014.
Μέσα από τις διατάξεις του νομοσχεδίου δεν διασαφηνίζεται με ποιο τρόπο θα διασφαλίζεται «η ποιότητα στην υγεία». Προφανώς ο τίτλος είναι προσχηματικός, αφού το ενδιαφέρον της κυβέρνησης της ΝΔ εστιάζεται περισσότερο στη διασφάλιση της κερδοφορίας του ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα της υγείας, είτε αφορά σε υπηρεσίες υγείας, είτε αφορά σε εμπορία υγειονομικού υλικού.
Ο νέος οργανισμός-εταιρεία, άλλωστε, δεν θα έχει αρμοδιότητα και δεν θα μπορεί να ελέγχει την αξιοπιστία των παρόχων, με όποια εταιρική μορφή κι αν αυτοί εμπλέκονται σε υπηρεσίες υγείας ή σε εμπορία υγειονομικού υλικού, αφού το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει και είχε «θωρακιστεί» με δικλίδες του 1ου και 2ου μνημονίου, επιτρέπει τη δημιουργία εταιρειών πάσης μορφής σε μία νύχτα, και μάλιστα έχοντας στη διοίκησή τους ακόμη και υπέργηρους, που είναι δύσκολο ως ακατόρθωτο να διωχθούν σε περίπτωση ατασθαλιών (απάτες, κομπίνες κλπ) σε βάρος του δημοσίου!

Περαιτέρω συρρίκνωση των δημόσιων δομών Υγείας

Κι ακόμη, το νέο ν/σ δημιουργίας του ΟΔΙΠΥ ΑΕ επιδιώκει η κυβέρνηση της ΝΔ να το χρησιμοποιήσει ως «όχημα» συρρίκνωσης των δημοσίων δομών, με το πρόσχημα της αρνητικής αξιολόγησης, έναντι των «δεικτών ποιότητας», που θα θεσπιστούν ή θα χρησιμοποιηθούν, πιθηκίζοντας με ξένα συστήματα και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα ελληνικά δεδομένα των δημοσίων νοσοκομείων, της ανισοκατανομής του προσωπικού, αλλά και της ανισοκατανομής της Βιοϊατρικής τεχνολογίας στα δημόσια νοσοκομεία.
Όλοι γνωρίζουμε πως τα δημόσια νοσοκομεία είχαν αφεθεί στην τύχη τους και από το ΠΑΣΟΚ και από τη Νέα Δημοκρατία και πως ο ιδιωτικός τομέας μετά το 1999-2000, και ιδίως μετά την ψήφιση του Ν. 2889/2001, αναπτύχθηκε χωρίς όρια, χωρίς κριτήρια, χωρίς κανόνες, αδιαφορώντας για τα γεωγραφικά δεδομένα κάθε περιοχής, αλλά και για τη δυναμικότητα των δημοσίων νοσοκομείων σε ιατρικό προσωπικό και ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό.
Όση προσπάθεια κι αν έγινε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, επειδή προσέκρουε σε μνημονιακές δεσμεύσεις, αλλά και σε παγιωμένες νοοτροπίες συντεχνιακού χαρακτήρα από ιατρικές ομάδες, που τις υποδαύλιζε μάλιστα και ο ιδιωτικός τομέας, για να μην χάσει τα προνόμια που είχε διασφαλίσει και να μην δοθεί η δυνατότητα ανάπτυξης στο νοσοκομειακό τομέα, που σίγουρα θα λειτουργούσε ανταγωνιστικά προς τον άνισα γιγαντωμένο ιδιωτικό τομέα υπηρεσιών υγείας.
Το νέο νομοσχέδιο της Νέας Δημοκρατίας, που σίγουρα θα βρει υποστηρικτές και στο ΚΙΝΑΛ, με τη δημιουργία της ΑΕ ΟΔΙΠΥ, ανοίγει το δρόμο για την προκλητική, πλέον, αντιμετώπιση του ασθενή σαν πελάτη, αφού με την επαπειλούμενη, «κατόπιν αξιολογήσεως από ειδικούς» συρρίκνωση των νοσοκομειακών δομών, θα στραφεί αναγκαστικά ο ασθενής στον ιδιωτικό τομέα και φυσικά οι ιδιωτικές υπηρεσίες υγείας θα αποζημιώνονται δίχως έλεγχο, με μια οριακή κάλυψη από το κράτος –με ή χωρίς ΕΟΠΥΥ- και τη διαφορά κόστους θα πληρώνει από την τσέπη του ο ασθενής!

Τάκης Γεωργακόπουλος,
γιατρός, πρώην αντιπρόεδρος ΕΟΠΥΥ