«Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ»

 

«Η άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ» είναι μια πολιτική-σατιρική όπερα πάνω στον κοφτερό πολιτικό λόγο του κορυφαίου γερμανού ποιητή και δραματουργού του «επικού θεάτρου» Μπέρτολτ Μπρεχτ και σε μουσική του σπουδαίου εξπρεσιονιστή γερμανού συνθέτη του μεσοπολέμου Κουρτ Βάιλ. Το έργο περιγράφει την άνοδο και την πτώση μιας πόλης του κέρδους και των ηδονών, ασκώντας κριτική στο καπιταλιστικό σύστημα, όπως γινόταν αντιληπτό στο ιδεολογικό πλαίσιο της μεσοπολεμικής Γερμανίας της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης.

Η πρεμιέρα του έργου το 1930 στη Λειψία διακόπηκε από διαμαρτυρίες υποκινούμενες από τους ναζί. Παρά τις θετικές κριτικές και τις τροποποιήσεις σε κείμενο και σκηνοθεσία, το έργο παρουσιάστηκε μόνο σε τέσσερις νέες παραγωγές σε γερμανικά θέατρα. H πρεμιέρα του Βερολίνου σημείωσε μεγάλη επιτυχία, η οποία όμως συνοδεύτηκε από την οριστική απαγόρευση της μουσικής του Βάιλ από τους ναζί, λίγο αργότερα. Για την όπερα αυτή ο Βάιλ συνέθεσε μερικά από τα γνωστότερα τραγούδια του, όπως το «Τραγούδι της Αλαμπάμας» και το «Τραγούδι του Μπενάρες», τα οποία στη συνέχεια αυτονομήθηκαν, με αποτέλεσμα να τα ακούει κανείς και ξεχωριστά από διάσημους ερμηνευτές, από τη Λόττε Λένυα έως τους Doors και τον Ντέιβιντ Μπάουι. Όπως ήταν σύνηθες κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, στο πλαίσιο της συνομιλίας της κλασικής με την «εμπορική» μουσική, ο Κουρτ Βάιλ πειραματίστηκε με διάφορα είδη, όπως η τζαζ και το ράγκταϊμ, τα οποία ενσωματώνει στη μουσική γλώσσα του έργου.

Σχεδόν έναν αιώνα μετά, η Άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ παραμένει τρομακτικά επίκαιρη, καθώς οι επαναλαμβανόμενες οικονομικές κρίσεις και το φάντασμα του ναζισμού χάσκουν ειρωνικά πάνω από την ανθρωπότητα.

Για τη νέα παραγωγή του έργου, η Εθνική Λυρική Σκηνή έχει αναθέσει τη σκηνοθεσία στον κορυφαίο έλληνα θεατρικό σκηνοθέτη και πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Γιάννη Χουβαρδά. Μαζί του στα σκηνικά η Εύα Μανιδάκη, στα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη, στην κινησιολογία η Αμάλια Μπένετ. Η μουσική διεύθυνση είναι του διακεκριμένου αρχιμουσικού Μίλτου Λογιάδη. Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Πρωταγωνιστούν καταξιωμένοι έλληνες μονωδοί όπως, μεταξύ άλλων, οι: Άννα Αγάθωνος, Χρήστος Κεχρής, Τάσος Αποστόλου, Μαρισία Παπαλεξίου, Βασίλης Καβάγιας, Γιάννης Καλύβας, Χάρης Ανδριανός, Γιάννης Γιαννίσης κ.ά.

Στις 12, 14, 19, 21, 23, 25 Απριλίου, στις 7.30μμ (Κυριακή: 6.30μμ), στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ.

 

 

 

100 χρόνια από τη γέννηση του Δημήτρη Χριστοδούλου

 

 

Με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του ποιητή Δημήτρη Χριστοδούλου, ο συγγραφέας Ηλίας Γκρης ανθολογεί από το σύνολο του ποιητικού του έργου και παρουσιάζει το βιβλίο «Δημήτρης Χριστοδούλου Ποιήματα Ανθολογία», από τις εκδόσεις Μετρονόμος. Ο Ηλίας Γκρης στον πρόλογο του βιβλίου γράφει για τον ποιητή: Ο Δημήτρης Χριστοδούλου ανήκει στην κατηγορία των ποιητών που έκαμαν το βίωμα της πολεμικής αρετής, αρετή της ποίησής τους. Από παιδί στη βιοπάλη πολλά έζησε κι έμαθε, σε εκείνη την ανελέητη εποχή με τη δικτατορία του Μεταξά μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 1960. Συμπορεύτηκε με τη γενιά του, πού ’δωσε βροντερό το «παρών», χτυπήθηκε κι αντιστάθηκε ματώνοντας στον πόλεμο του ’40,

στην Κατοχή και στον ελληνοελληνικό σκοτωμό. Με τον επακολουθήσαντα «δίχως μάτια ελέου» διωγμό των ηττημένων. Το μεγαλειώδες κι εφιαλτικό πανόραμα (στοιχεία του τραγικού), που μεταποιήθηκε στα χέρια του σε ποίηση πυρετική και σφύζουσα. Όπως έκανε κι ο Μιχάλης Κατσαρός, ο Τάκης Σινόπουλος, ο Θανάσης Κωσταβάρας, ο Μανώλης Αναγνωστάκης... Και άλλοι, βέβαια, κατάδηλες περιπτώσεις ποιητών της «γενιάς του ’50», που στάθηκε κατ’ εξοχήν γενιά του αίματος. Ποιητής με αφοσίωση και ορμητικό, συχνά φιλέκδικο, πάθος (με τριάντα ποιητικές συλλογές), ο Χριστοδούλου κατέστησε το διαυγές πολιτικό φρόνημα της αφιλόκερδης γενιάς του, ήθος ποιητικό στο βαθύ ανθρωπιστικό του περιεχόμενο. Ένα ήθος που έφθασε, με γνώση και μεράκι τού τεχνίτη, να μετακενώσει στο ελληνικό τραγούδι· με τραγούδια ποιητικού διάκοσμου διαχρονικά μες στην πλησμονή δεκαετιών να ζουν στη μνήμη των Ελλήνων. Το έργο του, όπως επιλεκτικά ανασυγκροτήθηκε σε τούτην την Επιλογή, σαν πλατύ ποτάμι παφλάζει έμπνευση πηγαία μιας άγρυπνης συνείδησης. Και στηλιτεύοντας αδιάκοπα την εξακολουθητική έκπτωση αξιών αποκαλύπτει την υποκριτική ηθική· αυτήν «την αληθινή κίρκη της ανθρωπότητας»!

Για το βιβλίο θα μιλήσουν οι: Ηλίας Γκρης, ποιητής, Πέτρος Βαγιόπουλος, συνθέτης, Βασίλης Καλαμαράς, δημοσιογράφος - αρθρογράφος εφημερίδα Ριζοσπάστης, Κώστας Φασουλάς, στιχουργός. Ποιήματα του Δημήτρη Χριστοδούλου θα διαβάσει η Ελένη Αράπη, φιλόλογος, ποιήτρια. Στη βραδιά θα ακουστούν τραγούδια σε στίχους Δημήτρη Χριστοδούλου. Ερμηνεύουν ο Νίκος Ανδρουλάκης, η Δέσποινα Ραφαήλ και η Αγγελική Τουμπανάκη. Στο πιάνο η Χρύσα Κωττάκη και στο μπουζούκι ο Δημήτρης Ρέππας. Την παρουσίαση θα συντονίσει η Ιωάννα Καραμαλή, μεταφράστρια, ποιήτρια.

Την Παρασκευή 19 Απριλίου, στις 8.30μμ, στον Ιανό, στο καφέ του βιβλιοπωλείου.

 

 

Συναυλία αλληλεγγύης για τη Γάζα

 

 

Αλληλεγγύη από τους μουσικούς της Αθήνας προς τους μουσικούς της Γάζας. Στη συναυλία συμμετέχουν: Χάρης Λαμπράκης – νέι, Λεωνίδας Σαραντόπουλος - φλάουτο και τενόρο σαξόφωνο, Γιάννης Παπαναστασίου & Νίκη Κόκκολη - άλτο σαξόφωνο, Gilad Atzmon - κλαρίνο και τενόρο σαξόφωνο, Γιάννης Κασσέτας - βαρύτονο σαξόφωνο, Jaques Marrug – βιμπράφωνο, Κώστας Γιαξόγλου – πιάνο, Βύρωνας Ντόλας - ηλεκτρική κιθάρα, Χρυσόστομος Μπουκάλης – κοντραμπάσο, Νίκος Σιδηροκαστρίτης & Σίμος Ρηνιώτης – τύμπανα, Γιώργος Καρυώτης – ήχος.

Χαιρετισμοί: Βαγγέλης Πίσσιας, ανάγνωση κειμένων: Μάρθα Φριντζήλα - Δρόμος με Δέντρα.

Την Κυριακή 14 Απριλίου, στις 9μμ, στο Baumstrasse (Σερβίων 8 2ος όροφος, Βοτανικός.

Κουτί ελεύθερης συνεισφοράς με προτεινόμενη τιμή 10 ευρώ. Το σύνολο των εσόδων θα διατεθεί στο https://www.gofundme.com/f/srmap-a-shelter-for-gazas-artists

 

 

Έρρικα Πατρικίου και Γιάννης Λεκόπουλος

 

 

Η Έρρικα Πατρικίου και ο Γιάννης Λεκόπουλος, δύο αγαπημένοι και αισθαντικοί καλλιτέχνες μαζί με τους υπέροχους μουσικούς τους και έχοντας στις αποσκευές τους αγαπημένα τραγούδια από την ελληνική δισκογραφία, αλλά και δικά τους τραγούδια, καθηλώνουν με τη δυναμική τους ερμηνεία το κοινό. Αγγίζουν με πολλή τρυφερότητα έργα μεγάλων ελλήνων συνθετών. Ευφάνταστες διασκευές, λυρικότητα και ζεστασιά χαρακτηρίζει τη μουσική παράσταση που επιμελούνται και παρουσιάζουν στο κοινό που πότε συγκινείται, πότε σιγοτραγουδά και πότε ενθουσιάζεται. Kαλεσμένος τους, ο νέος και ταλαντούχος τραγουδιστής Άγγελος

Πιπεργιάς. Στο πιάνο ο Ηλίας Χατζόγλου και στην ηλεκτρική κιθάρα ο Χρήστος Κασσίδης.

Το Σάββατο 13 Απρίλιου, στις 9.30μμ, στο café – bar «Θεατράλε» (Κασομούλη 30, Νέος Κόσμος).

 

 

Vocalism sessions

 

 

Τι σημαίνει βοκαλισμός; Τι προκύπτει όταν ενώνονται στη σκηνή αυτοσχεδιαστές της φωνής;

Μαγεία, ελευθερία έκφρασης, ευφάνταστοι ήχοι, συνδημιουργία, αυθορμητισμός.

Το Half Note jazz club ξεκινάει μια μοναδική σειρά συναυλιών, με τίτλο «Vocalism sessions», όπου ξεχωριστοί βοκαλίστες από διαφορετικά είδη μουσικής θα ανταλλάξουν ήχους, αισθητικές, συναισθήματα, ιστορίες, στίχους, τραγούδια και θα μας παρασύρουν στον μαγικό κόσμο της φωνής.

Τα «Vocalism sessions» είναι μια ιδέα της βοκαλίστριας και ερευνήτριας Αγγελικής Τουμπανάκη που προκύπτει από την ανάγκη της για μουσική επικοινωνία, συνδημιουργία, για το ομαδικό φωνητικό παιχνίδι, τους αυτοσχεδιασμούς και την πηγαία χαρά της μουσικής διάδρασης. Σκοπός να δημιουργηθεί ένας κοινός τόπος έκφρασης και ανταλλαγής ιδεών, εμπειριών και φωνών. Τη σκυτάλη του σχεδιασμού των sessions θα διαδέχονται κάθε φορά και διαφορετικοί βοκαλίστες από ετερόκλητα είδη μουσικής.

Την σκυτάλη παίρνουν την Πέμπτη 18 Απριλίου οι διακεκριμένες jazz vocalists και συνθέτριες Λουκία Παλαιολόγου και Τέρη Βακιρτζόγλου που μαζί με την Αγγελική Τουμπανάκη αποφασίζουν να «παίξουν» μαζί έχοντας ως βάση τους τη χαρά για τη μουσική και τον αυτοσχεδιασμό. Καλώντας τους δεξιοτέχνες και αγαπημένους συνεργάτες τους Γρηγόρη Ντάνη στη κιθάρα και Κώστα Κωνσταντίνου στο μπάσο θα ερμηνεύσουν κλασικά κομμάτια της vocal jazz, gospel, brazilian jazz και fuzion jazz αλλά και πρωτότυπες συνθέσεις.

Την Πέμπτη 18 Απριλίου, στις 9.30μμ, στο Half Note Jazz Club (Τριβωνιανού 17, Μετς).

 

ΓΙΑ ΤΗΝ 
ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΝΕΩΣΗ, 
ΓΙΑ ΤΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟ
ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ

Copyright © 2025 - All rights reserved

 | 

Developed by © Jetnet